Abstract
Film is the great constructor of imaginary about the future. In the collective imagination of science fiction films selected have been consolidated as active parts of memory, his importance lies in the cultural values and discourses carry are able to articulate. The formation of the discourse of the future has been debated between a vision of technology that was presented as synonymous with progress and modernity robotic; and a second vision that projects the future as a promising area and sparsely adverse, subject to the discretion of artificial intelligences created.
References
GUBERN, Román (2000): Historia del cine. Barcelona, Lumen.
MANUEL, Frank (1982): Utopías y pensamiento utópico.Madrid, Espasa-Calpe.
RIEGO, Bernardo (2001): “La invención del futuro en sus orígenes contemporáneos”, en CHAVES, Julián (coord.): Humanismo y nuevas tecnologías en la sociedad de la información. Cáceres, UNEx.
RODRÍGUEZ DE LAS HERAS, Antonio (2011): “Diez utopías para el siglo XXI”, en publicación digital del Instituto de Cultura y Tecnología de la Universidad Carlos III de Madrid. Disponible en Internet (20.01.2012): http://web.me.com/rodriguezdelasheras/utopias0/otras.html.
SCHOLES, Robert – RABKIN, Eric (1982): La Ciencia Ficción. Madrid, Taurus.
SOBARZO, Mario (2010): “9 postales desde la ciencia ficción”, en La Fuga. Dossier de Ciencia Ficción. Imaginación y Distopías. Disponible en Internet (20.01.2012): http://www.lafuga.cl/9-postales-desde-el-cine-de-ciencia-ficcion/403.
VELÁSQUEZ SERNA, L. J. (2009): “Distopías: pesadilla política desde el cine. ¿Fantasía hiperbólica o profecía?”, en Estudios de Derecho, Vol. LXVI, nº 147, 2009, pp. 139-149.
ZIZEK, Slavoj (2005): Bienvenidos al desierto de lo real. Madrid, Akal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2012 Antonio Pantoja Chaves