ANTONIO GARCÍA REINOSO: REFLECTIONS ON A 17TH CENTURY ANDALUSIAN DRAFTSMAN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2020.i32.10

Keywords:

drawing, Spanish Baroque, Andalusia, 17th century, Antonio García Reinoso

Abstract

Antonio García Reinoso is a Baroque painter from Granada who works in different parts of Andalusia. From 1672 he moves to Córdoba, where he carries out much of his artistic production. Medium quality painter and accomplished draftsman, he focuses his designs on mythological and religious themes and altarpieces as well as ornamental and decorative elements that demonstrate his training and singularity. In addition, he was influenced by his surrounding milieu –Antonio del Castillo, Sebastián Martínez and Alonso Cano– and the prints by Rubens.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso del Moral, Roberto (2016): “Antonio García Reinoso. Estudios de cabezas y tres ángeles y Estudio de ángeles”. En: Navarrete Prieto, Benito (dir.): I Segni nel tempo. Dibujos españoles de los Uffizi. Madrid: Fundación Mapfre/ Galleria degli Uffizi, pp. 374-376.

Angulo, Diego/Pérez Sánchez, Alfonso E. (1985): A corpus of Spanish drawings.

Volume three. Seville school (1600-1650). London: Harvey Miller.

Balmaceda, José Carlos (2005): La contribución genovesa al desarrollo de la manufactura papelera española. Málaga: Centro Americano de Historiadores del Papel.

Banner, Lisa A. (2010): “Formerly attributed to Antonio Garcia Reinoso. Monstrance design”. En: The spanish manner. Drawings from Ribera to Goya. The Frick collection. New York: The Frick Collection, pp. 99-102.

Blas, Javier/Ciruelos, Ascensión/Matilla, José Manuel (2002): “Antonio García Reinoso. San Sebastián y dos figuras teatrales (?) y Anónimo español (siglo XVII). Santa Apolonia”. En: Colección Rodríguez-Moñino Brey. Real Academia Española. Dibujos. Madrid: Fundación Cultural Mapfre Vida, pp. 58-60, 89-90 y 359.

Boublie, L. (1991): “Enrique de las Marinas. Marine”. En: Dessins espagnols: Maîtres des XVIe et XVIIe siécles. París: Musée du Louvre, pp. 230-231.

Briquet, Charles M. (1907): Les filigranes. Dictionaire historique des marques du papier des leurs apparition vers jusqu’en 1600. Ginebra: W. Kundig & Fils, tomo I. Brown, Jonathan (1976): Murillo and his drawings. Princeton: Art Museum, Princeton University.

Briquet, Charles M. (1983): “Drawings by Andalusian masters”. En: Apotheca, 3, pp. 9-20.

Briquet, Charles M. (2012): Murillo. Virtuoso draftsman. New York: Yale University Press/Centro de Estudios Europa Hispánica.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín (1800): Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España. Madrid: Imprenta de la Viuda de Ibarra, vol. II.

Galera Andreu, Pedro/Serrano Estrella, Felipe (coords.) (2016): Sebastianus. Pintor de Jaén. Sebastián Martínez Domedel (Jaén, 1615-Madrid, 1667). Jaén: Diputación de Jaén/Instituto de Estudios Giennenses.

García de la Torre, Fuensanta (1984): “Los dibujos barrocos del Museo de Bellas Artes de Córdoba”. En: El Barroco en Andalucía. Córdoba: Universidad de Córdoba/Diputación Provincial de Córdoba, tomo II, pp. 259-264.

García de la Torre, Fuensanta(1986): “La pintura barroca en Córdoba”. En: Córdoba y su provincia. Sevilla: Ediciones Gever, tomo III, pp. 316-335.

García de la Torre, Fuensanta(1991): “El niño en los dibujos del Museo de Bellas Artes de Córdoba”. En: Homenaje a Dionisio Ortiz Juárez. Córdoba: Consejería de Cultura y Medio Ambiente de Junta de Andalucía/Diputación Provincial de Córdoba/Ayuntamiento de Córdoba, pp. 69-86.

García de la Torre, Fuensanta(1997): Dibujos del Museo de Bellas Artes de Córdoba. Sevilla: Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía.

