Abstract
In order to achieve a more credible evilness in the villains, they are provided sometimes with a complex personality, increasing their humanity. This humanization can create some identification from the public and this would concern directly the responsibility of this character of being hated and been afraid, and so of being capable to create dramatic tension on the main conflict. The risk of the humanization of the villain and his repercussion in the main plot will be studied, analyzing the emotional implications of his acts in “Red Dragon" (Brett Ratner, 2002).
References
AGUILAR, Pilar (1996): Manual del espectador inteligente. Madrid, Fundamentos.
BIEGALSKI, Christian. (2003): Scenarios: modes d´emploi. Paris, Dixit/Jean-Pierre Foguea.
CARD, Orson Scott (1999): Characters & Viewpoint: Elements of fiction writing. Cincinnati, Writer´s Digest Books.
CHION, Michel. (1997): Como se escribe un guión. Madrid, Cátedra.
DAVIS, Rib.( 2004): Escribir guiones: desarrollo de personajes. Madrid, Paidós.
HARE, Robert D. (2003): Sin conciencia. El inquietante mundo de los psicópatas que no rodean. Barcelona, Paidós.
INDICK, William.(2004): Psychologie for screenwriters. Building conflict in your script. Studio City, Michael Wise Productions.
LAVANDIER, Yves.(2003): La dramaturgia. Madrid, Ediciones Internacionales Universitarias.
MAGLIE, Graciela.(2004): entrevista aparecida en Busquier, C.: Escribimos cine. Estudio sobre la discreta profesión de ser guionista. Buenos aires, La Crujía.
MACKEE, Robert.(2005): El guión. Madrid, Alba.
PAGE MORRELL, Jessica.( 2008): Bullies Bastards & Bitches. How to write the bad guys of fiction. Cincinnati, Writer´s Digest Books.
SÁNCHEZ ESCALONILLA, Antonio.(2006): Conflicto y guión cinematográfico, en Sangro, P. y Huerta, M.A. (eds.): Guión de ficción en cine: planteamiento nudo y desenlace. Salamanca, Universidad Pontificia de Salamanca.
SÁNCHEZ ESCALONILLA, Antonio.(2004): Estrategias de guión cinematográfico. Madrid, Ariel.
SMITH, Greg. M.(2003): Film Structure and the Emotion System , Cambridge university press.
TRUFFAUT, François. (1993): El cine según Hitchcock. Madrid, Alianza Editorial.
VALE, Eugene.(1996): Técnicas del guión para cine y televisión. Madrid, Gedisa.
VALLEJO-NÁGERA, Juan.Antonio (1998): Guía práctica de psicología. Madrid, Temas de hoy.
ZILLMAN, Dolff (1996): “The psychology os Suspense in Dramatic Esposition.” en Vorderer, P., Wulff, H.J., y Friedrichsen, M. (eds.) (1996) : Suspense. Conceptualizations, theorical analyses, and empirical explorations. New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2012 Jorge Esteban Blein