50 years of university communication studies in Honduras – An unprecedented approach to its origins and current context
DOI:
https://doi.org/10.12795/RIHC.2023.i20.11Keywords:
History, Honduras, higher education, communication, journalism, advertising, graphic designAbstract
The research reconstructs the history of Communication studies in Honduras: it illustrates its origins, evolution, and current state and provides an unprecedented vision for this country. The work shows a relatively late incorporation of the training of communicators in Honduras compared to other neighboring countries and, therefore, a departure from the UNESCO-CIESPAL guidelines. The public university will serve as an impetus for communication studies, which will be followed by the private-business sector (private universities) and, very belatedly, the Church. There is no common behavior between the different universities, which will incorporate careers or modify study plans on vastly different dates and with non-homogeneous study profiles. There is a current interest in creating groups (professional associations) that dignify studies and professions in the field of communication, beyond the existing professional association of journalists.
Downloads
References
ANDIÓN, M. (1991). “La formación de profesionales en comunicación”. Diálogos de la Comunicación, 31, 55-63.
ALAIC (2021). https://www.alaic.org/site
ARDÓN, M. (2018). La Sigualepa. Argos.
Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes-Biblioteca Virtual Letras de Honduras (s.f.). “Acerca de la UNAH: Historia. Orígenes de la Universidad Nacional Autónoma de Honduras”. Universidad Nacional Autónoma de Honduras. http://www.cervantesvirtual.com/portales/honduras_universidad_nacional_autonoma/historia/
BUSTOS, E.C. (2022). La Plata, Ciudad de Periodistas. Círculo de Periodista. https://circulodeperiodista.com.ar/la-plata-ciudad-de-periodistas/
CABALIN, C. y LAGOS, C. (2012). “Enseñanza del periodismo en Chile y globalización”. Signo y Pensamiento, 31(61), 158-170. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp31-61.epcg
CARÓ, A. (2009). “Una fase decisiva en la evolución de la publicidad: la transición del producto a la marca”. Pensar la publicidad vol. III (2), 109-132
CARVAJAL, V. M. (2013). “El desarrollo de las agencias de publicidad y su relación con el caso costarricense (1900-1950)”. Revista Reflexiones, 92(2), 43-63.
CIESPAL (2021). Centro Internacional de Estudios Superiores de Periodismo para América Latina. https://ciespal.org/historia/
CODELUPPI, V. (2007). “El papel social de la publicidad: The social role of advertising”. Pensar la publicidad: revista internacional de investigaciones publicitarias, 1(1), 149-157.
Colegio de periodistas de Honduras (2021). https://bit.ly/3yL5IKQ
Decreto número 170. Junta militar de Gobierno. La Gaceta. Diario oficial de la república de Honduras. Tegucigalpa, Honduras, 18 de noviembre de 1957. https://bit.ly/2VjGtRo
Decreto número 759. Junta militar de Gobierno. La Gaceta. Diario oficial de la república de Honduras. Tegucigalpa, Honduras, 29 de mayo de 1979. https://bit.ly/2UFMZBz
DEL-ARCO, M. A. (2015). “Los estudios de Periodismo en Latinoamérica: en el bosque de la Comunicación y las Ciencias Sociales”. Cuadernos de periodistas (29), 132-152
DÍAZ-NOCI, J. (2007). Perspectivas de la investigación y docencia universitarias de la comunicación periodística. En B. Gómez, S. Hernández (Eds.), Estudios de Periodística XIII. La Periodística como disciplina universitaria: balance y perspectivas (pp.31-39). Diario de Navarra y Sociedad Española de Periodística.
FELAFAC (2021.). https://felafac.com/
FERREIRA, L. (2006). Centuries of Silence. The story of Latin American Journalism. Preager.
FLORES VIVAR, J. M., (2014). “El periodismo como disciplina del conocimiento y el valor academicista para una profesión de calidad”. Prisma Social, (12), 506-543.[fecha de Consulta 19 de Mayo de 2023]. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=353744531015
FUENTES NAVARRO, R. (2016). “Cuatro décadas de internacionalización académica en el campo de estudios de la comunicación en América Latina”. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social “Disertaciones”, n. 9, v. 2, pp. 8-26. Doi: dx.doi.org/10.12804/disertaciones.09.02.2016.01
GALEANO, E.-C. (1997). Modelos de comunicación. Ed. Macchi. https://bit.ly/3wu4nqq
GONZÁLEZ-RODRÍGUEZ, G. (2003). 50 años de periodismo universitario en Chile: encuentros, desencuentros y desafíos. Revista Comunicación y Medios, v. 14.