García de la Torre, Fuensanta (2001a): “Estilo de Sebastián Herrera Barnuevo. Proyecto de retablo con San Miguel” y “Antonio García Reinoso. Proyecto de urna para el Santo Entierro”. En: IV Centenario de Alonso Cano. Espiritualidad y en modernidad artística. Madrid: Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía/TF Editores, pp. 318-321.

García de la Torre, Fuensanta (2001b): Homenaje a Alonso Cano, Dibujos. Córdoba: Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía.

García de la Torre, Fuensanta (2005): “Antonio García Reinoso: Bandeja de frutas y hortalizas y un caballero. Inmaculada Concepción y San Juan de la Cruz. Proyecto de retablo con custodia. Ángel pasionario con paño de la Verónica. Proyecto de Retablo con Alegoría de la Venerable Orden Tercera”. En: En torno al Barroco. Fondos del Museo de Bellas Artes de Córdoba. Córdoba: Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía/VIMCORSA/Caja San Fernando, pp. 102-109.

García de la Torre, Fuensanta (2006): Dibujar la mirada. Fondos del Museo de Bellas Artes de Córdoba. Bur- gos: Caja Burgos.

García de la Torre, Fuensanta (2007): “Antonio García Reinoso. Proyecto de urna para el Santo Entierro. Sebastián Herrera Barnuevo (atribuido). Proyecto de retablo con san Miguel”. En: Antigüedad y excelencias. Andalucía barroca. Sevilla: Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía, pp. 298-301.

García de la Torre, Fuensanta (2008): “Antonio del Castillo en el contexto del dibujo andaluz del siglo XVII”. En: Navarrete Prieto, Benito/García de la Torre, Fuensanta: Antonio del Castillo, dibujos. Catálogo razonado. Santander: Fundación Marce- lino Botín, pp. 109-170.

García de la Torre, Fuensanta (2009): “Pasado, presente y futuro de una colección. Los dibujos del Mu- seo de Bellas Artes de Córdoba”. En: Ars Delineandi o el arte de dibujar. Una aproximación a las colecciones de dibujo de los museos andaluces. Granada: Museo de Bellas Artes de Granada, pp. 61-73.

García de la Torre, Fuensanta (2011): “Inventarios de una colección. Los dibujos del Museo de Bellas Artes de Córdoba”. En: Pulchrum, Scripta varia in honorem Mª Concepción García Gainza. Pamplona: Universidad de Navarra, pp. 341-347.

García de la Torre, Fuensanta (2015): “¿Dibujo de figura, dibujo de ornamentación y dibujo arquitectó- nico: campos impermeables o entrelazados?: el caso de Córdoba”. En: De Cavi, Sabina (ed.): Dibujo y ornamento. Trazas y dibujos de artes decorati- vas entre Portugal, España, Italia, Malta y Grecia. Estudios en honor de Fuensanta García de la Torre. Córdoba: Diputación de Córdoba/De Luca Editori d’arte, pp. 189-201.

García de la Torre, Fuensanta (2016): “Antonio García Reinoso. Tres estudios preparatorios para retablos (6869A) y Tres estudios preparatorios para retablos (10525S)”. En: Navarrete Prieto, Benito (dir.): I Segni nel tempo. Dibujos españoles de los Uffizi. Madrid: Fundación Mapfre/Galleria degli Uffizi, pp. 371-373.

García de la Torre, Fuensanta/Navarrete Prieto, Benito (2016): Antonio del Castillo en la senda del naturalismo. Sevilla: Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía.

Manteca Cano, Pilar (1977): El pintor andaluz Antonio García Reinoso. Memoria de licenciatura inédita. Madrid: Universidad Autónoma.

Mena Marqués, Manuela B. (2014): “Antonio García Reinoso. San Diego de Alcalá en pie, sosteniendo la Cruz y con las rosas recogidas en el hábito”. En: Hoffmann-Samland, Jens: Dibujos españoles en la Kunsthalle de Hamburgo. Madrid: Museo Nacional del Prado/Kunsthalle de Hamburgo, p. 103, cat. 48.

Mena Marqués, Manuela B. (2015): Bartolomé Esteban Murillo (1617-1682). Dibujos. Catálogo razo- nado. Santander: Fundación Marcelino Botín.

