A new source of plastic art research. The path marked by Miquel Mont and Xavier Escribà
DESCARGA PDF (Español (España))

Keywords

painting
object
space
three-dimensionality
creative process

How to Cite

Moreno, M. . (2021). A new source of plastic art research. The path marked by Miquel Mont and Xavier Escribà. El Pájaro De Benín, (6), 9–21. https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2020.i6.02

Abstract

Abstract: Although some art critics and historians predicted the end of painting during the 20th century, the evidence of the good state in which the medium is found has served to increase the meaning of painting and its expressive possibilities, expanding the limits of this field and combining it with different disciplines without any prejudice. In this article we approach
the work of two artists who maintain close ties with the cities of Barcelona and Paris, Xavier Escribà and Miquel Mont. Our spirit is not to reflect the coincidences between the two artists but to claim the innovation of their own professional career.

https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2020.i6.02%20
DESCARGA PDF (Español (España))

References

ABBOTT ABBOTT, Edwin (2011). Planilàndia: Una novel·la de moltes dimensions. Traducción: Vidal i Tubau, J. Barcelona. Laertes de Ediciones. (Ediciones previas: Flatland: A romance in many dimensions, 1884, Harper Collins, 1983).

BARRO. David (2013) Un puñado de razones de por qué la pintura no se secó. En: On painting: prácticas pictóricas actuales… más allá de la pintura o más acá. Proyecto comisariado por Omar Pascual Castillo. Las Palmas de Gran Canaria: CAAM Centro Atlántico de Arte Moderno.

CAMP, Eudald (2012) Memòria i descampat. Disponible en: https://eudaldcamps.com/2012/06/25/lhora-blava-de-xavier-escriba/ [Consulta: 3 de octubre de 2019]

COLLAZOS. Meritxel (2008) Transcripción del documental realizado en 2008 con ocasión del Taller Abierto de Escribà en la Casa de la Cultura de Girona. Disponible en: https://vimeo.com/23117880 [Consulta: 5 de octubre de 2019].

DE LA NUEZ, Iván (2009) Inundaciones. Del muro a Guantánamo: Invasiones artísticas en las fronteras políticas 1989-2009. Barcelona. Editorial Debate.

ESCRIBÀ, Xavier (2015) El Mirall de L´Heure Bleue [Catálogo de la exposición]: Història d´un procés creatiu / Xavier Escribà; [Textos del catálogo: Cristina Masanés, Clarie Cayla]. Figueres, Museo de Empordà.

GRAU. Carolina (2016) Ángela de Cruz. Escombros. Disponible en: www.lapanera.cat/home.php?op=10&module=programacio&cad=2&item=172 [Consulta: 16 de octubre de 2019].

GREENBERG, Clement (2006) La pintura moderna y otros ensayos. Ed. Félix Fanés. Madrid. Ediciones Siruela.

GUASCH, Anna-María (2016) Barcelona vuelve a la carrera. En: ABC Cultural. 8 de octubre de 2016.

HERNÁNDEZ, Sònia (2016) Una vida por capas. En: La Vanguardia. 22 de octubre de 2016.

JUNCOSA, Enrique (1993) Los pigmentos plastificados de Mont. En: El País. 22 de febrero de 1993.

MALÉVIC, Kazimir (1920) Suprematismo, incluido en Suprematizm, 34 risunka, UNOVIS, Vitebsk.

MARCHÁN, Simón (2001) Del arte objetual al arte de concepto. Madrid. Akal.

MARTÍNEZ, A. (2000) Miquel Mont. El lugar de la pintura o la presencia de lo real. En: DC

PAPERS, revista de crítica y teoría de la arquitectura. Nº4.

MARZAL, Carlos (2007) El cuaderno del polizón. Apuntes sobre Arte. Valencia, Pre-textos.

MUÑOZ, Lucio (2006) El conejo en la chistera. Escritos del artista. Madrid. Editorial Síntesis.

OLIVARES, Rosa (1991) Miquel Mont. En: Lápiz. Revista Internacional de Arte. nº76.

QUERALT, Rosa (2008) Snippets of a Conversation. Disponible en: http://miquelmont.net/?p=891&lang=en. [Consulta: 8 de octubre de 2019].

VIDAL OLIVARES, Jaume (2011) Catálogo de la muestra “La Face «au culte» de la peinture”,

exposición individual de Xavier Escribà en la Galería D´Art Oriol, del 16 de junio al 28 de julio de 2011

Downloads

Download data is not yet available.