Widespread aural intelligibility in broadcast communication
PDF (Español (España))

Keywords

Inteligibilidad auditiva múltiple
postproducción audio
sonido
radio
polifonía
comunicación audiovisual Multi audible intelligibility
audio postproduction
sound
radio
polyphony
audiovisual communication

How to Cite

Torres Simón, F. J. (2022). Widespread aural intelligibility in broadcast communication. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(5), 437–448. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2007.v01.i05.13
Views
  • Abstract 105
  • PDF (Español (España)) 35

Abstract

The ear is the sense responsible to catch, synthesize and transmit the sound waves to the brain, than interpret the content of the received acoustic mass. Although responsible of the 50% of the cerebral activity, the ear cannot recognize several simultaneous messages. In this investigation I show an edition system that, thanks to processes of audio postproduction based in polyphonic music concepts, make possible to the sense responsible of the acoustic perception can recognize different messages with clarity.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2007.v01.i05.13
PDF (Español (España))

References

Libros:

ADLER, Samuel. (2002): The Study of Orchestration. New York: W.W. Norton & Company.

AMYES, Tim. (1990): Técnicas de postproducción de audio en video y Film. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión RTVE.

ANDERTON, Craig. (1980): Electronic Projects for musicians. New York: Amsco Publications.

BELTRÁN MONER, Rafael. (1991): Ambientación musical. Madrid: Centro de Formación RTVE.

BORWICK, John. (1996): Micrófonos. Tecnología y aplicaciones. Gipuzkoa: Escuela de Cine y Video.

COPLAND, Aaron. (1994): Cómo escuchar la música. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España.

GIBSON, Bill, (2002a): Sound Advice on Compressors, Limiters, Expanders & Gates. Vallejo (California): ProAudio Press.

GIBSON, Bill, (2002b): Sound Advine on Mixing. Vallejo (California): ProAudio Press.

GIBSON, David, (1997): The Art of Mixing. Vallejo (California): MixBooks.

GÓMEZ JUAN, Eduard y CUENCA DAVID, Ignasi. (2006): Tecnología básica del Sonido II. Madrid: Thomson Editores Spain, Paraninfo.

JONAS, Hans. (2000): El principio Vida. Hacia una biología filosófica. Madrid, Trotta.

JORDÁ PUIG, Sergi. (1997): Audio Digital y MIDI. Madrid: Ediciones Anaya Multimedia.

KOSTKA, Stefa y PAYNE, Dorothy. (2000): Tonal Harmony. Boston: Mc-Graw-Hill Companies.

MOLINA, Radamés y RANZ, Daniel. (2000): La idea del Cosmos. Cosmos y Música en la Antigüedad. Barcelona: Ediciones Paidós Iberia.

MOORE, Douglas. (1988): Guía de los Estilos Musicales. Madrid: Altea, taurus, Alfaguara.

NISBETT, Alec. (1990): Usos de los Micrófonos. Madrid: InstitutoOficla de radio y Televisión. RTVE.

PISTON, Walter. (1984): Orquestación. Madrid: Real Musical.

SCHÖNBERG, Arnold. (1974): Armonía. Madrid: Real Musical.

SHEA, Mike. Studio Recording Procedures. (2005): How to record any instrument. Columbus: McGraw-Hill Companies.

ZAMACOIS, Joaquín. (1997): Tratado de armonía. Cooper City (Florida): SpanPress Universitaria.

RUMSEY, Francis y McCORMICK, Tim. (2004): Sonido y grabación. Introducción a las técnicas sonoras. IORTV.

Artículos de revistas científicas:

TAPIAS MERINO, Daniel / GARCÍA, Carlos. (2000): “La frecuencia fundamental de la voz y sus efectos en el reconocimiento de habla continua”. Procesamiento del lenguaje natural, nº 26, 2000 pp. 163-168.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2007 Francisco Javier Torres Simón

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...