Las nuevas pedagogías y el asedio de lo público
DOI:
https://doi.org/10.12795/araucaria.2022.i51.25Keywords:
pedagogy, neoliberalism, knowledge, skills, societyAbstract
One of the ways in which neoliberal thinking is gaining more and more strength is through education. The new pedagogies have become powerful propagators of an educational system that favors individualism and accentuates social injustice. This model has not been satisfied with conquering the field of private education but is making the leap to the public system. To analyze the scope of this phenomenon, we will use the ideas about education that Rafael Sánchez Ferlosio has bequeathed us and, at the same time, we will offer a critical vision of the present moment from the hand of Ani Pérez Rueda.
Downloads
Metrics
References
Bishop, M. & Green, M. (2008): Philantrocapitalism. How to Rich Can Save the World. Bloosmsbury Press, Nueva York.
Hirtt, N. (2001): Los tres ejes de la mercantilización escolar. (Consulta: 25/07/2022). Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/268254850_LOS_TRES_EJES_DE_LA_MERCANTILIZACION_ESCOLAR
Luri, G. (2020). La escuela no es un parque de atracciones: una defensa del conocimiento poderoso. Barcelona: Planeta.
Pérez, A. (2022). Las falsas alternativas: Pedagogía libertaria y nueva educación. Barcelona: Virus.
Sánchez Ferlosio, R. (1993). Nadie puede con la bicha. En I. Echevarría (ed.), Ensayos 4. QWERTYUIOP: sobre enseñanza, deportes, televisión, publicidad, trabajo y ocio (pp. 187-194). Madrid: Debate.
Sánchez Ferlosio, R. (2000). Borriquitos con chándal. En I. Echevarría (ed.), Ensayos 4. QWERTYUIOP: sobre enseñanza, deportes, televisión, publicidad, trabajo y ocio (pp. 139-156). Madrid: Debate.
Sánchez Ferlosio, R. (2007). Educar e instruir. En I. Echevarría (ed.) Ensayos 4, QWERTYUIOP: sobre enseñanza, deportes, televisión, publicidad, trabajo y ocio (pp. 157-162). Madrid: Debate.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son editadas por el Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional” . Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.
Accepted 2022-10-03
Published 2022-11-17
- Abstract 288
- PDF (Español (España)) 148