The representation of working women in prime time series broadcast in Spain (2010)
PDF (Español (España))

Keywords

género
ficción televisiva
audiencia
representación mujeres trabajadoras
televisión genre
TV fiction
audience
representation of women workers
television

How to Cite

Ortega Lorenzo, M., & Simelio Solà, N. . (2022). The representation of working women in prime time series broadcast in Spain (2010). COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(10), 1006–1016. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.79

Abstract

In this article we present a content analysis conducted on the 16 highestrated tv series broadcasted in Spain and produced in Spanish language in 2010. We have analyzed a total of 143 male and 144 female characters. We present the first results of the analysis demonstrating that there is no gender equality in the representations of these series. The dominance in the public space still belongs to the male characters and women are still often occupying less prestigious and traditionally female-centered professions related to serving and taking care of others.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.79
PDF (Español (España))

References

ALEXANIAN, A.; ANDRAS, R. Y MONTESINOS M. (2009): Análisis de género de los medios catalanes de comunicación audiovisual. Barcelona, Muévete por la Igualdad.

BELMONTE, Jorge; GUILLAMÓN, Silvia (2008): “Co-educar la mirada contra los estereotipos de género en TV”, en Comunicar, vol. XVI, nº 31, pp.115-120.

GALÁN, E. (2007): “Construcción de género y ficción televisiva en España”, en Comunicar, vol. XV, nº 28, p. 229-236.

INSTITUTO DE LA MUJER (2007): Tratamiento y representación de las mujeres en las teleseries emitidas por las cadenas de televisión de ámbito nacional. Madrid, Instituto de la Mujer.

JENSEN, R y OSTER, E (2009): “The power of TV: Cable Television and Women’s Status in India”, en The Quarterly Journal of Economics, vol. 124, nº 8, pp. 1057-1094.

MODLESKY, T. (1979): “The Search for Tomorrow in Today’s Soap Operas Notes on a feminine narrative form”, en Film Quarterly, vol. 33, nº 1, pp.12–21

PEARSONS, J., TURNER, L. H. y TODD-MANCILLAS, W. (1993); Comunicación y género. Barcelona, Paidós.

PERCEVAL, J.M. y SIMELIO, N. (2011): “Las mujeres y la revolución mediática: una de las bases de las revueltas y del cambio en el mundo árabe”, en Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, nº 6, pp. 227-238.

RÍOS-NETO, L. (2001). “Television, Value Constructs, and Reproductive Behavior in Brazilian Excluded Communities.” Manuscrito, XXIV General Population Conference, International Union for the Scientific Study of Population,

Salvador, Brasil.

RUIDO, M. (2007): “Just do it! Cuerpos e imágenes de mujeres en la nueva división del trabajo”. Disponible en Internet (15.10.2010):http://www.workandwords.net/es/texts/view/501

SIGNORIELLI, N. y BACUE, A. (1999): “Recognition and Respect: A Content Analysis of Prime-Time Television Characters Across Three Decades”, en Sex Roles, vol. 40, nº 7-8, pp.527-544.

TIMMINS, K. (2011): “The TV Female Paradox”. Disponible en Internet (15.03.2011): http://annenberg465.posterous.com/the-tv-female-paradox-tag-dacci

TUFTE, T. (2007): “Soap Operas y construcción de sentido: mediaciones y etnografía de la audiencia”, en Comunicación y Sociedad, nº8, pp. 89-112.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 Marta Ortega Lorenzo, Núria Simelio Solà

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...