Painting through the eye of a camera
PDF (Español (España))

Keywords

Dirección de Arte
Escenografía
Cine
Efectos Especiales
Pintura
Perspectiva
Trucos cinematográficos Art Direction
Set design
Cinema
Special Effects
Painting
Perspective
Cinema touching up

How to Cite

Rodriguez Cunill, I. (2022). Painting through the eye of a camera. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(2), 51–65. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2003.v01.i02.03
Views
  • Abstract 36
  • PDF (Español (España)) 11

Abstract

Every pictorial activity requires an intellectual process, but when this activity is part of the mechanism of the cinema production, the artist should play with more elements than those entailed when facing the canvas. He should have not only gone into the laws of perspective, but he should have a mediological knowledge of the camera, of the device itself, and an application of these skills according to the final shot, not to a work ready to be shown. This statement applies both to the pictorial techniques used in the early cinema and the present digital innovations. 

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2003.v01.i02.03
PDF (Español (España))

References

ALLORGE, Lionel (2003): "Les peintures sur verre (matte painting)", en La Lune Rouge. Disponible en Internet (6.1.2003): http://www. lunerouge.org/spip/article.php3?id_article=160

BARRON, Craig (1998): "Matte Painting in the Digital Age", conferencia del seminario "Invisible Effects" del Siggraph 98 y reelaborada para su publicación en la red. Disponible en Internet (6.1.2003): http://www.matteworld.com/projects/siggraph01.html

BERTHOMÉ, Jean-Pierre, y KOHN, Olivier (1998): "Jeff Balsemeyer. Dibujar Story-Boards es el medio ideal para aprender a hacer películas". Traducción de María Valeria Battista. Disponible en Internet (20.10.2003): http://www.lamaga.com.ar/www/area2/pg_nota=2314 Nota del 14 del 1 de 1998.

CRESPO, Pedro (2002): "La oficina más grande del mundo", en Nickel Odeón. Revista Trismestral de cine nº27, 2002. (monográfico: La dirección artística), pp.270-272.

DELACOVIAS, Dimitri (...): "Digital matte painting at double negative". Disponible en Internet (6.1.2003): http://www.dneg.com/articles_matte/matte_body.html

DÍAZ, Lorenzo F. (1998): Terminator. Madrid, Alberto Santos Editor.

FINCH, Christopher (1984): Special Effects. Creating Movie Magic. Nueva York, Abbeville Press Publishers.

KATZ, Steven D. (1992): Dirección 1. Plano a plano. De la idea a la pantalla. Madrid, Plot Ediciones. 2000.

MÉLIES, George (1907): "Las vistas cinematográficas", en ROMAGUERA I RAMIÓ, Joaquim (1998): Textos y Manifiestos del Cine. Madrid, Cátedra, pp.388-396.

MENNA, Filiberto (1977): La opción analítica en el arte moderno. Figuras e iconos. Barcelona, Gustavo Gili.

RAMÍREZ, Juan Antonio (1993): La arquitectura en el cine. Hollywood, la Edad de Oro. Madrid, Alianza. 1995.

TRAUNER, Alexandre (1946): "El objetivo no es el ojo", en ROMAGUERA I RAMIÓ, Joaquim (1998): Textos y Manifiestos del Cine. Madrid, Cátedra, pp.412-413.

URRERO, Guzmán (1995): Cinefectos. Trucajes y Sombras. Barcelona, Royal Books.

ZONE, Ray (2000): "Matte painting's Monet", en America Cinematographer The International Journal of Film & Digital Production Techniques, Julio del 2000. Disponible en Internet (6.10.2003): http://www.theasc.com/magazine/july00/whitlock/pg1.htm

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2003 Inmaculada Rodriguez Cunill

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...