Abstract
Written word becomes insufficient for precise exploration of cinema. The complex message of a film, in its wider sense, is transmitted through the Organization of its set of juxtaposed visual and sound elements. Frames taken from a film and printed on paper have usually served to little more than comment on the planning of a scene. The advent of the computer tools that facilitate the use of video and audio, has not led to consolidated research methodologies. In this context arise the visual essays from Tag Gallagher, American film critic and historian.
References
ANEXO 1: FILMOGRAFÍA DE TAG GALLAGHER
Los ensayos visuales de Tag Gallagher se incluyen como extras acompañando las películas en DVD en las ediciones de los distintos países. En ocasiones, cuando el video se ha publicado en más de una compañía, Gallagher ha mejorado la versión del mismo. Estas versiones modificadas se señalan con un «(2)» a continuación de la editora.
— Pour moucharder sur le mouchard. John Ford's The Informer (Tag Gallagher, 2002). Francia: Éditions Montparnasse.
— A Ribbon on the Land. John Ford's She Wore a Yellow Ribbon (Tag Gallagher, 2005) Francia: Éditions Montparnasse. España: Versus Enterteinment (2).
— Dreaming of Jeannie. John Ford's Stagecoach, (Tag Gallagher, 2003) Francia: Éditions Montparnasse. Estados Unidos: Criterion Collection (2).
— The Morals of Decorum. John Ford´s Fort Apache (Tag Gallagher, 2009). España: Versus Enterteinment.
— Come, Come, Ye Saints. John Ford´s Wagon Master (Tag Gallagher, 2010). España: Versus Enterteinment.
—Then Came a Dream. John Ford´s The Iron Horse (Tag Gallagher, 2011). Reino Unido: Eureka Enterteinment.
— John Ford´s Mogambo (Tag Gallagher, 2009). Sin distribución comercial.
—Going Home. John Ford´s The Long Voyage Home. (Tag Gallagher, 2008) Sin distribución comercial.
— The Third Man. Howard Hawk's The Big Sky, (Tag Gallagher, 2004) Alemania: Kinowelt Home Entertainment. España: Versus Enterteinment (2).
— One Moment's Inattention. Otto Preminger's Angel Face, (Tag Gallagher, 2005) Alemania: Kinowelt Home Entertainment.
— Madame de… P assion's Triumph 1, Max Ophüls´s Madame de. (Tag Gallagher, 2006) Reino Unido: Second Sight. Estados Unidos: Criterion Collection. España: Versus Enterteinment. Alemania: Kinowelt Home Entertainment.
— Passion's Triumph. Max Ophüls´s Letter from Unknow Woman (Tag Gallagher, 2006). Reino Unido: Second Sight. Alemania: Kinowelt Home Entertainment.
— So Alone… Max Ophüls´s La signora di tutti (Tag Gallagher, 2006). Reino Unido: Eureka Enterteinment.
— Uncaught. Max Ophuls' Caught, (Tag Gallagher, 2008). Reino Unido: Second Sight,
— A New Art Max Ophüls´s (Tag Gallagher, 2006). Sin distribución comercial.
— A New Reality. Roberto Rossellini's Francesco guillare di Dio, (Tag Gallagher, 2006). Sin distribución comercial.
— A Child Succeeds. Roberto Rossellini ´s Il Messia, (Tag Gallagher, 2006) Alemania: Kinowelt Home Entertainment.
— Taking Power. Roberto Rossellini's The Taking of Power by Louis XIV (Tag Gallagher, 2009). US: Criterion Collection.
— The Choice. Roberto Rossellini's Il Generale Della Rovere (Tag Gallagher, 2009). US: Criterion Collection.
— Into the Future. Roberto Rossellini's Roma, città aperta, Paisà, Deutchlam Im Jahre Null (Tag Gallagher, 2009). US: Criterion Collection.
— The Cross. Carl Theodor Dreyer's Vredens Dag, (Tag Gallagher, 2009). Japón: Kinokuniya DVD.