GOSNELL, H.-L. (1946). Review of: “The People’s Choice: How the Voter Makes Up His Mind in a Presidential Campaign” (Lazarsfeld, Paul-F.; Berelson, B.; Gaudet, H. New York: Duell, Sloan and Pearce, 1944). En The American Journal of Sociology, v.51, n. 6., pp. 574-575. https://doi.org/10.1086/219893
HERNÁNDEZ-RAMÍREZ, M.-E. (2004). “La formación universitaria de periodistas en México”. Comunicación y Sociedad, v. 1, pp. 100-138. https://bit.ly/3hDMzBX
HUMANES, M. L. (1997). La formación de los periodistas en España [tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid].
KATZ, E. (1987), “Communications research since Lazarsfeld”. The Public Opinion Quarterly, v. 51, n. 2, Supplements: 50th Aniversary Issue, pp. S25-S41. https://www.jstor.org/stable/2749186
KOVACH, B. y ROSENSTIEL, T. (2012). Los elementos del periodismo. Todo lo que los periodistas deben saber y los ciudadanos esperar. Aguilar
LASSWELL, H. D. (1972). “Communications research and public policy”. Public Opinion Quarterly, v. 36, n. 3) pp. 301–310 https://doi.org/10.1086/268012
Ley Orgánica de la Universidad Autónoma de Honduras. Junta militar de Gobierno. La Gaceta. Diario oficial de la república de Honduras. Tegucigalpa, Honduras, 18 de noviembre de 1957. https://bit.ly/2VjGtRo
Ley Orgánica del Colegio de Periodistas de Honduras. La Gaceta. Diario oficial de la república de Honduras. Tegucigalpa, Honduras, 29 de mayo de 1979.
LÓPEZ-GARCÍA, X. (2010). “La formación de los periodistas en el siglo XXI en Brasil, España, Portugal y Puerto Rico”. Revista Latina de Comunicación Social, v. 65, pp. 231-243. https://doi.org/10.4185/RLCS-65-2010-896-231-243
MapCom (2021). Mapas de la investigación en comunicación en las universidades españolas. https://mapcom.es
MARTÍN-BARBERO, J. (1999). Globalización y multiculturalidad: notas para una agenda de investigación.
MARTÍN-GUART, R.F.; Fernández Cavia, J. (2014). La publicidad y la agencia de medios frente al cambio en el ecosistema mediático. Cuadernos.info n. 34, 13-25. doi:10.7764/cdi.34.572
MARINHO, S.; SÁNCHEZ-GARCÍA, P. (2020). “Historia de la enseñanza del Periodismo en España y Portugal: una línea de tiempo con paralelismos y contrastes”. Cuadernos.info, v. 47, pp. 138-161. https://dx.doi.org/10.7764/cdi.47.1781
MARTÍNEZ-NICOLÁS, M. (2020). “Communication Research in Spain (1985-2015). Institutional Context, Academic Community and Scientific Production”. Revista Latina de Comunicación Social, v. 75, pp. 383-414. http://revistalatinacs.org/11/art/926_Vicalvaro/RLCS_art926EN.pdf
MARTÍNEZ-NICOLÁS, M.; SAPERAS, E.; CARRASCO-CAMPOS, A. (2019). “La investigación sobre comunicación en España en los últimos 25 años (1990-2014). Objetos de estudios y métodos aplicados en los trabajos publicados en revistas españolas especializadas”. Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales, v. 42 http://revistas.uned.es/index.php/empiria/article/view/23250
MARTÍNEZ PASTOR, E.; y GARCÍA LÓPEZ, J. (2013): “Investigación sobre publicidad digital en las revistas científicas españolas”. El Profesional de la información, v. 22, n. 2, pp. 173-180.
MATTELART, A.; MATTELART, M. (2013). Historia de las teorías de la comunicación. Paidós Comunicación. http://goo.gl/w3B7Cf
MEDITSCH, E.; SEGALA, M. (2005). “Brazilian Research in Journalism”. Brazilian Journalism Research, v. I, n. I, pp. 47-60.
MONTES-VOZMEDIANO, M.; VIZCAÍNO-LAORGA, R. (2017). “Echando la vista atrás: el camino que siempre se emprende en la universidad”. En Seis historias de emprendimiento y éxito made in URJC. OMMPress Journals.
MORAGAS de, M. (2011). Interpretar la comunicación: Estudios sobre medios en América y Europa. Editorial Gedisa.
PATIÑO, V.A. (2021). Informante. Jefe Académica de la Carrera de Ciencias de la Comunicación
PINEDA, M. (2021). Informante. Coordinador del Centro Avanzado en Medios. Universidad Tecnológica Centroamericana.
PIÑEIRO-OTERO, T. (2016). “La radio en la investigación comunicativa en España: una línea minoritaria para un medio mayoritario”. Signo y Pensamiento, v. 69, pp. 30-48.
Red ICOD (Red Iberoamericana de Comunicación Digital) (2006). Comunicación digital: Competencias profesionales y desafíos académicos. Comunicaçao digital: Competências profissionais e desafios académicos” [Digital Communication. Profesional skills and academia challenges].
