History of communication joins historiography
DOI:
https://doi.org/10.12795/RIHC.2023.i20.02Keywords:
History of communication, historiography, theory, conceptsDownloads
References
ALONSO, L. (2008): Historia y praxis de los media: elementos para una historia general de la comunicación, Madrid, Ediciones Laberinto.
ÁLVAREZ, J.T. (1989): “Historia de la Comunicación: savia nueva para una historiografía cansada”, en Haciendo historia: homenaje al profesor Carlos Seco, Madrid, UCM.
ÁLVAREZ, J.T. (2000): “La evolución del hipersector de comunicación+información”, en Laguna, A.: La comunicación en los ’90: el mercado valenciano, Valencia, Fundación Universitaria San Pablo CEU, 17-27.
BLOCH, M. (1952): Introducción a la Historia, México-Buenos Aires, FCE.
CARR, E.H. (1983): ¿Qué es la historia?, Barcelona, Ariel.
CHALMERS, A.F. (1984): ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Una valoración de la naturaleza y el estatuto de la ciencia y sus métodos, Madrid, Siglo XX.
CHECA, A. (2008): Historia de la comunicación: de la crónica a la disciplina científica, Sevilla, Netbiblo.
CONRAD, S. (2017): Historia global. Una nueva visión para el mundo actual, Barcelona, Crítica.
CROCE, B. (2001): Teoria e storia dela storiografia, Milán, Adelphi.
EAGLETON, T. (2001): Por qué Marx tenía razón, Barcelona, Ediciones Península.
EAGLETON, T. (2017): Materialismo, Barcelona, Península.
ESCRIBANO, R. (2017): “El siglo de los Giros. Modelos discursivos y post-dicursivos en la teoría historiográfica reciente”, Historiografías, 14, pp. 12-32.
FENTRESS, J. y WICKHAM, C. (2003): Memoria social, Madrid, Cátedra.
FERGUSON, R. (2007): Los medios bajo sospecha. Ideología y poder en los medios de comunicación, Barcelona, Gedisa.
GARGUREVICH, J. (2000): “¿Qué historia de la información y cómo enseñarla?”, en V Congreso de la Asociación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación-ALAIC, 2000. Santiago de Chile.
GÓMEZ, J.L. (coord.) (1996): Metodologías para la Historia de la Comunicación Social, Bellaterra, Servei de Publicacions UAB.
GÓMEZ, J.L. (2015): “Historiar la comunicación: conceptos y práctica investigadora”, Revista Brasileira de História da Midia (RBHM), 4(1), pp. 11-20.
GRACIA, J. (2012): “Historia de la comunicación: perspectivas metodológicas y teórico historiográficas desde la historia cultural”. Historia Contemporánea, 45, pp. 639-668.
HERNÁIZ, J. I. (1999), Historia de la comunicación social: de Altamira a Parque Jurásico. Madrid: Editorial Universitas.
MACMILLAN, M. (2010): Usos y abusos de la historia, Barcelona, Ariel.
MARIN, E. y TRESSERRAS, J.M. (1987): El regne del subjecte (Per una teoria materialista del a Comunicación social), Barcelona, El Llamp.
MARTÍN-BARBERO, J. (1987): De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. México, Ed. Gustavo Gili.
MARTÍNEZ, F.A. y LAGUNA, A. (2014): “El historiador de la comunicación, entre la teoría de la comunicación y la teoría de la historia”, Revista de Historiografía, 20, pp. 217-238. Disponible en Internet (20/05/2023):
MONTERO, J. y RUEDA, J.C. (2001): Introducción a la Historia de la Comunicación Social, Barcelona, Ariel.
MORENO, A. (1991): Pensar la historia a ras de piel, Barcelona, Ediciones de la Tempestad.
NERONE, J. (2006): “The Future of Communication History”, Critical Studies in Media Communication, 23(3), pp. 254-262.
ORIVE, P. (1998): “El magnate, nervio del hipersector comunicativo”, Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 1, pp. 8-26.
PÉREZ, G. (2002): “Representación social y producción de significado”, Estudios de Psicología, 23(3), 373-385. DOI: 10.1174/021093902762224443
PÉREZ, P. y ESCRIBANO, R. (2021): “La historia y los historiadores en el siglo XXI”, Eunomía. Revista en Cultura de la Legalidad, 21, pp. 153-172.
PROST, A. (2001): Doce lecciones sobre la historia, Madrid, Cátedra.
REGO, A.R., HOHLFELDT, A. MACHADO, M.B., GUILLAMET, J., PENA, A. y SOUSA, J.P. (2019): Os desafíos da pesquisa em História da Comunicaçáo: entre a historicidade e as lacunas da historiografia, Porto Alegre, Edipucrs.
THOMPSON, E.P. (1981): Miseria de la teoría, Barcelona, Crítica.
SALA, r. (2007): Introducción a la historia de los medios. Consideraciones teóricas básicas sobre la historia de los medios de comunicación de masas, Barcelona, Servei de Publicacions de la UAB.
SAMUEL, R. (2008): Teatros de la memoria. Pasado y presente de la cultura contemporánea. Valencia. PUV.
SCHWARZ, G. (2019): Los amnésicos. Historia de una familia europea, Barcelona, Tusquets.
SCHUDSON, M. (1995): “Enfoques históricos a los estudios de la comunicación” en Jensen, K.B. y Jankowski, N.W. (eds.): Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas, Barcelona, Bosch, pp. 211-228.
TAUFIC, C. (1973): Periodismo y lucha de clases, Chile, Ediciones Quimantú.
VÁZQUEZ, M. (1985): Historia y comunicación social, Madrid, Alianza Editorial.
YANES, J.A. (2005): Metodología de la Historia de la Comunicación social en Canarias. La prensa y las fuentes hemerográficas, Tegueste, Baile al Sol.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 RIHC. Revista Internacional de Historia de la Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación is an open access publication, offering its content under the principle that making research available to the public free of charge contributes to the greater exchange of global knowledge.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación adheres to the various initiatives that promote access to knowledge. All content is therefore free of charge and is published under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license.
By virtue of this, the authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Open access content may be freely shared (that is, copied and redistributed in any medium or format) and adapted (remixed, transformed and built upon).
- Attribution: The user of the content must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. This may be done in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses the user or their use.
- Non Commercial: The content may not be used for any commercial purpose.
- Share Alike: If the content is remixed, transformed or built upon, it must be distributed under the same licence as the original.
- No additional restrictions: No legal terms or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the licence permits.
- Abstract 252
- PDF (Español (España)) 170