Conceptual proposals for studying the Internet: the notions of virtuality on the Internet and communication structures
PDF (Español (España))

Keywords

Internet
nuevos medios
tecnologías de la información
virtualidad
estructuras de comunicación Internet
new media
technologies of the information
virtuality
communication structures

How to Cite

Alonso, J. (2022). Conceptual proposals for studying the Internet: the notions of virtuality on the Internet and communication structures. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(3), 15–29. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2005.v01.i03.14
Views
  • Abstract 34
  • PDF (Español (España)) 11

Abstract

This article is firstly based on the idea that Internet´s current development makes necessary to sketch several conceptual and terminological hypothesis guided to facilitate the understanding of the new phenomenon. It consists in detecting some of the situations-new realities that are constituted in processes and dynamics that are easily appreciable in the Net- and it also involves carrying out an explanation effort (definition and characteristics). In these pages we are dealing with two conceptual proposals: what we have denominated virtuality of Internet and the concept of communication structures.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2005.v01.i03.14
PDF (Español (España))

References

ALONSO, Jaime y MARTÍNEZ, Lourdes (2003): “Medios interactivos: caracterización y contenidos” en DIAZ, Javier y SALAVERRIA, Ramón. (coords): Manual de Redacción Ciberperiodística. Barcelona, Ariel, pp.260-305.

CASTELLS, Manuel (1996): La era de la información. Vol. 1. la sociedad red. Madrid, Alianza Editorial.

DELEUZE, Guilles (1968): Différence et Répetition. París, PUF.

DIAZ NOCI, J. y SALAVERRIA ALIAGA, R. (coords) (2003): Manual de Redacción Ciberperiodística. Barcelona, Ariel.

ECHEVERRÍA, Javier (1994): Un mundo virtual. Barcelona, Plaza & Janés.

FIDLER, Roger (2002): Mediamorfosis. Comprender los nuevos medios. Barcelona, Granica.

GARCÍA DE TORRES, Elvira y POU AMÉRIGO, María José (2003): “Características de la comunicación digital”, en DIAZ, Javier y SALAVERRIA, Ramón: Manual de Ciberredacción Periodística. Barcelona, Ariel.

GOODY, Jack (1996): Cultura escrita en sociedades tradicionales. Barcelona, Gedisa.

GRAHAM, G. (2001): Internet. Una indagación filosófica. Madrid, Ediciones Cátedra.

HAVELOCK, Eric A. (1994): La musa aprende a escribir. Reflexiones sobre oralidad y escritura desde la Antigüedad hasta el presente. Barcelona, Ediciones Paidós Ibérica.

KERCKHOVE, D. DE (1999): Inteligencias en conexión. Hacia una sociedad de la web. Barcelona, Gedisa.

LÉVY, Pierre (1999): ¿Qué es lo virtual? Barcelona, Paidós.

ONG, Walter J. (1996): Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. México D.F., Fondo de Cultura Económica.

PALAZÓN MESEGUER, Alfonso (2001a): “Comunicación Web: el valor de los contenidos en la Red”, en Comunicar. Revista científica Iberoamericana de Comunicación y Educación. nº 17, 2001. pp. 93-96.

–– (2001b): “Sobre Hipertexto: fragmentos de textos dispersos” en Sphera Pública. Revista de Ciencias Sociales y de la Comunicación. nº 1, 2001, pp. 27-39.

QUÉAU, Philippe (1995): Lo virtual. Virtudes y Vértigos. Barcelona, Paidós.

RHEINGOLD, H. (1994): La realidad virtual. Barcelona, Gedisa.

TELEFÓNICA (2000): La sociedad de la información en España 2000. En [http://www.telefonica.es/sociedaddelainformacion/].

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2005 Jaime Alonso

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...