Spanish biographical cinema (1900-1939): causes of its production and the work of the film press

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/RiCH.2022.i18.10

Keywords:

Film biography, Film Press, Primo de Rivera's Dictatorship, Second Republic, Spanish Civil War

Abstract

This article analyses Spanish film magazines and statements by intellectuals between 1900 and 1939, focusing the analysis on biographical cinema. This interest in biographical cinema is endorsed by its link to the political-cultural context, marked by regenerationism, the search for national identity and the gradual assumption of cinema as a pedagogical tool. Thus, the sources consulted reveal a growing demand for this type of film, of which less than twenty were made between the appearance of the cinematograph and Franco's regime. On the other hand, by analysing the films that were released, we also obtain the keys to the way in which a biographical film was conceived at that time, as well as understanding the reasons for the generalised dissatisfaction of the specialised critics. The unavoidable comparison with foreign cinematographies and the pressure to present the history of Spain in an honourable way weighed down the biographical cinema of the time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁVAREZ MACÍAS, N. (2002): “Cine y educación en la España de las primeras décadas del siglo XX. Tres concepciones del cine educativo”, Tarbiya: Revista de investigación e innovación educativa, 31, pp. 39-66

BALFOUR, S. (1997): El fin del Imperio español (1898-1923), Barcelona, Crítica

BENET, V.J. (2012): El cine español: una historia cultural, Barcelona, Paidós

CAMARERO GÓMEZ, G. (2009): Pintores en el cine, Madrid, Ediciones JC

CANO, L. (2009): «Reinaré en España»: La mentalidad católica a la llegada de la Segunda República, Madrid, Encuentro

CAPARRÓS LERA, J.M. (1977): El cine republicano español, Barcelona, Dopesa

― (1981): Arte y política en el cine de la República (1931-1939), Barcelona, Editorial 71/2

― (2007): Historia del cine español, Libro electrónico: T&B Editores.

CERDÁN, J. Y HEININK, J.B. (1999): “La Historia oblicua”, en Ficciones Históricas. El cine histórico español. Cuadernos de La Academia, 6, Madrid, Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España, pp. 43-52

COSTA, J. (1980): Crisis política de España, Barcelona, Producciones Editoriales

CRESPO, L. (2012): El espíritu del regeneracionismo, Madrid, Accenture

GARCÍA CARRIÓN, M. (2013): Por un cine patrio: Cultura cinematográfica y nacionalismo español, 1926-1936, Valencia, Universidad de Valencia

GUBERN, R. (1977), El cine sonoro en la II República (1929-1936), Barcelona, Lumen

― (2010), “El cine sonoro (1930-1939)”, en Gubern, R. (coord.), Historia del cine español, Madrid, Cátedra, pp. 123-179

HEININK, J.B. (1998): “Estado de alarma: el cine español de la II República durante el mandato del Frente Popular”, en Cuadernos de la Academia, 2, Madrid: Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España, pp. 133-144

― (2001), “Cronología del cine español”

https://repositori.filmoteca.cat/bitstream/handle/11091/73064/Cronolog%C3%ADa%20del%20Cine%20Espa%C3%B1ol%20-%201931-1940.pdf?sequence=1&isAllowed=y

HEININK, J.B. Y VALLEJO, A.C. (2009) Catálogo del cine español (1931-1940), Madrid, Filmoteca Española

IBARS FERNÁNDEZ, R. Y LÓPEZ SORIANO, I., (2006): “La Historia y el cine”, Clio, 32

MARÍAS, J. (1994): El cine de Julián Marías. Vol I., Barcelona, Royal Books S. L.

MARTIALAY, F. (2017), El cine español durante el franquismo, Oviedo, El Sastre de los Libros

MARTÍNEZ ÁLVAREZ, J. (2009): “Del rojo al azul: las pantallas de las dos Españas”, Espacio, Tiempo y Forma. Serie V, Historia Contemporánea, 21, pp. 117-139

MEDRANO COLL, F. J. (2018): Celuloide ingenuo. El cine español durante la dictadura de Primo de Rivera, Canterano (Roma), Aracne Editrice

MONTERDE, J.E. (2010): “El cine de la autarquía (1939-1950)”, en Gubern, R. (coord.), Historia del cine español, Madrid, Cátedra, pp. 181-238

NIETO FERRANDO, J. (2009): Cine en papel: cultura y crítica cinematográfica en España, 1939-1962, Valencia, Generalitat Valenciana

PÉREZ BASTÍAS, L. Y ALONSO BARAHONA, F. (1995): Las mentiras sobre el cine español, Barcelona, Royal Books

POZO ANDRÉS, M. M. del (2007): “Los educadores ante el problema de España”, en Salavert, V. y Súarez Cortina, M. (coords.), El regeneracionismo en España. Política, educación, ciencia y sociedad, Valencia, Universidad de Valencia

SÁNCHEZ NORIEGA, J.L. (2004): “Momentos significativos del cine histórico español”, en Apuntes sobre las relaciones entre el cine y la historia (el caso español), Salamanca, Junta de Castilla y León

TORRES HORTELANO, L. J. (ed.) (2012): Directory of World Cinema: Spain, Bristol, United Kingdom: Intellect Books

UTRERA, R. (1981): Modernismo y 98 frente a cinematógrafo, Sevilla, Universidad de Sevilla

VIEIRA, P. (2013): Portuguese Film, 1930-1960: The staging of the new state regime, New York, London, Bloomsbury Academic

VIUDES, A. (2017): Bandolerismo. De la imagen al mito, Tesis Doctoral, Universidad Miguel Hernández, Elche (Alicante)

Published

2022-06-27

How to Cite

Úrbez-Fernández, P. (2022). Spanish biographical cinema (1900-1939): causes of its production and the work of the film press. RIHC. Revista Internacional De Historia De La Comunicación, (18), 163–183. https://doi.org/10.12795/RiCH.2022.i18.10
Received 2022-03-31
Accepted 2022-05-26
Published 2022-06-27
Views
  • Abstract 229
  • PDF (Español (España)) 132