Audio-visual constructs of flamenco. The anthropological perspective and the representation of ritual
PDF (Español (España))

Keywords

flamenco
cine
documental
ritual
gitanos
Andalucía flamenco
cinema
documentary
ritual
gypsies
Andalusia

How to Cite

Cruces Roldán, C. . (2022). Audio-visual constructs of flamenco. The anthropological perspective and the representation of ritual. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(10), 479–503. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.39
Views
  • Abstract 20
  • PDF (Español (España)) 4

Abstract

The aim of the paper is to analyse narratives about flamenco in audiovisual documents. Representation of images and actions linked to relationships, family, rites and private festivals of gypsies in Andalusia are studied as strategies of cultural production and reproduction. TV documentary El Ángel (1984) and the movie Flamenco (1995) are used in the paper as case-studies.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.39
PDF (Español (España))

References

BARBOSA ALVES, Pedro (2011): “Influencias bidireccionales entre realidad y ficción en la narrativa cinematográfica”, en Fransco García García y Mariano Rajas (coordinadores), Narrativas audiovisuales: el relato, Icono 14, Madrid, pp. 139-157.

COBO DURÁN, Sergio (2010): “Estructuras narrativas en nonfiction”, FRAME, 6, Febrero 2010, pp. 219-242.

CRUCES ROLDÁN, Cristina (2002) Más Allá de la Música: Antropología y Flamenco I : Sociabilidad, Transmisión y Patrimonio. Sevilla. Signatura Ediciones.

DOLEZEL, L. (1998). Heterocósmica: fiction and posible worlds. Londres: Johns Hopkins, University Press.

GARCÍA JIMÉNEZ, Jesús (1993) Narrativa audiovisual. Madrid, Ediciones Cátedra.

LOMBARD, M. y T. Ditton (1997): At the heart of it all: The concept of telepresence. Department of Broadcasting, Telecommunications & Mass Media. Temple University. http://www.ascusc.org/jcmc/vol3/issue2/lombard.html.

MAIRENA, Antonio y Ricardo Molina (1963): Mundo y formas del cante flamenco, Editorial Revista de Occidente, Madrid.

MITRY, Jean (1978b) Estética y psicología del cine. 2. Las formas, Madrid, Siglo XXI /1963/.

MOLINA, Romualdo (1994): “Flamenco en la Televisión pública. Una breve cronología establecida a partir de tres documentos”, Revista La Caña, 7. (2005) “De la eficacia y trascendencia del flamenco en TV.30 años de experiencia”, Música Oral del Sur, 6, pp. 195-215.

MORA, Kiko (2010) “Carmencita on the road: Baile español y vaudeville en los Estados Unidos de América (1889-1895)”.

http://www.elumiere.net/exclusivo_web/carmencita/carmencita_on_the_road.php

ROSIQUE, Goria (2012), “Narrativa, periodismo y ficción del nuevo documental”, en Fransco García García y Mariano Rajas (coordinadores), Narrativas audiovisuales: los discursos. Icono 14, Madrid, pp. 217-239

SOLPOLITO, “Filmografía flamenca” [23/09/2011] (discos, TV, documental y cine) (http://www.divxclasico.com/foro/viewtopic.php?t=68083)

WASHABAUGH, William (2005): Flamenco. Pasión, política y cultura popular. Barcelona: Paidós Música, (original en inglés de 1996).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 Cristina Cruces Roldán

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...