Mythical Knowledge in Artistic Education Through the Interrelation of the Arts. An Example Aplied to Music: the Myth of the Huge Storm

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/va-in-art.2024.i06.01

Keywords:

Educación artística, Interrelación de las artes, Saberes Míticos, Música, Mito de la tormenta

Abstract

The artistic educations are in the current societies a privileged field for the aesthetic experimentation. From this thesis, the main aim of the article is to base the idea that the artistic education has to be first of all a research of alternative forms of representation that actuate in the students the motivation. It proposes then the classical dialectics like pedagogical method for demonstrate the interrelationship among the arts and show that the artistic educations are a real road of humanistic formation. In this sense, the utilization of the mythical thought procures a road of expression of universal knowledges that allows the reflection and at the same time a put to the day of the values that comport, what facilitates his understanding. Like example of this method in this article develops a case of interrelationship of the arts with leadership of the music through the ancestral myth of the big storm.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aplin, K. y Williams, P. (2011): Meteorological phenomena in Western classical orchestral music. Weathe, Vol. 66/ 11: 300-306. https://rmets.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/wea.765

Adorno, Th. W. (2008): Crítica de la cultura y sociedad I: Prismas. Sin imagen directriz. Obra completa, Vol. 10/1. Madrid: Akal.

Amigo, M.ª L. (2008): Las ideas de ocio estético en la filosofía de la Grecia clásica.

Bilbao: Universidad de Deusto.

Baile, E. (2010): El mito del naufragio como metáfora de la caída y de la resurrección del héroe. En Montserrat Cots y Antonio Monegal (coord.) Actas del XVII Simposio de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada, Vol 1: 227-240.

Batteaux, Ch. (2016): Las bellas artes reducidas a un único principio. Valencia: Universitat de València.

Belmonte, G. (2020, 14 de mayo): El Holandés Errante, una ópera de redención. Tolkian https://www.tolkian.com/arte-cultura/el-holandes-errante-una- opera-de-redencion

Brooks, G. (1999). French and Belgian organ music after 1800, in Nicholas Thistlethwaite (ed.) Cambridge Companion to the Organ. Cambridge University Press: Cambridge, UK: 263–278.

Canseco, L. (2019): Las formas del mito en las literaturas hispánicas del siglo XX. Huelva: Universidad de Huelva.

Christie, A. (1975): Chinese mythology. London: Hamlyn.

Chong, Ch. (1996): Consideraciones sobre la interrelación de las artes, en función de la educación artística. México: Universidad Autónoma de México. Tesis en línea (consulta 6/5/2024) https://hdl.handle.net/20.500.14330/TES01000240632).

Crida, C. (2001): Tempestades y naufragios en los relatos narrativos del siglo XIII español. Monteagudo, 6 : 81-94. Consulta 10/7/2024 https://revistas.um.es/monteagudo/article/view/77871

Cristiá, C. (2021): Migraciones y convergencias. Estudios sobre la interrelación de las artes en los siglos XX y XXI. Santa Fe: Ediciones UNL. https://hdl.handle.net/11185/6301

Diel, P. (1995): El simbolismo en la mitología griega. Barcelona: Labor.

Di Leonardo, H.A. (2012, enero): A la búsqueda de Antonio Vivaldi. “La Tempesta di mare”. Mundoclásico.com https://www.mundoclasico.com/articulo/16676/La-m%C3%BAsica- instrumental-44-%E2%80%9CLa-Tempesta-di-mare

Escoto, E. (2008, 19 de julio): La lluvia y la inspiración artística. Informador.Mx. https://www.informador.mx/Suplementos/La-lluvia-y-la-inspiracion-artistica- 20080719-0071.html

Falvetti, M. (García, L dir.) (2011): Il Diluvio Universale (CD). Ambronay Éditions. https://www.discogs.com/es/release/15375965-Michelangelo-Falvetti- Leonardo-Garcia-Alarc%C3%B3n-Il-Diluvio-Universale

France, J. (2008, 11 de noviembre): Lilian Elkington: Out of the Mists – a tone poem for Armistice Day. British Classical Music: The Land of Lost Content British Classical Music: The Land of Lost Content: Lilian Elkington: Out of the Mists – a tone poem for Armistice Day. (landofllostcontent.blogspot.com)

Galán, J.M. (1998): Cuatro viajes a la literatura del Antiguo Egipto. Madrid: CSIC. Glass, H. (s.f.): Joseph Haydn. Sinfonía n.º.8, «Noche». LA Phil. https://es.laphil.com/musicdb/pieces/4055/symphony-no-8-evening

Hopkins, A. (1982): Sounds of Music; A Study of Orchestral Texture. London: J.M.Dent and Sons.