REPISO, R.; TORRES-SALINAS, D. y DELGADO-LÓPEZ-CÓZAR, E. (2011a). “Análisis de la investigación sobre Radio en España: una aproximación a través del análisis bibliométrico y de redes sociales de las tesis doctorales defendidas en España entre 1976-2008”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, v. 17, n. 2, pp. 417-429
REPISO, R.; TORRES, D. y DELGADO, E. (2011b). “Análisis bibliométrico y de redes sociales en tesis doctorales españolas sobre televisión (1976/2007)”, Comunicar. Revista científica de comunicación y educación, v. 37, pp. 151-159
ROSERO-VACA, F. (2018). “Prólogo”. En Larrea, Ana-María; Matilla, Paola; Vaca, Fabricio-Rosero (Coords.). Periodismo digital: tras las comunidades sostenibles en el ciberespacio. Ediciones Egregius ediciones.
SÁNCHEZ, J.; RESTREPO, M. (1991). “Promotion of educational materials for communication studies”, informe de Fase 1. UNESCO/IPDC Interregional Project IAMCR/AIERI. Poligrafiado. http://www.uta.fi/textbooks/index.html
SÁNCHEZ-GARCÍA, M.P. (2014). Un siglo de enseñanza periodística en España: de la primera Escuela de Periodismo a la adaptación de los estudios en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Tesis doctoral. Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras.
SCANLON, J. (2003). Mediators in the international marketplace: US advertising in Latin America in the early twentieth century. Business History Review, 77(03), 387-415
SOLURI, J. (2005). Banana Cultures: Agriculture, Consumption, and Environmental Change in Honduras and the United States (1st ed.). Austin: University of Texas Press. pp. 18–23.
UJCV (2021). https://ujcv.edu.hn/historia-de-la-universidad/
UNICAH (2021). https://unicah.edu/universidad/historia/
UNITEC (2021). https://www.unitec.edu/la-universidad/historia/
UNITEC (s.f. b). https://unitec.edu/carreras/presencial/licenciatura-en-comunicacion-audiovisual-y-publicitaria/
UMH (2021). https://sites.google.com/a/umh.edu.hn/libros-umh/Inicio/historia-umh
USAP (2021). http://www.usap.edu/academicos/facultades/admon-de-empresas/historia/
VALLEJO, S.; BANEGAS, L.; GÓMEZ, M.C. y MEMBREÑO, J. (2020). Un viaje en el tiempo: Origenes de la Escuela de Periodismo UNAH, 1970 - 2020.
VEGA-JIMÉNEZ, P. (2016). “La investigación sobre comunicación en Centroamérica (1980-2015)”. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social “Disertaciones”, n. 9, v. 2, pp. 117-138. dx.doi.org/10.12804/disertaciones.09.02.2016.06
VIDALES-GONZÁLES, C. (2015). Historia, teoría e investigación de la comunicación. Comunicación y sociedad, v. 23, pp. 11-43.
VILCHES, A. (2012). “Publicidad y Cultura”. RUTA, 4 http://colegiodeperiodistasdehonduras.hn/wp/2017/11/16/ley-organica-del-colegio-de-periodistas-de-honduras
VILLADIEGO, M.; BERNAL, P.; URBANCZYK, M. (2006). “Publicidad y modernidad en Colombia: apuntes para una comprensión del relato publicitario de la modernidad”. Signo y Pensamiento, n. 49, v. XXV
Entrevistas realizadas por el autor
CRUZ, I. (2021). Director de Escuela de Ciencias de la Comunicación USAP.
DÍAZ-GIRÓN, J. (2021). Director de los estudios de Periodismo. Universidad Nacional Autónoma de Honduras.
MORALES-COELLO, C.M. (2021). Jefa académica de Comunicación Audiovisual y Publicitaria. Universidad Tecnológica Centroamericana.
PATIÑO, A.-V. (2021) Dicente carrera de Ciencias Sociales y de la Comunicación. UNICAH
SÁNCHEZ LAM, L.F. (2021). Informante. Entrevista Director Relaciones Públicas Estrategia. Egresado de UNITEC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 RIHC. Revista Internacional de Historia de la Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación is an open access publication, offering its content under the principle that making research available to the public free of charge contributes to the greater exchange of global knowledge.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación adheres to the various initiatives that promote access to knowledge. All content is therefore free of charge and is published under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license.
By virtue of this, the authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Open access content may be freely shared (that is, copied and redistributed in any medium or format) and adapted (remixed, transformed and built upon).
- Attribution: The user of the content must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. This may be done in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses the user or their use.
- Non Commercial: The content may not be used for any commercial purpose.
- Share Alike: If the content is remixed, transformed or built upon, it must be distributed under the same licence as the original.
- No additional restrictions: No legal terms or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the licence permits.
Accepted 2023-05-28
Published 2023-06-29
- Abstract 147
- PDF (Español (España)) 62