Abstract
The echo of the transnationalization of Latin American television fiction series has been heard throughout the Eastern European countries and especially in Romania, where its model has been adapted to local realities through national productions. The marginalized environment of the Gypsy ethnic group has become a source of inspiration for the Romanian telenovela Gypsy Heart. Through the main character who is a gypsy and a doctor, this narrative inspired by real life breaks down negative stereotypes prebuilt by society, which turns it into a model of identity and integration of this community.
References
BETTETINI, Gianfranco, SIMONELLI, Giorgio, VILLA, Marina, VITTADINI, Nicoletta (1997): “Me duele tu semántica. Chiquito y Paquito, la parodia de la telenovela en Avanzi”, en VERÓN, Eliseo y ESCUDERO CHAUVEL, Lucrecia
comps.): Telenovela. Ficción popular y mutaciones culturales. Barcelona, Gedisa, pp. 87-105
CABRUJAS, José Ignacio (2002): Y Latinoamerica inventó la telenovela. Caracas, Alfadil
CERVANTES, Ana Cecilia (2005): “La telenovela colombiana: un relato que reivindicó las identidades marginadas”, en Investigación y Desarrollo. Vol. 13, nº 2, Barranquilla, Universidad del Norte, Colombia, pp. 280-295
ENGEBRIGTSEN, Ada (2009): Exploring gypsiness: power, exchange and interdependence in a Transylvanian village. United States, Berghahn Books
ESCUDERO CHAUVEL, Lucrecia (1996): “El Secreto como motor narrativo: el contrato mediático de las telenovelas”, en Diálogos de la comunicación. nº 44, marzo de 1996, Colombia, Felafacs, pp. 65-74
ESCUDERO CHAUVEL, Lucrecia y VERÓN, Eliseo (comps.) (1997): Telenovela. Ficción popular y mutaciones culturales. Barcelona, Gedisa
FLECK, Gábor y RUGHINIS, Cosima (eds.) (2008): Vino mai aproape. Incluziunea si excluziunea romilor in societatea romaneasca de astazi. Bucarest, Human Dynamics
GONZÁLEZ RUBIN, Beatriz (2008): “La telenovela como fenómeno social”, ponencia presentada en el Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación, Monterrey, 9-11 de octubre de 2008, Disponible en Internet
(18.01.2012): http://www.alaic.net/alaic30/ponencias/cartas/Telenovela/ponencias/GT22_4rubin.pdf
Inima de tigan. Disponible en Internet (17.12.2011): http://www.elady.ro/articole/Divertisment/Inima-de-tigan.html
MARTÍN-BARBERO, Jesús (2002): “La globalización en clave cultural: una mirada latinoamericana”, ponencia presentada en Colloque International “Globalisme et Pluralisme”. Montreal, 22-27 de abril de 2002, Disponible en Internet (15.01.2012): http://www.er.uqam.ca/nobel/gricis/actes/bogues/Barbero.pdf
MARTÍN-BARBERO, Jesús (1995a): “Matrices culturales de la telenovela”, en PEÑAMARÍN, Cristina y LÓPEZ DÍEZ, Pilar (coords.): Los melodramas televisivos y la cultura sentimental. Madrid, Universidad Complutense,
Instituto de Investigaciones Feministas, pp. 21-39
MARTÍN-BARBERO, Jesús (1995b) “Telenovela: melodrama e identidad. De la telenovela en Colombia a la telenovela colombiana”, en PEÑAMARÍN, Cristina y LÓPEZ DÍEZ, Pilar (coords.): Los melodramas televisivos y la cultura sentimental, Madrid, Universidad Complutense, Instituto de Investigaciones Feministas, , pp. 117-125
MARTÍN-BARBERO, Jesús y MÚÑOZ, Sonia (1992): Televisión y melodrama. Bogotá, Tercer Mundo.
MATO, Daniel (2002): “Transnacionalizacion de la Industria de la Telenovela, Referencias Territoriales, y Produccion de Mercados y Representaciones de Identidades Transnacionales”, en LACARRIEU, Mónica y ÁLVAREZ, Marcelo (eds.): La (indi)gestión cultural: una cartografía de los procesos culturales contemporáneos. Argentina: Ediciones Ciccus, pp. 47-78
PÁRAMO RICOY, Teresa (2000): “Globalización, televisión y telenovelas: la experiencia mexicana”, en Polis, Anuario de Sociología, UAM- Iztapalapa, Vol. 2, México, pp. 193-222
PEÑAMARÍN, Cristina y LÓPEZ DÍEZ, Pilar (coords.) (1995): Los melodramas televisivos y la cultura sentimental. Madrid, Universidad Complutense, Instituto de Investigaciones Feministas.
QUISPE-AGNOLI, Rocío (2009) “La telenovela latinoamericana frente a la globalización: roles genéricos, estereotipos y mercado”, en La mirada de Telemo. Revista de Comunicaciones de la Pontificia Universidad Católica del Perú, enero de 2009, Disponible en Internet (3.12.2011): http://pergamo.pucp.edu.pe/lamiradadetelemo/node/25
RINGOLD, Dena, ORENSTEIN, Mitchell y WILKENS, Erika (2005): Roma in an Expanding Europe. Washington D.C., The World Bank
SIGONA, Nando (ed.) (2008): The Latest Public Enemy: Romanian Roma in Italy, OIDDH, OSCE. Disponible en Internet (18.1.2012):
http://www.osservazione.org/documenti/OSCE_publicenemy.pdf
STEWART, Michael ( 1997): The Time of the Gypsies. Boulder CO, Westview Press
VILCHES, Lorenzo (1997): “La fuerza de los sentimientos”, en ESCUDERO
CHAUVEL, Lucrecia y VERÓN, Eliseo (comps.), Telenovela: ficción popular y mutaciones culturales, Barcelona, Gedisa, pp. 51-63
VILCHES, Lorenzo (2009): Mercados globales, historias nacionales. Barcelona, Gedisa
VILLAREAL, Fernando (coord.) (2008), “Los roma/gitanos en Rumania”. Traducción de David Ruiz, en El Globo, nº 10, octubre de 2008, pp. 33-52 Disponible en Internet (10.1.2012): http://www.gitanos.org/upload/05/37/45_46Dossier.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2012 Georgiana Lucía Dragota