The lost DeLorean: confusing uses of the post-classical flashback (and other time travels)

Keywords

narrativa
presente
flashback
flashforward
flash-sideway narrative
present
flashback
flashforward
flash-sideway

How to Cite

García Catalán , S. (2022). The lost DeLorean: confusing uses of the post-classical flashback (and other time travels). COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(10), 1103–1115. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.86
Views
  • Abstract 54

Abstract

Back to the Future tells the adventures of a teenager and a scientist who creates a machine installed in a DeLorean to travel back in time. But the frequent jumps do not affect the linear narrative: the story settles in the present. The time travel distills the conventional use that the classical cinema has made of the flashback: a controlled stop that allows to clear up the story. In contrast, we observed in many post-classical fictions that the temporary jumps do not appear both to explain the story but to confuse. We continue this hypothesis analyzing Lost and The Skin I Live In.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.86

References

BARTHES, Roland (1977): “Introducción al análisis estructural de los relatos”, en

NICCOLINI, Silvia (comp.): El análisis estructural, Buenos Aires, Centro Editor de América Latina.

BORT GUAL, Iván (2011): “Narrativa a la deriva: de Perdidos a la eternidad” en L’Atalante, Revista de Estudios Cinematográficos, nº11, Enero-Junio 2011. Asociación Cinefórum L’Atalante, Universitat de València, pp. 52-59.

BORT GUAL, Iván (2012): Nuevos paradigmas en los telones del relato audiovisual contemporáneo: partículas de apertura y cierre en las series de televisión dramáticas norteamericanas, Tesis doctoral dirigida por Francisco Javier

Gómez Tarín, Departamento de Ciencias de la Comunicación, Universitat Jaume I, Castellón.

CARRIÓN, Jorge (2011): Teleshakespeare, Madrid, Errata naturae.

PALAO, José Antonio (2007): “La relación entre la trama y el argumento: reflexiones en torno al thriller contemporáneo”, en MARZAL FELICI, Javier y GÓMEZ TARÍN, Francisco Javier (eds.), Metodologías de análisis del Filme, Madrid, Edipo.

PÉREZ LATORRE, Olivier (2007): "El bucle del arrepentimiento: sobre la construcción del universo de ficción en Perdidos", en CASCAJOSA, Concepción (Ed.): La caja lista: televisión norteamericana de culto, Barcelona, Laertes.

PETRUS, Anna (2010): “Perdidos, en algún tiempo, en algún lugar” en Dirigido por…, nº 399, Abril 2010, Barcelona, Dirigido Por, pp. 52-56.

REVIRIEGO, Carlos (2010): “Variables en la ecuación del tiempo”, Cahiers du Cinema España, nº 32, pp. 64-65.

SHAIL, Andrew y STOATE, Robin (2010): Back to the Future, British Film Institute, London, Palgrave MacMillan.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 Shaila García Catalán

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...