— To Can. Jean Renoir's French Cancan, (Tag Gallagher, 2010). España: Versus Enterteinment.
— Von Sternberg Till´29. Josef von Sternberg´s Underworld, The Last Command, The Docks of New York (Tag Gallagher, 2010). Estados Unidos: Criterion Collection.
ANEXO 2: TEXTOS DE TAG GALLAGHER
GALLAGHER, Tag (2009): John Ford. El hombre y su cine. Madrid, Akal (1ª ed.estadounidense, 1986).
— The adventures of Roberto Rossellini. Nueva York, Da Capo Press, 1998.
— "Shoot-out at the Genre Corral" en GRANT, Barry Keith (ed.) (1986), Film Genre Reader. Austin, University Press of Texas, pp. 202-216.
—"Directores de Hollywood" en RIAMBAU, Esteve y TORREIRO, Casimiro (eds.) (1996), Historia General del Cine. Vol. VIII. Madrid, Cátedra, pp. 311-403.
— “Filmografía de John Ford”, en CIOMPI, Valeria (coord.) (1991), John Ford. Madrid, Filmoteca Española.
— “Josef von Sternberg” en Senses of Cinema, 19 marzo-abril 2002. http://www.sensesofcinema.com/2002/19/sternberg/ [Consultado 11.01.2012]
— “Raoul Walsh” en Senses of Cinema, 21 julio-agosto 2002.http://www.sensesofcinema.com/2002/great-directors/walsh/ [Consultado
01.2012]
— “Max Ophuls: A New Art – But Who Notices?” en Senses of Cinema, 22 septiembre-octubre 2002. http://www.sensesofcinema.com/2002/22/ophuls/ [Consultado 11.01.2012]
— “Hitchcock, Machines, and Us” en Senses of Cinema, 24 2003. http://www.sensesofcinema.com/2003/24/hitch_machines/ [Consultado 11.01.2012]
— “Ford Rises from the Dead. Again” en Senses of Cinema, 26 mayo-junio 2003.http://www.sensesofcinema.com/2003/26/john_ford_rises/ [Consultado 11.01.2012]
— “The Swine who Rewrote F. Scott Fitzgerald: Joseph L. Mankiewicz as Producer” en Senses of Cinema, 28 septiembre-octubre 2003. http://www.sensesofcinema.com/2003/28/joseph_mankiewicz/ [Consultado 11.01.2012]
— “Ford Till ’47” en Senses of Cinema 31, abril-junio, 2004. http://www.sensesofcinema.com/2004/31/john_ford_till_47/ [Consultado 11.01.2012]
— “Making Reality” en Senses of Cinema, 32 enero-marzo 2005. http://www.sensesofcinema.com/2004/32/rossellini_television/ [Consultado 11.01.2012]
— “Renoir and the Scandal of “First Love” or The Perils of Catherine” en Senses of Cinema, 34 enero-marzo 2005. [Consultado 11.01.2012] http://www.sensesofcinema.com/2005/34/renoir_scandal/
— “White Melodrama: Douglas Sirk” en Senses of Cinema, 36, julioseptiembre, 2005. [Consultado 11.01.2012] http://www.sensesofcinema.com/2005/feature-articles/sirk-2
— “Lacrimae Rerum Materialized” en Senses of Cinema, 37 octubre-diciembre 2005. http://www.sensesofcinema.com/2005/37/straubs/ [Consultado 11.01.2012]
— “Passage: John Ford’s Young Mr. Lincoln” en Senses of Cinema, 39 abriljunio 2006. http://www.sensesofcinema.com/2006/39/young_mr_lincoln/ [Consultado 11.01.2012]
— “American Triptych: Vidor, Hawks and Ford” en Senses of Cinema, 42 enero-marzo 2007. http://www.sensesofcinema.com/2007/42/vidor-hawksford/ [Consultado 11.01.2012]
