A new narrative model. TV fiction and transmediation
PDF (Español (España))

Keywords

narrativa transmedia
serie
extensión transmedia
relato principal
universo narrativo
comunidad de fans
promoción transmedia transmedia storytelling
TV serie
transmedia extension
main story
fictional world
fans community
transmedia promotion

How to Cite

Bellón Sánchez de la Blanca, T. (2022). A new narrative model. TV fiction and transmediation. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(10), 17–31. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.02
Views
  • Abstract 417
  • PDF (Español (España)) 324

Abstract

The digital revolution and the Internet have led to a new scenario for the reception of the television fiction, where the consumer becomes more active and able to choose amongst a wide range of television entertainment. These facts have had a great impact on the audiovisual production which has started to offer transmedia storytellings in response to audience requests. This article will explore these new transmedia storytellings through their main features and will try to classify the transmedia extensions used by the television series, looking at some of the most representatives examples in the present days.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.02
PDF (Español (España))

References

A. LONG, Geoffrey (2007): Transmedia Storytelling. Business, Aesthetics and Production at the Jim Henson Company. Massachusetts, Geoffrey A. Long.

ÁLVAREZ MONZONCILLO, José María (2011): La televisión etiquetada: nuevas audiencias, nuevos negocios. Madrid, Ariel, Fundación Telefónica.

CARLÓN, Mario (2011): “Entre el cine y la televisión. Interdiscursividad antes de la transmediatización en las series americanas de televisión”, en PÉREZ-GÓMEZ, Miguel A. (ed.): Previously On. Estudios Interdisciplinares sobre la ficción televisiva en la

tercera edad de oro de la televisión. Sevilla, Biblioteca de la Facultad de

Comunicación de la Universidad de Sevilla, pp. 323-337.

CASCAJOSA VIRINO, Concepción (2003): “Procesos de hipertextualidad en la ficción televisiva norteamericana”, en Área Abierta nº 3, 2003.

DENA, Christy (2004): “Towards a Poetics of Multi-Channel Storytelling”, en Critical Animal Postgraduate Conference, This is not Art Festival, by David A. Wolf, octubre 2004. Disponible en Internet (26.01.2012): http://www.christydena.com/Docs/DENA_MultichannelPoetics.pdf

DWYER, Vincent, TABERNERO, Carlos y TUBELLA, Inma (2008): Internet y Televisión: La guerra de las pantallas. Barcelona, Ariel.

G. ROSE, Brian y R. EDGERTON, Gary (eds.) (2005): Thinking outside the box. A contemporary Television Genre. The University Press of Kentucky.

GALÁN, Elena y HERRERO, Begoña (2011): El guión de ficción en televisión. Madrid, Síntesis.

GARCÍA MARTÍNEZ, Alberto Nahum (2009): “El espejo roto. La metaficción en las series anglosajonas”, en Revista Latina de Comunicación Social nº 64, 2009, pp. 654-667.

GERBARG, Darcy, GROEBLE, Jo y NOAM, Elie (2004): Internet Television. Mahwah, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.

Henry Jenkins, “Convergence? I diverge”, Technology Review, junio 2001, p. 93.

JENKINS, Henry (2008): Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Traducción de Pablo Hermida Lazcano. Barcelona, Paidós.

JENKINS, Henry (2009): Fans, blogueros y videojuegos. La cultura de la colaboración. Barcelona, Paidós.

JENKINS, Henry (2010): Piratas de textos. Fans, cultura participativa y televisión. Madrid, Paidós.

LOZANO, Javier y RAMOS, Marina (2011): “Promoting Lost. New strategies and Tools of Commercial Communication”, en PÉREZ-GÓMEZ, Miguel A. (ed.): Previously On. Estudios Interdisciplinares sobre la ficción televisiva en la tercera edad de oro de la televisión. Sevilla, Biblioteca de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla, pp. 421-432.

MARTÍNEZ, Mª Ángeles (2011): “Realidad y ficción como elementos intercambiables en la creación de los mundos posibles televisivos. El caso de la serie Life on Mars”, en PÉREZ-GÓMEZ, Miguel A. (ed.): Previously On. Estudios Interdisciplinares sobre la ficción televisiva en la tercera edad de oro de la televisión. Sevilla, Biblioteca de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla, pp. 309-322.

MENOR SENDRA, Juan (2011): “La ruptura del vínculo social y la decadencia de la

televisión”, en ÁLVAREZ MONZONCILLO, José María: La televisión etiquetada:

nuevas audiencias, nuevos negocios. Madrid, Ariel, Fundación Telefónica, pp. 32-62.

NICHOLAS, Kyle y R. EDGERTON, Gary (2005): “I want my nich TV. Genre as Networking Strategy in the Digital Era”, en G. ROSE, Brian y R. EDGERTON, Gary (eds.): Thinking outside the box. A contemporary Television Genre. The University Press of Kentucky, pp. 247-271.

PÉREZ-GÓMEZ, Miguel A. (ed.) (2011): Previously On. Estudios Interdisciplinares sobre la ficción televisiva en la tercera edad de oro de la televisión. Sevilla, Biblioteca de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla.

PÉREZ DE SILVA, Javier (2002): La televisión ha muerto. La nueva producción audiovisual en la era de Internet: La tercera revolución industrial. Barcelona, Gedisa Editorial.

PRATTEN, Robert (2011): Getting started in transmedia storytelling. A practical guide for beginners. USA, Robert Pratten.

ROSS, Sharon Marie (2008): Beyond the Box. Television and the Internet. USA, Blackwell Publishing.

TOFFOLETTI, Kim (2008): “Gossip Girl in a Transmedia World: The sexual and technological anxieties of Integral Reality”, en Papers: Explorations into Children's Literature, diciembre 2008. Disponible en Internet (26.01.2012):

http://www.somerset.qld.edu.au/conflib/images/general/Kim%20Toffoletti%20-%20Workshop%2009%20Keynote.pdf

URRETAVIZCAYA HIDALGO, Miguel (2008): La nueva televisión digital en el universo multimedia. San Sebastián, Universidad de Deusto.

WILCOX, Rhonda (2005): “Unreal TV”, en G. ROSE, Brian y R. EDGERTON, Gary (eds.): Thinking outside the box. A contemporary Television Genre. The University Press of Kentucky, pp. 201-226.

ZACCONE, Emanuela (2011): “TV series and Social Network marketing: The Audiovisual Text as a Wider Experience”, en PÉREZ-GÓMEZ, Miguel A. (ed.): Previously On. Estudios Interdisciplinares sobre la ficción televisiva en la tercera edad de oro de la televisión. Sevilla, Biblioteca de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla, pp. 387-402.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 Teresa Bellón Sánchez de la Blanca

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...