Abstract
We present a proposal for intervention and research in the prison with the radio. Based on the experience by working in the Huelva Penitentiary for 5 years analyzing the way in which prisoners communicate with today's society through the media, in this case with cultural and educational dyes: Uniradio. It is therefore, the exposure of a case study, whose investigation is still active and it has resulted from a doctoral thesis and a radio program, "The broken shoe", produced entirely by the prison inmates.
References
AGUADED, J. & CONTRERAS, P. (2010). La radio universitaria como servicio público para una ciudadanía democrática. La Coruña: Netbiblo
AGUADED, J.I (2005). Estrategias de edu-comunicación en la sociedad audiovisual. Comunicar, 24; 25-34.
CORREA URQUIZA, M. (2005). Radio Nikosia. La voz y la cura en la locura. Lateral, XII (124); 30-31.
GOFFMAN, E. (1989). Estigma: La identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu.
LEY ORGÁNICA GENERAL PENITENCIARIA (LOGP) de Septiembre de 1979. BOE, 239/1979, de 5 de octubre de 1979.
MELILLO, A. & SUÁREZ OJEDA, N. (2001). Resiliencia, descubriendo las propias fortalezas. Buenos Aires: Paidós.
VAN DIJK, T.A. (1984). Prejudice in Discourse: An Analysis of Ethnic Prejudice in Cogni-tion and Conversation. Amsterdam: Benjamins.
VALVERDE, J. (1997). La cárcel y sus consecuencias: La intervención sobre la conducta desadaptada. Madrid: Popular.
VARIOS (2010). El sistema penitenciario español. Madrid: Secretaría General de Instituciones Penitenciarias.
APARICI, R. (Coord.) (2011). La educación 2.0 y las nuevas alfabetizaciones. Barcelona: Gedisa.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2012 Paloma Contreras Pulido, José Ignacio Aguaded Gómez