— “How to Share a Hill” en Senses of Cinema, 43 abril-junio 2007. http://www.sensesofcinema.com/2007/43/king-vidor-andrew-wyeth/
[Consultado 11.01.2012]
— “Straub Anti-Straub” en Senses of Cinema, 43, abril-junio, 2007. http://www.sensesofcinema.com/2007/feature-articles/costa-straub-huillet/ [Consultado 11.01.2012]
— “Chains of Dreams: Carl Th. Dreyer” en Senses of Cinema, 45, octubrediciembre, 2007. http://www.sensesofcinema.com/2007/45/carl-dreyer/ [Consultado 11.01.2012]
— “Why Samuel Fuller?” en Senses of Cinema, 50, 2009. [Consultado 11.01.2012] http://www.sensesofcinema.com/2009/50/samuel-fuller-taggallagher/
— “Brother Feeney — Francis Ford” en Senses of Cinema, 53, 2009. http://www.sensesofcinema.com/2009/feature-articles/brother-feeneyfrancis-ford/ [Consultado 11.01.2012]
— “On Giovanna d'Arco al rogo (1955)” en Screening the Past, 9, 2000. http://www.latrobe.edu.au/screeningthepast/firstrelease/fr0300/tgfr09a.htm [Consultado 11.01.2012]
— “Geometry of Force: Abel Ferrara and Simone Weil” en Screening the Past,10, 2000. [Consultado 11.01.2012] http://www.latrobe.edu.au/screeningthepast/firstrelease/fr0600/tgfr10d.htm
— “Going my way” en Screening the Past, 12, 2001. http://www.latrobe.edu.au/screeningthepast/firstrelease/fr1201/tgfr13a.htm
[Consultado 11.01.2012]
— “Mizoguchi and freedom” en Screening the Past, 12, 2001. http://www.latrobe.edu.au/screeningthepast/firstrelease/fr1201/tgfr13b.htm [Consultado 11.01.2012]
— “All lost in wonder: Edgar G.Ulmer” en Screening the Past, 12, 2001. http://www.latrobe.edu.au/screeningthepast/firstrelease/fr0301/tgafr12a.htm [Consultado 11.01.2012]
— “Letter to Helmut Färber” en Lumen, I: Forest, 2011. http://lumenjournal.org/i-forests/letter-tag/ [Consultado 11.01.2012]
— "Ford hasta 1947" en Nosferatu, 40 (2002), pp. 4-34.
— "Filmografía de John Ford" en Nosferatu, 40 (2002), pp. 76-99.
REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS
DÍAZ, A. y CÁCERES, J.D. (2006): “Entrevista: Adrian Martin” en Miradas, 51, junio 2006. http://www.miradas.net/2006/n50/estudio/carloslosilla.html [Consultado 11.01.2012]
GALLAGHER, Tag (2001) “Reading, culture, and auteurs” en Screening the Past, 12, 2001.http://www.latrobe.edu.au/screeningthepast/firstrelease/fr0301/tgbfr12a.htm [Consultado 11.01.2012]
GARCÍA CALVO, Alejandro (2006): “Entrevista: Carlos Losilla” en Miradas, 50, mayo 2006. http://www.miradas.net/2006/n50/estudio/carloslosilla.html [Consultado 11.01.2012]
LÓPEZ, José Manuel (2011) “Las posibilidades de la crítica digital” en Transit. Cine y otros desvíos, 10, 2011. http://transitcine.es/text/jos-manuel-lpez/internet-olas-nuevas-fronteras-tecnolgicas-de-la-crtica/239 [Consultado 11.01.2012]
ROSENBAUM, Jonathan (2008) “They Drive by Night: The Criticism of Manny Farber” en Featured Text-Jonathan Rosenbaum.com, 18-8-2008. http://www.jonathanrosenbaum.com/?p=14534 [Consultado 11.01.2012]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2012 Elpidio del Campo Cañizares