Facial poetics in Andrei Tarkovski’s Nostalghia: the monologue of Andrei Gorchakov
PDF (Español (España))

Keywords

Andrei Tarkovski
Nostalgia
rostro
estética cinematográfica
icono Andrei Tarkovski
Nostalgia
face
cinematographic aesthetic
icon

How to Cite

Seoane Riveira, J. . (2022). Facial poetics in Andrei Tarkovski’s Nostalghia: the monologue of Andrei Gorchakov. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(13), 62–72. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2015.v01.i13.05
Views
  • Abstract 194
  • PDF (Español (España)) 76

Abstract

This paper highlights the artistic ideology of Russian director Andrei Tarkovsky (1932-1986) through the aesthetic analysis of the central scene of his first film abroad, Nostalghia (1983), that is, by acting design, staging, composition and visual processing of the face a perfect translation of the visual characteristics of Orthodox icons to filmic space. This demonstrates how the aesthetic principles of Tarkovsky, based on his heritage, his life context, philosophical and religious tradition are translated into cinematic elements and processes that create the famous film poetry that critics and public commonly recognize as unique to this director.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2015.v01.i13.05
PDF (Español (España))

References

AUMONT, Jacques (1999). El rostro en el cine. Barcelona: Paidós.

BAECQUE, Antoine de (1989). Andreï Tarkovski. París: Cahiers du cinema, Collection Auteurs.

BAZIN, André (1990). ¿Qué es el cine? Madrid: Ediciones Rialp.

CASAS, Quim (1987). El espejo (URSS) / Nostalgia (Italia), de Andrei Tarkovski. Dirigido por…, nº 153 (XII/1987), pp. 66-67.

CASETTI, Francesco y di CHIO, Federico (2010). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

GIANVITO, John (2006). Andrei Tarkovski. Interviews. Jackson: Mississipi University Press.

GOMBRICH, Ernest H. (1997). La Historia del Arte. Madrid: Editorial Debate.

GORDON, Alexander (2001). Los años de estudiante. En M. Tarkovskaya (ed.): Acerca de Andrei Tarkovski (pp. 29-40). Madrid: Ediciones Jaguar.

MOLINUEVO, José Luis (2010). Retorno a la imagen. Estética del cine en la modernidad melancólica. Salamanca: Archipiélagos.

PALLASMAA, Juhani (1994). Space and Image in Andrei Tarkovsky’s Nostalgia: Notes on a Phenomenology of Architecture, en A. Pérez Gómez y S. Parcell

(eds.): Chora 1: Intervals in the Philosophy of Architecture (pp. 143-66). Montreal: McGill-Queen’s University Press.

PÉREZ BOWIE, José Antonio (2008). Leer el cine. La teoría literaria en la teoría cinematográfica. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

PEYDRÓ, Guillermo G. (2013). Pervivencia del icono: La perspectiva invertida en el cine ruso contemporáneo. Goya, Nº 344, pp. 264-75.

SÁNCHEZ LLANO, Rafael (2003). Andrei Tarkovski. Vida y obra (II vols.). Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana.

--- (2005). Elrand Josephson: Entre Bergman y Tarkovski, por un camino de charcos.

ADE Teatro: Revista de la Asociación de Directores de Escena de España, Nº 108, pp. 74-86.

SKAKOV, Nariman (2009). The (im)posible translation of Nostalgia. Studies in Russian and Soviet Cinema, Volume 3, Number 3, pp. 309-33.

SYNESSIOS, Natasha (1999). Introduction to Nostalghia. W. Powell y N. Synessios (ed.): Andrei Tarkovsky. Collected Screenplays (pp. 465-69). Londres: Faber & Faber.

TARKOVSKAYA, MARINA (ed.) (2001). Acerca de Andrei Tarkovski. Ediciones Jaguar: Madrid.

TARKOVSKI, Andrei (1999). Andrei Tarkovsky Collected Screenplays. Traducción, introducciones y notas por W. Powell y N. Synessios. Londres: Faber & Faber.

--- (2005). Esculpir en el tiempo. Reflexiones sobre el arte y la estética cinematográfica. Madrid. Ediciones Rialp.

--- (2011). Martirologio. Diarios. Salamanca. Ediciones Sígueme.

TEJEDA, Carlos (2010). Andrei Tarkovski. Madrid: Cátedra, 2010.

TUROVSKAYA, Maya (1989). Tarkovsky: Cinema as Poetry. Londres y Boston: Faber & Faber.

YANKOVSKI, Oleg (2001). Tarkovski. Un artista verdaderamente ruso. En M.Tarkovskaya (ed.): Acerca de Andrei Tarkovski (pp. 175-79). Madrid: Ediciones Jaguar.

ZAVALA, Lauro (2010). “El análisis cinematográfico y su diversidad metodológica”. Casa del Tiempo, 30, pp. 60-65.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2015 José Seoane Riveira

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...