The headless woman (Lucrecia Martel, 2008) and the mechanism of oblivion in the past and present
PDF (Español (España))

Keywords

Lucrecia Martel
La mujer sin cabeza
memoria
olvido Lucrecia Martel
The headless woman
memory
oblivion

How to Cite

Christofoletti Barrenha, N. (2022). The headless woman (Lucrecia Martel, 2008) and the mechanism of oblivion in the past and present. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(10), 643–652. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.51
Views
  • Abstract 386
  • PDF (Español (España)) 93

Abstract

We intend to make some considerations about the film The headless woman (Lucrecia Martel, 2008), exploring the question about the oblivion present in the plot. Through the protagonist Verónica, Lucrecia seeks to make a personal approach to the mechanisms of silencing and oblivion. The Argentinian society (today or during periods of non-democracy, as the last military dictatorship in Argentina, 1976 - 1983) makes use of these mechanisms to refrain from their responsibilities in certain areas of violence.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.51
PDF (Español (España))

References

AGUILAR, Gonzalo (2006): Otros mundos: Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires, Santiago Arcos.

CAMPO, Mônica Brincalepe (2010): História e Cinema: O tempo como representação em Lucrecia Martel e Beto Brant. Tesis de Doctorado. Campinas/SP, Programa de Pós-Graduação em História – Universidade Estadual de Campinas.

D’ESPÓSITO, Leonardo (2008): “La mujer sin cabeza: Viaje al principio del horror”, en PANOZZO, Marcelo (ed.): La propia voz: El cine sonoro de Lucrecia Martel. Buenos Aires/Gijón, publicación del Festival Internacional de Gijón, pp. 51 - 52.

LOWENTHAL, David (1998): “Como conhecemos o passado”, en Revista Projeto História número 17, noviembre/1998, pp. 63 – 199.

OLIVEIRA JR., Luiz Carlos (2009): “Martel, Trapero e Alonso: O cinema argentino tipo exportação”, en MIRANDA DO ROSÁRIO, Priscila, y NÚÑEZ, Fabián (eds.): Do novo ao novo cinema argentino: birra, crise e poesia. Catálogo de la Muestra realizada en el Centro Cultural Banco do Brasil en São Paulo, Brasília y Rio de Janeiro entre agosto y octubre/2009, pp. 56 – 61.

OUBIÑA, David (2010): “Treblinka de los argentinos. Imágenes de la nación: El cine y el bicentenario”. Texto presentado en el I Simposio Iberoamericano de estudios comparados sobre cine: Representaciones de los procesos revolucionarios en el cine argentino, brasileño y mexicano, realizado en diciembre/2011 en Buenos Aires. El texto no fue publicado, sino cedido por el autor para la producción de este artículo.

TACCETTA, Natalia (2010): “Historia y Memoria: una lectura de La mujer sin cabeza de Lucrecia Martel”. Texto presentado en el simposio “Cines en la encrucijada nacional” – mesa “Lucrecia Martel” – en el II Congreso Internacional ASAECA (Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual), realizado en octubre/2010 en Buenos Aires. El texto no fue publicado, sino cedido por la autora para la producción de este artículo.

WOLF, Sergio (2004): “Aspectos del problema del tiempo en el cine argentino”, en

YOEL, Gerardo (ed.): Pensar el cine 2: Cuerpos, temporalidad y nuevas tecnologías. Buenos Aires, Ediciones Manantial, pp. 171 – 185.

______ (2008): “Que aparezca un accidente”, en PANOZZO, Marcelo (ed.): La propia voz: El cine sonoro de Lucrecia Martel. Buenos Aires/Gijón, publicación del Festival Internacional de Gijón, pp. 42 - 45.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 Natalia Christofoletti Barrenha

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...