Audio-visual narrative and the experiences of school discipline: violence, discrimination and intolerance
PDF (Español (España))

Keywords

relato fílmico
educación
disciplina
metáfora
hermenéutica narrative film
education
discipline
metaphor
hermeneutics

How to Cite

Izaguirre Fierro, R. O., & Grijalva Verdugo, A. A. (2022). Audio-visual narrative and the experiences of school discipline: violence, discrimination and intolerance. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(10), 1428–1440. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.104
Views
  • Abstract 128
  • PDF (Español (España)) 44

Abstract

Analyze the narrative film from the experiences of the educational theme of school discipline, violence, discrimination and intolerance, is attending the meeting that the vision of the film weaves in the dynamism of social experiences in the cultural and political. In this was precisely the move of the proposals interpreting demand from the dimensions of reality and its extension in fiction from the temporality of understanding the past, interpret the present, to understand the future. Thus, the hermeneutic approach from the metaphorical sense of the educational event, the film interweaves the narrative proposals.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.104
PDF (Español (España))

References

ALMUDENA, Hernando (2002): La arqueología de la identidad. Madrid, Akal.

CASETTI, Francesco y DI CHIO, Fernando. (2007): Cómo analizar un film, Barcelona, Paidós.

CASTELLANOS, Vicente (2007): “El cine en la cultura visual hacia la construcción de un pensamiento audiovisual”, en LIZARAZO ARIAS, Diego (Coord.): Icónicas Mediáticas. México, D.F., Siglo XXI.

FURLÁN, Alfredo (2005): “Problemas de indisciplina y violencia en la escuela, en Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 10, nº 26, (jul.-sept., 2005). Disponible en Internet (10.12.2011): http://redalyc.uaemex.mx/pdf/140/14002602.pdf

GAUDREAULT, André y JOST, Francois (1995): El relato cinematográfico. Buenos Aires, Paidós.

HUESO, Ángel Luis (1998): El cine y el siglo XX. Barcelona, Ariel Historia.

LOSCERTALES, Felicidad y NÚÑEZ, Trinidad (2009): Violencia en las aulas. El cine como espejo social. España, Octaedro.

MAGENDZO, Abraham y DONOSO, Patricio (2000): “Cuando a uno lo molestan”. Un acercamiento a la discriminación en la escuela. Santiago de Chile, LOM Ediciones/PIIE.

GIMENO SACRISTÁN, José (1997): La transición a la escuela secundaria, España, Morata.

RICOEUR, Paul (2008): Hermenéutica y Acción. De la hermenéutica al texto y de la hermenéutica a la acción. Buenos aires, Prometeo libros.

RICOEUR, Paul (2008): Del texto a la acción. Ensayos de Hermenéutica. México, D.F., FCE.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 Rosario Olivia Izaguirre Fierro, Abel Antonio Grijalva Verdugo

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...