Müller, Priscilla E. (1997): “Three centuries of sevillian drawing”. En: Master Drawings. Nueva York: Master Drawings, vol. 35, nº 3, pp. 299-302.

Müller, Priscilla E. (1999): “Spanish drawings in Valencia and Cordoba”. En: Master Drawings. Nueva York: Master Drawings, vol. 37, nº 4, pp. 445-447.

Müller, Priscilla E. (2006): Dibujos españoles en la Hispanic Society of America. Del siglo de oro a Goya. Madrid: Museo Nacional del Prado/Hispanic Society of America.

Navarrete Prieto, Benito (2016a): “El triunfo del dibujo español en la Galería de los Uffizi”. En: Navarrete Prieto, Benito (dir.): I Segni nel tempo. Dibujos españoles de los Uffizi. Madrid: Fundación Mapfre/Galleria degli Uffizi”, pp. 13-43.

Navarrete Prieto, Benito (2016b): “Anónimo español. Galeones en la mar desde tierra”. En: Navarrete Prieto, Benito (dir.): I Segni nel tempo. Dibujos españoles de los Uffizi. Madrid: Fundación Mapfre/Galleria degli Uffizi, p. 261.

Navarrete Prieto, Benito/García de la Torre, Fuensanta (2008): Antonio del Castillo (1616-1668). Dibujos. Catálogo razonado. Santander: Fundación Marcelino Botín.

Navarrete Prieto, Benito/Pérez Sánchez, Alfonso E. (2009): Álbum Alcubierre. Dibujos. De la Sevilla ilustrada del Conde del Águila a la Colección Juan Abelló. Madrid: Fundación Arte Hispánico.

Palencia Cerezo, José María (2007): “Secando lágrimas y rellenando huecos. Nuevos fondos para dos décadas”. En: García de la Torre, Fuensanta (coord.): Museo de Bellas Artes de Córdoba. Incremento de colecciones, 1986-2006. Córdoba: Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía, pp. 13-32.

Palencia Cerezo, José María (2009): “La serie sobre San Fernando de Antonio García Reinoso en la Catedral de Córdoba”. En: Archivo Español de Arte, LXXXII, 325, pp. 35-46.

Palencia Cerezo, José María (2017): “Linajes y batallas en la vida cotidiana de la nobleza española: el caso de la Casa de Fernán Núñez”. En: Revenga Domínguez, Paula (coord.): Arte barroco y vida cotidiana en el mundo hispánico. Entre lo sacro y lo profano. Córdoba: Universidad de Córdoba, pp. 53-79.

Palomino, Antonio Acisclo (1947): El museo pictórico y escala óptica. Madrid: M. Aguilar editor.

Pérez Sánchez, Alfonso E. (1972): Mostra di disegni spagnoli. Gabinetto disegni e stampe degli Uffizi. Florencia: Galleria degli Uffizi/Leo S. Olschki Editore.

Pérez Sánchez, Alfonso E. (1980): El dibujo español de los siglos de oro. Madrid: Ministerio de Cultura.

Pérez Sánchez, Alfonso E. (1986): Historia del dibujo en España. De la Edad Media a Goya. Madrid: Cátedra.

Pérez Sánchez, Alfonso E./Navarrete Prieto, Benito (1995): Tres siglos de dibujo sevillano. Sevilla: Fundación Fondo de Cultura de Sevilla (FOCUS).

Raya Raya, María Ángeles (1987): Retablo barroco cordobés. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Córdoba, Obra Cultural.

Rodríguez, Delfín (1991): “Álbum de Antonio García Reinoso (siglos XVI- XVIII)”. En: Dibujos de Arquitectura y Ornamentación de la Biblioteca Nacional. Siglos XVI y XVII, Madrid: Ministerio de Cultura/Biblioteca Nacional, pp. 56, 315-323 y 339.

Ruskin, John (1999): Técnicas de dibujo. Barcelona: Laertes.

Véliz, Zahira (2011): Spanish Drawings in the Courtauld Gallery. Complete catalogue. London: The Courtauld Gallery/Centro de Estudios Europa Hispánica/ Paul Holberton Publishing.

Published

2020-10-22