HANDWRITTEN MEDIATION: SYMBOLIC FORMS, REEDUCATION OF WRITING AND PHILOSOPHICAL PRACTICE

Authors

Abstract

En este artículo nos proponemos formular la utilización de la técnica grafológica de la reeducación de la escritura como una herramienta a disposición del proceso de diálogo que constituye el asesoramiento o acompañamiento filosófico. Nuestra hipótesis es que si el descubrimiento, en términos filosóficos, de una persona encuentra un referente en un gesto-tipo o rasgo de su escritura, el proceso de reeducación o mejora del trazado del rasgo le servirá como ejercicio práctico, oportunidad de reflexión y medio de materialización del cambio deseado. Brevemente, inscribiremos nuestro proyecto en el carácter práctico de la filosofía aplicada y las prácticas filosóficas a partir de la noción de ejercicios espirituales (Pierre Hadot). Definiremos luego el ámbito de la grafología y la reeducación de la escritura y proyectaremos su implementación en un proceso de acompañamiento filosófico utilizando los principios de una filosofía de las formas simbólicas (Ernst Cassirer) que nos asista en la tarea de justificar la interpretación gráfica y alentar la comprehensión hermenéutica. Finalmente, señalaremos las posibilidades y desafíos de la potencial ejecución de nuestra propuesta.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miguel Mandujano Estrada, Universidad de La Laguna

In this paper, we will formulate the use of the graphological technique of the reeducation of writing as a tool of the dialogue process that constitutes the philosophical counseling or accompaniment known as philosophical practice. Our hypothesis is that if a personal philosophical discovery finds a reference in a gesture-type or feature of his writing, the process of reeducation or improvement of the trait will serve as a practical exercise, opportunity for reflection and medium of materialization of the desired change.

Briefly, we will inscribe our project on the practical nature of the philosophical practice and practices based on the notion of spiritual exercises (Pierre Hadot). After that, we will define the scope of graphology and the reeducation of writing and we will project its implementation in a process of philosophical practice using the principles of a philosophy of symbolic forms (Ernst Cassirer) that assists us in the task of justifying graphic interpretation and encouraging the hermeneutical comprehension. Finally, we will indicate the possibilities and challenges of the potential implementation of our proposal.

Published

2021-01-27

How to Cite

Mandujano Estrada, M., & Laplana, X. (2021). HANDWRITTEN MEDIATION: SYMBOLIC FORMS, REEDUCATION OF WRITING AND PHILOSOPHICAL PRACTICE. International Journal on Philosophical Practice HASER, (11), 37–62. Retrieved from https://revistascientificas.us.es/index.php/HASER/article/view/15037

Issue

Section

Estudios - Articles
Views
  • Abstract 155
  • PDF (Español (España)) 166