Zero decibels
Portada Revista Comunicación Número 18 (2020)
PDF (Español (España))

Keywords

silence
soundtrack
audiovisual
psychoacoustics
narrative silencio
banda sonora
audiovisual
psicoacústica
narrativa

How to Cite

Torras i Segura, D. (2021). Zero decibels: Does absolute silence exist in audiovisuals?. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(18), 21–38. https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2020.i18.02
Views
  • Abstract 411
  • PDF (Español (España)) 195

Abstract

This work discusses and argues whether there is absolute silence in audiovisual products from the technical perspective of including a band in the synchronized soundtrack with zero decibels in perception. From an analysis of the existing scientific literature about audiovisual silence, an outline of silence in three dimensions is proposed: conceptual, technical and psychoperceptive. Although with some nuances and considerations the existence of absolute silence can be considered in the first two dimensions, the third one is completely ruled out with psychoperceptive arguments. It is concluded that the terminology used must be reviewed because the term absolute silence, in this case, may not refer to a sensation but to a digital or physical configuration of the state of a product: the soundtrack as a flow of information. In any case, it is concluded that an idea of absolute silence can only be accepted solely for technical issues related to the editing technique, but not to its perception.

https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2020.i18.02
PDF (Español (España))

References

Beck, J. y Grajeda, T. (2008). Lowering the Boom: Critical Studies in Film Sound. Illinois: University of Illinois Press.

Cage, J. (1999). Escritos al oído. Murcia: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia.

Calvo-Manzano, A. (1991). Acústica físico-musical. Madrid: Real Musical.

Chafe, W. (1994). Discourse, Consciousness and Time: The Flow and Displacement of Conscious Experience in Speaking and Writing. Chicago: Chicago University Press.

Chion, M. (1993). La Audiovisión: introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.

Chion, M. (1999). El sonido. Música, cine, literatura... Barcelona: Paidós.

Cipriani, A., y Giri, M. (2017). Electronic Music and Sound Design. Theory and Practice with Max7. Vol. 1. Roma: ConTempoNet.

Ephraitt, M. (2008). The functions of silence. Journal of Pragmatics, 40, 1909-1938.

Fernández, F. y Martínez, J. (1999). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona: Paidós.

Labrada, J. (2009). El sentido del sonido. La expresión sonora en el medio audiovisual. Barcelona: Alba Editorial.

Mateu, R. (2001). El lugar del silencio en el proceso de comunicación. Tesis Doctoral. Universitat de Lleida. Disponible en: https://www.tdx.cat/handle/10803/8173

Millerson, G. (1990). La realización en televisión. Madrid: IORTV.

Permanyer, A. (2016). L’ús del silenci audiovisual com a recurs narratiu. Anàlisi de la funció del silenci en les pel·lícules espanyoles del s.XXI. Trabajo Final de Grado. TecnoCampus.

Rodríguez, A. (1998): La dimensión sonora del lenguaje audiovisual. Barcelona: Paidós.

Román, M.T. (2012). Reflexiones sobre el silencio y el lenguaje a la luz de oriente y occidente. Revista Internacional de Filosofia, 56, 53-56.

Sonneschein, D. (2001). Sound Design. The Expressive Power of Music, Voice, and Sound Effects in Cinema. Studio City (California), Michael Wiese Productions.

Terrón, J.L. (1991). El silencio en el lenguaje radiofónico. Tesi Doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona. Disponible en: https://ddd.uab.cat/record/99991

Torras i Segura, D. (2012): “Existència per contrast. La natura psicoacústica del silenci”, Trípodos, 29, 73–84.

Torras i Segura, D. (2014). “La esencia del silencio audiovisual. 'El silencio' de Bergman como ejemplo”, Comunicación, 1(12), 82–93.

Torras i Segura, D. (2015). “El silenci, matèria expressiva i significativa”, Anàlisi. Quaderns de comunicación i cultura, 53, 35-47.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Daniel Torras i Segura

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...