The axiological dimension of cinema: the representation of social and civic values in Colombian cinema in the new century
PDF (Español (España))

Keywords

representación
valores sociales y ciudadanos
cine colombiano
ética
estética representation
social and civic values
Colombian film
ethics
aesthetics

How to Cite

García Gil, M. E. (2022). The axiological dimension of cinema: the representation of social and civic values in Colombian cinema in the new century. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(10), 917–928. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.73
Views
  • Abstract 89
  • PDF (Español (España)) 33

Abstract

This paper includes conceptual and methodological aspects of the research Representations of the social and civic values in the cinematographical colombian production (2003-2009). A contribution for the formation of critic audiences, by teachers of the Faculty of Social Communication for Peace at St. Thomas University in Bogota, Colombia, with the support of the Fund for Development Research, FODEIN, the same University. The main purpose of this research was aimed to problematize the concept of representation and the axiological dimension in relation to art forms, in this case the motion picture film. Keywords: representation, social and civic values, Colombian film, eth

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.73
PDF (Español (España))

References

AUMONT, J y MARIE, M (2006): Diccionario teórico y crítico del cine. Buenos Aires, La marca editora.

AUMONT, J. (1995): Estética del cine. Barcelona, Paidós.

--- (1990): Análisis del film: Barcelona, Paidós.

BETTETINI, Gianfranco (1996): La conversación audiovisual. Madrid, Cátedra.

BORDWELL, David (1996): La narración en el cine de ficción. Barcelona, Paidós.

BORDWELL, David y THOMPSON, Kristin (1995): El arte cinematográfico. Barcelona, Paidós

CABRERO A., Julio (2003): “Educación en cine y valores”, en Making of Cuadernos de cine y educación, nº.20. Disponible en Internet:

http://www.tecnologiaedu.us.es/nweb/htm

CAMPS, Victoria (1990): Victorias públicas. Madrid, Espasa-Calpe.

CASETTI, Francesco (1994): Teorías del cine. Madrid, Cátedra.

CASTELLANOS CERDA, Vicente (2007): “El cine en la cultura visual. Hacia la construcción de un pensamiento audiovisual”, en ANDIÓN, Mauricio,

CASTELLANOS, Vicente, ELIZONDO, Jesús y LIZARAZO, Diego (Coords.): Icónicas mediáticas. La imagen en televisión, cine y prensa. México, Siglo XXI.

CORTINA, Adela (1998): El mundo de los valores. “Ética mínima” y educación. Bogotá, El Búho.

--- (1997): Ciudadanos del mundo. Madrid, Alianza.

GARCÍA GIL, Mónica (2012): “Ética y estética en la construcción de personajes en el cine colombiano del siglo XXI”, en, BETANCUR RIVERA, Jerónimo (Ed.): Héroes y villanos en el cine iberoamericano. México, Trillas. En prensa.

GARCÍA GIL, Mónica, CEBALLOS HURTADO, Gloria y USCÁTEGUI MALDONADO, Arturo (2011-2012): “Realidad, representación y dimensión axiológica en el cine. Una mirada a la cinematografía colombiana de la primera década del siglo XXI”, en

Razón y Palabra, nº.78 (Nov. 2011 – enero 2012). Disponible en Internet (8.11.11): http://www.razonypalabra.org.mx/N/N78/13_GarciaCeballosUscategui_M78.pdf

--- (2010): Informe final de investigación. Bogotá, Facultad de Comunicación Social para la Paz, Universidad Santo Tomás. Sin publicar.

GARCÍA JIMÉNEZ, Jesús (1996): Narrativa audiovisual. Madrid, Cátedra

GREIMAS, A.J (1976): Semiótica estructural. Madrid, Gredos

GUBERN, Román (1996): Del bisonte a la realidad virtual. Barcelona, Anagrama.

SUÁREZ, Juana (2009): Cinembargo Colombia. Ensayos críticos sobre cine y cultura. Bogotá, Editorial Universidad del Valle.

LOZANO, J. Félix (2004): “Globalización ética y medios de comunicación”, en: CONILL, Jesús y GOZÁLVEZ, Vicent (Coords): Ética de los medios. Una apuesta por la ciudadanía audiovisual. Barcelona, Gedisa.

MARTIN, Marcel (2005): El lenguaje del cine. 4ª reimpresión Barcelona, Gedisa.

METZ, Christian (1973): Lenguaje y cine. Barcelona, Planeta.

MORLEY, David (1996): Televisión, audiencias y estudios culturales. Buenos Aires, Amorrortu.

ORGANIZACIÓN DE NACIONES UNIDAS, ONU (1948): Declaración Universal de los Derechos humanos: adoptada y proclamada por la Resolución de la Asamblea General 217 A (iii) del 10 de diciembre de 1948. Disponible en Internet (10.02.2010): http://www.un.org/es/documents/udhr

OSORIO, Oswaldo (2008): “Perro come perro de Carlos Moreno. Carne cruda y corrupción”, en Cinefagos, portal de cine. Disponible en Internet (12.06.2009): http://www.cinefagos.net/index.php?option=com_content&view=article&id=404:perro-come-perro-de-carlos-moreno&catid=16:cine-colombiano&Itemid=38

ZULUAGA, Pedro Adrián (2008): “Nuevo cine colombiano. ¿Ficción o realidad?, en Pajarera del medio blogspot. Disponible en Internet (12.10.2011): http://pajareradelmedio.blogspot.com/2008/05/nuevo-cine-colombiano-ficcin-orealidad.html

ZECCHETTO, Victorino (2008): Seis semiólogos en busca del lector. Buenos Aires, La Crujía editores.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 Mónica Eliana García Gil

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...