A methodology for filmic microanalysis
PDF (Español (España))

Keywords

opening
series de televisión
títulos de crédito
análisis fílmico opening
television series
title credits
film analysis

How to Cite

Bort Gual, I. (2022). A methodology for filmic microanalysis. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(10), 1236–1249. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.94
Views
  • Abstract 50
  • PDF (Español (España)) 19

Abstract

The openings of North American Contemporary Drama Television Series collect and subvert the formal characteristics and the narrative and expressive recourses from its historiographical and cinematographic referents —the movie title credits— calling the analyst’s reflexive and critic interest. Thus, it highlights the need for the formulation of a new theoretical construct that allows the approach to these narrative particles, discursive paradigms that extend both the opening — previously, teaser— as the closure —ending, pre-ending— of the televisions series that conforms our object of study. At the time, it’s required a typological categorization of movie title credits and a development of scales whose application build a film microanalysis methodology capable of shelling these sequences from a synecdochic point of view.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.94
PDF (Español (España))

References

BORT, Iván (2010): “S(c)inergias televisivas: una aproximación historiográfica al actual auge del serial dramático televisivo norteamericano. Los años cincuenta, Alfred Hitchcock, Twin Peaks y la HBO” en Biblioteca On-Line de Ciencias da Comunicaçao, Covilha (Portugal).

BORT, Iván (2011): “Pull Curtain Before Titles!: por una definición y categorización tipológica de las secuencias de títulos de crédito cinematográficas” en BORT, Iván: GARCÍA CATALÁN, Shaila y MARTÍN NÚÑEZ, Marta (Editores): Actas del IV Congreso Internacional sobre Análisis Fílmico, Nuevas tendencias e hibridaciones de los discursos audiovisuales en la cultura digital contemporánea, Universitat Jaume I, Ediciones de las Ciencias Sociales, Edición en CD-ROM. Págs. 1101-1117.

BORT, Iván (2012a): Nuevos paradigmas en los telones del relato audiovisual contemporáneo: partículas narrativas de apertura y cierre de las series de televisión dramáticas norteamericanas, tesis doctoral dirigida por Dr. Francisco Javier Gómez Tarín, Departament de Ciències de la Comunicació, Universitat Jaume I, Castellón.

BORT, Iván (2012b): “Mad Men: el hombre que cae. El opening de las series de televisión como epítome de sus características formales y de contenido”. Aproximación a un caso de estudio paradigmático” en III Congreso AE-IC 2012 Tarragona: comunicación y riesgo; 18-20 de enero; Asociación Española de Investigación de la Comunicación, Edición en CD-ROM.

BARTHES, Roland (1977): “Introducción al análisis estructural de los relatos”, en

NICCOLINI, Silvia (comp.) El análisis estructural, Centro Editor de América Latina, Buenos Aires.

GÓMEZ TARÍN, Francisco Javier (2011): Elementos de narrativa audiovisual. Expresión y narración, Shangrila Ediciones, Santander.

GÓMEZ TARÍN, Francisco Javier y BORT, Iván (2012): “Partículas elementales: análisis del opening de Fringe (Al límite) como paradigma de las partículas de apertura y cierre de las series de televisión dramáticas norteamericanas contemporáneas” en Actas del III Congreso Latina de Comunicación Social, Universidad de La Laguna, diciembre 2011, edición en CD-ROM.

THOMPSON, Kristin (2003): Storytelling in film and television, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts and London.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 Iván Bort Gual

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...