Abstract
Every pictorial activity requires an intellectual process, but when this activity is part of the mechanism of the cinema production, the artist should play with more elements than those entailed when facing the canvas. He should have not only gone into the laws of perspective, but he should have a mediological knowledge of the camera, of the device itself, and an application of these skills according to the final shot, not to a work ready to be shown. This statement applies both to the pictorial techniques used in the early cinema and the present digital innovations.
References
ALLORGE, Lionel (2003): "Les peintures sur verre (matte painting)", en La Lune Rouge. Disponible en Internet (6.1.2003): http://www. lunerouge.org/spip/article.php3?id_article=160
BARRON, Craig (1998): "Matte Painting in the Digital Age", conferencia del seminario "Invisible Effects" del Siggraph 98 y reelaborada para su publicación en la red. Disponible en Internet (6.1.2003): http://www.matteworld.com/projects/siggraph01.html
BERTHOMÉ, Jean-Pierre, y KOHN, Olivier (1998): "Jeff Balsemeyer. Dibujar Story-Boards es el medio ideal para aprender a hacer películas". Traducción de María Valeria Battista. Disponible en Internet (20.10.2003): http://www.lamaga.com.ar/www/area2/pg_nota=2314 Nota del 14 del 1 de 1998.
CRESPO, Pedro (2002): "La oficina más grande del mundo", en Nickel Odeón. Revista Trismestral de cine nº27, 2002. (monográfico: La dirección artística), pp.270-272.
DELACOVIAS, Dimitri (...): "Digital matte painting at double negative". Disponible en Internet (6.1.2003): http://www.dneg.com/articles_matte/matte_body.html
DÍAZ, Lorenzo F. (1998): Terminator. Madrid, Alberto Santos Editor.
FINCH, Christopher (1984): Special Effects. Creating Movie Magic. Nueva York, Abbeville Press Publishers.
KATZ, Steven D. (1992): Dirección 1. Plano a plano. De la idea a la pantalla. Madrid, Plot Ediciones. 2000.
MÉLIES, George (1907): "Las vistas cinematográficas", en ROMAGUERA I RAMIÓ, Joaquim (1998): Textos y Manifiestos del Cine. Madrid, Cátedra, pp.388-396.
MENNA, Filiberto (1977): La opción analítica en el arte moderno. Figuras e iconos. Barcelona, Gustavo Gili.
RAMÍREZ, Juan Antonio (1993): La arquitectura en el cine. Hollywood, la Edad de Oro. Madrid, Alianza. 1995.
TRAUNER, Alexandre (1946): "El objetivo no es el ojo", en ROMAGUERA I RAMIÓ, Joaquim (1998): Textos y Manifiestos del Cine. Madrid, Cátedra, pp.412-413.
URRERO, Guzmán (1995): Cinefectos. Trucajes y Sombras. Barcelona, Royal Books.
ZONE, Ray (2000): "Matte painting's Monet", en America Cinematographer The International Journal of Film & Digital Production Techniques, Julio del 2000. Disponible en Internet (6.10.2003): http://www.theasc.com/magazine/july00/whitlock/pg1.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2003 Inmaculada Rodriguez Cunill