AN UNPUBLISHED WORK BY DIEGO LÓPEZ BUENO AND ALONSO VÁZQUEZ: THE ALTARPIECE OF THE CONCEPTION CHAPEL AT THE SAINT FRANCIS CONVENT IN SEVILLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2020.i32.07

Keywords:

Seville, Saint Francis Convent, 16th century, Diego López Bueno, Alonso Vázquez

Abstract

We present in this paper a new work made by the sculptor and architect Diego López Bueno and the painter Alonso Vázquez in 1597: the altarpiece for the Conception Chapel at the Saint Francis Convent in Seville, owned by merchant Sebastián Pérez, and the lawsuit that led to its execution, in wich other artists of the time intervened.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Moro, María Nieves Concepción (1998): Historia y arte en la hermandad de la Vera Cruz de Sevilla. Sevilla: Centro Asturiano en Sevilla.

Arenillas Torrejón, Juan Antonio (1990): “Diego López Bueno, arquitecto del Monasterio de Santa Paula de Sevilla (1615-1623)”. En: Archivo Español de Arte, 250, pp. 219-232.

Del Castillo y Utrilla, María José (1988): El convento de San Francisco Casa Grande de Sevilla. Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla.

Delgado Aboza, Francisco Manuel (2009): “El retablo de la Virgen del Rosario de la parroquia de El Pedroso, obra inédita de Diego López Bueno y Amaro Vázquez”. En: Archivo Hispalense, 279-281, pp. 257-273.

Fernández Rojas, Matilde (2009): Patrimonio artístico de los conventos masculinos desamortizados en Sevilla durante el siglo XIX: Trinitarios, Franciscanos, Mercedarios, Jerónimos, Cartujos, Mínimos, Obregones, Menores y Filipenses. Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla.

González de León, Félix (1844): Noticia artística, histórica y curiosa de todos los edificios públicos, sagrados y profanos de esta Muy Noble, Muy Leal, Muy Heroica e Invicta Ciudad de Sevilla, y de muchas casas particulares. Sevilla: Imprenta de José Hidalgo, vol. II.

Gutiérrez Núñez, Francisco Javier/Hernández González, Salvador (2018): “Nuevas noticias en torno al origen de la Capilla de San Antonio de la nación portuguesa, del convento de San Francisco (Sevilla). 1594-1614”. En: Peláez del Rosal, Manuel (dir.): El franciscanismo hacia América y Oriente. Córdoba: Asociación Hispánica de Estudios Franciscanos, pp. 162-165.

Halcón, Fátima (2009): “Diego López Bueno, arquitecto de retablos: nuevas aportaciones a su obra”. En: Laboratorio de Arte, 21, pp. 89-102.

López Martínez, Celestino (1928a): Retablos y esculturas de traza sevillana. Sevilla: Tipografía Rodríguez, Jiménez y Compañía.

López Martínez, Celestino (1928b): Arquitectos, escultores y pintores vecinos de Sevilla. Sevilla: Tipografía Rodríguez, Giménez y Compañía.

López Martínez, Celestino (1932): Desde Martínez Montañés hasta Pedro Roldán. Sevilla: Tipografía Rodríguez, Giménez y Compañía.

López Martínez, Celestino (1953): “El escultor y arquitecto Diego López Bueno (1568?-1632)”. En: Calvario, s. n., s. p.

Luque Teruel, Andrés (2004). “La influencia purista de Juan de Herrera y Juan Bautista Vázquez el Joven en los retablos de Diego López Bueno”. En: Cuadernos de arte e iconografía, 26, pp. 431-442.

Morales Martínez, Alfredo J. (1981): La obra renacentista del Ayuntamiento de Sevilla. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla.

Moreno Galindo, Concepción (2014): “Alonso Vázquez, el pintor desde la perspectiva de su obra polícroma”. En: Atrio, 20, pp. 112-125.

Pacheco, Francisco (1990): Arte de la pintura. Madrid: Cátedra.

Palomero Páramo, Jesús M. (1983): El retablo sevillano del Renacimiento: análisis y evolución (1560-1629). Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla.

Palomero Páramo, Jesús M. (2005): “Las últimas voluntades y el inventario de bienes del pintor Alonso Vázquez”. En: Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 86, pp. 169- 202.

Palomero Páramo, Jesús M. (2018): “Los pintores sevillanos contra Alonso Vázquez por negarse a repartir los frescos del claustro de San Francisco: injurias, amenazas y atentados ¡A las armas!”. En: Gómez de Terreros Guardiola, Mª del Valle/Pérez-Prat Durbán, Luis (eds.): Las ruinas: concepto, tratamiento y conservación, pp. 229-242.

Pérez Escolano, Víctor (1977): Juan de Oviedo y de la Bandera. Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla.

Pleguezuelo Hernández, Alfonso (1994): Diego López Bueno: ensamblador, escultor y arquitecto. Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla.

Serrera Contreras, Juan M. (1991): “Alonso Vázquez: el retablo mayor del Hospital de las Cinco Llagas”. En: Archivo Hispalense, 227, pp. 139-184.

Valdivieso González, Enrique (1992): Historia de la pintura sevillana. Sevilla: Guadalquivir.

Published

2020-10-22

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>