Hollywood and Vienna
Portada Revista Comunicación Número 18 (2020)
PDF (Español (España))

Keywords

música cinematográfica
atonalismo
dodecafonismo
cliché
Escuela de Viena
Schönberg
narratividad film music
atonalism
Schönberg
narrativity
Viennese School

How to Cite

Quintanal, R. M. (2021). Hollywood and Vienna: Functions and connotations of atonalism in cinema and opera. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(18), 85–98. https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2020.i18.05
Received 2020-06-30
Accepted 2020-11-12
Published 2021-01-21
Views
  • Abstract 222
  • PDF (Español (España)) 164

Abstract

In our investigation we make an approach to the uses of atonal music in the opera of the Vienese School and the cinema that became known in the second half of the 20th century. Likewise, we make a comparative study on the meanings in both media, that are constituted by the needs within this two kinds of drama that have certain similarities and differences.

https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2020.i18.05
PDF (Español (España))

References

Adorno, T.H., y Eisler, H. (2005). El cine y la música. Madrid: Fundamentos.

Ansermet, E. (2000). Escritos sobre la música. Barcelona: Idea Books.

De Arcos, M. (2006). El experimentalismo en la música cinematográfica. Madrid: Fundación El Monte.

Eco, U. (1985). Sugli specchi e altri saggi. Milano: Bompiani.

Fraile Prieto, T. (2010). Música de cine en España: señas de identidad en la banda sonora contemporánea. Badajoz: Diputación Provincial de Badajoz.

García Laborada, J.M. (2004). La música moderna y contemporánea a través de los escritos de sus protagonistas. Sevilla: Editorial Doble J.

Griffiths, P. (1978). Modern Music: A Concise History from Debussy to Boulez. London: Thames & Hudson LTD.

Kramer, Stanley (1959). On the beach. USA: Stanley Kramer Productions.

Lack, R. (1999). La música en el cine. Madrid: Cátedra.

Metz, Christian (2002). Ensayos sobre la significación en el cine (1964-1968). Barcelona, Paidós.

Pendergast, R.M. (1977). Film music. New York: W. W. Norton & Company.

Ray, Nicholas (1961). King of kings. USA: Metro-Goldwyn-Mayer/ Samuel Bronston Productions.

Román, A. (2008). El lenguaje musivisual. Madrid: Visión libros.

Román, A. (2014). C.I.N.E.M.A. Composición e investigación en la música audiovisual. Madrid: Visión libros.

Wendkos, Paul (1971). The Mephisto waltz. USA: Quinn Martin productions.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Ruymán Martín Quintanal

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...