Las nuevas pedagogías y el asedio de lo público

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/araucaria.2022.i51.25

Keywords:

pedagogy, neoliberalism, knowledge, skills, society

Abstract

One of the ways in which neoliberal thinking is gaining more and more strength is through education. The new pedagogies have become powerful propagators of an educational system that favors individualism and accentuates social injustice. This model has not been satisfied with conquering the field of private education but is making the leap to the public system. To analyze the scope of this phenomenon, we will use the ideas about education that Rafael Sánchez Ferlosio has bequeathed us and, at the same time, we will offer a critical vision of the present moment from the hand of Ani Pérez Rueda.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bishop, M. & Green, M. (2008): Philantrocapitalism. How to Rich Can Save the World. Bloosmsbury Press, Nueva York.

Hirtt, N. (2001): Los tres ejes de la mercantilización escolar. (Consulta: 25/07/2022). Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/268254850_LOS_TRES_EJES_DE_LA_MERCANTILIZACION_ESCOLAR

Luri, G. (2020). La escuela no es un parque de atracciones: una defensa del conocimiento poderoso. Barcelona: Planeta.

Pérez, A. (2022). Las falsas alternativas: Pedagogía libertaria y nueva educación. Barcelona: Virus.

Sánchez Ferlosio, R. (1993). Nadie puede con la bicha. En I. Echevarría (ed.), Ensayos 4. QWERTYUIOP: sobre enseñanza, deportes, televisión, publicidad, trabajo y ocio (pp. 187-194). Madrid: Debate.

Sánchez Ferlosio, R. (2000). Borriquitos con chándal. En I. Echevarría (ed.), Ensayos 4. QWERTYUIOP: sobre enseñanza, deportes, televisión, publicidad, trabajo y ocio (pp. 139-156). Madrid: Debate.

Sánchez Ferlosio, R. (2007). Educar e instruir. En I. Echevarría (ed.) Ensayos 4, QWERTYUIOP: sobre enseñanza, deportes, televisión, publicidad, trabajo y ocio (pp. 157-162). Madrid: Debate.

Published

2022-11-17

How to Cite

Navarro, D. (2022). Las nuevas pedagogías y el asedio de lo público. Araucaria, 24(51). https://doi.org/10.12795/araucaria.2022.i51.25
Received 2022-09-06
Accepted 2022-10-03
Published 2022-11-17
Views
  • Abstract 279
  • PDF (Español (España)) 141