Judd, T. (2018, 16 de mayo): ´La Mer`: Debussy´s Sonic Portrait of the Sea. The Listeners´Club https://thelistenersclub.com/2018/05/16/la-mer- debussys-sonic-portrait-of-the-sea/

Lara, F. (versión de) (1984): Mitos sumerios y acadios. Madrid: Editora Nacional. https://www.mercaba.es/mesopotamia/mitos_sumerios_y_acadios.pdf

Mangum, J. (s.f.): Benjamin Britten. Cuatro Interludios Marinos y Pasacalles, de Peter Grimes. LA Phil. https://es.hollywoodbowl.com/musicdb/pieces/1823/four-sea- interludes-and-passacaglia-from-peter-grimes

May, Th. (s.f.):P.I.Tchaikovsky. La Tempestad. LA Phil. https://es.laphil.com/musicdb/pieces/4195/the-tempest

Pruzzo, V. (2014): La enseñanza entre la praxis y la poiesis. Aportes a la didáctica general. Revista Pilquen, XVI, n.º 11: 1-13. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6775640.pdf

Real, C. (2002): El valor didáctico del mito. Posibilidades de análisis. Fortunatae, n.º 13: 255-268.

Rodríguez, J. (2022, 31 de agosto): La tormenta que hizo a Wagner componer su leyenda sobre un barco fantasma. Nautik https://nautikmagazine.es/bitacora/la-tormenta-que-hizo-a-wagner- componer-su-leyenda-sobre-un-barco-fantasma/

Rowell, L. (2009): Introducción a la Filosofía de la música: Antecedentes históricos y problemas ésteticos. Barcelona: Gedisa.

Savall, J. (dir.) (Le Concert des Nations) (2015): Les Éléments. Tempêtes, Orages & Fêtes Marines (CD). Alia Vox. https://www.prestomusic.com/classical/products/8078765--les- elements-tempetes-orages-et-fetes-marines

Tellez, J.L. (2016, 16 de diciembre): José Luis Tellez analiza ‘El holandés errante’ de Richard Wagner (Video). Youtube. https://youtu.be/FSfdzcp_PwI

TDI (2019, 24 ene.): Mitos del diluvio universal: Creciente fértil y China. Resolviendo la incógnita https://resolviendolaincognita.blogspot.com/2019/01/diluvio-universal- creciente-fertil-china.html

TDI (2019, 30 ene.): Mitos del diluvio universal: Grecia, Roma, Polinesia y la India. Resolviendo la incógnita https://resolviendolaincognita.blogspot.com/2019/01/diluvio-universal- roma-grecia-polinesia-india.html

TDI (2019, 9 feb.): Mitos del diluvio universal: nórdicos, incas y pueblos africanos. Resolviendo la incógnita https://resolviendolaincognita.blogspot.com/2019/02/mitos-del-diluvio- universal-nordicos.html

TDI (2019, 9 mar.): Mitos del diluvio universal: América. Resolviendo la incógnita https://resolviendolaincognita.blogspot.com/2019/03/diluvio-universal- america.html

Torres, L. (2013): Tormentas y naufragios en la picaresca española (siglos XVI Y XVII). En Alain Bègue y Emma Herrán, Actas del IX Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro (Poitiers, 11-15 de julio de 2011). Pictavia Aurea: 675-683.

Urones, V. (2018): Jean-Féry Rebel y la música del origen del universo. Música Antigua.Com (en línea 17/8/2024) https://musicaantigua.com/jean-fery- rebel-y-la-musica-del-origen-del-universo/

Zambrano, M. (2019): Las nociones de poiesis, praxis y techné en la producción artística. Index, revista de arte contemporáneo, n.º 7: 40-46. https://doi.org/10.26807/cav.v0i07.221

Published

2024-12-16

How to Cite

Blázquez Izquierdo, C. . (2024). Mythical Knowledge in Artistic Education Through the Interrelation of the Arts. An Example Aplied to Music: the Myth of the Huge Storm. VAINART_ Valores E Interrelación En Las Artes, (6), 6–38. https://doi.org/10.12795/va-in-art.2024.i06.01

Issue

Section

Artículos
Received 2024-08-30
Accepted 2024-12-12
Published 2024-12-16
Views
  • Abstract 9
  • PDF (Español (España)) 13