The monarchical identity and discourse on Francoist press: 1968, a key year for Bourbon restoration
DOI:
https://doi.org/10.12795/RiCH.2022.i18.03Keywords:
nationalism, identity, monarchy, Francoism, pressAbstract
Despite attempts of the Francoist dictatorship to avoid the monarchism have presence in the Spanish press, the juanistas didn’t give up in their purposes to spread the country’s historical monarchical identy through the medias, principally the newspaper ABC. Once the Ley Fraga will allow certain informative plurality from 1966, finding in 1968 an ideal occasion to boost the throne of the Bourbon’s restoration after dictator’s death, especially extolling the support of the Spanish young people.
Downloads
References
ALMOND, G., VERBA, S. (1963): The civic culture. Political Attitudes and Democracy in Five Nations, Newbury Park, Sage Publications. https://doi.org/10.1515/9781400874569
ANSON, L.M. (1994): Don Juan, Barcelona, Plaza & Janés.
BARRERA DEL BARRIO, C. (1994): “La prensa española ante la designación de D. Juan Carlos como sucesor de Franco a título de Rey”, Comunicación y sociedad, vol. 7, 1, pp. 93-109.
― (1995a): El diario Madrid (1966-1971). Realidad y símbolo de una época, España, EUNSA.
― (1995b): “Factores de cambio en el periodismo de la Transición”, en TUSELL, J. y SOTO, A. (coord.): Historia de la transición y consolidación democrática en España (1975-1986), vol. 2, Madrid, UNED, pp. 449-463.
CABRERA, M. Á. (2010): “La investigación histórica y el concepto de cultura política”, en PÉREZ LEDESMA, M. y SIERRA
ALONSO, M. (eds.): Cultura Política: Teoría e Historia, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, pp. 19-85.
CHULIÁ, E. (2001): El poder y la palabra. Prensa y poder político en las dictaduras. El régimen de Franco ante la prensa y el periodismo, Madrid, Biblioteca Nueva.
DAVARA TORREGO, F. J. (2005): “Los periódicos españoles en el tardo franquismo consecuencias de la nueva ley de prensa”, Comunicación y hombre, 1, pp. 131-148. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2005.1.69.131-147
DEL MARCO MARRÓN, F. (2021): El exilio de una reina de España: Victoria Eugenia de Battenberg. Universidad de Sevilla [Trabajo Fin de Máster].
DEL PALACIO MONTIEL, C. (2014): Para una metodología de análisis histórico de la prensa, Perú, ALAIC (PUCP).
FERNÁNDEZ DEL MORAL, J. (2012): “Luces y sombras de la ley que acabó con la censura previa”, Cuenta y Razón, 26, pp. 35-38.
FRANCO SALGADO-ARAÚJO, F. (1976): Mis conversaciones privadas con Franco, Barcelona, Planeta.
GIMÉNEZ, G. (2007): Estudios sobre la cultura y las identidades sociales, Guadalajara, ITESO.
― (1983): Poder, Estado y discurso, México, UNAM.
GONZÁLEZ REYNA, S. (2010): “Reflexiones teórico-metodológicas para caracterizar al discurso de la prensa escrita como un discurso político”, Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, vol. LII, 208, pp. 97-112. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2010.208.25936
HOBSBAWM, E. y RANGER, T. (eds.) (1983): La invención de la tradición, Barcelona, Crítica.
IGLESIAS GONZÁLEZ, F. (1980): Historia de una empresa periodística. Prensa Española: editora de “ABC” y “Blanco y negro” (1891-1978), Madrid, Prensa Española.
MARCO, J. M. (2015): Sueño y destrucción de España. Los nacionalistas españoles (1898-2015), Barcelona, Planeta.
RUIZ CARNICER, M. Á. (coord.) (2013): Falange, las culturas políticas del fascismo en la España de Franco (1936-1975), Zaragoza, Instituto “Fernando el Católico”.
SAZ, I. (2008): “Las culturas de los nacionalismos franquistas”, Ayer, 71, pp. 153-174.
― (2003): España contra España. Los nacionalismos franquistas, Madrid, Marcial Pons.
― (2013): Las caras del franquismo, España, Comares.
SINOVA, J. (1995): El poder y la prensa, Barcelona, Ediciones Internacionales Universitarias.
TOQUERO, J. M. (1989): Franco y Don Juan, Barcelona, Plaza & Janés.
TRULLÉN FLORÍA, R. (2016): España trastornada. La identidad y el discurso contrarrevolucionario durante la Segunda República y la Guerra Civil, Madrid, Akal.
VAN DIJK, T. A. (1996): “Opiniones e ideologías en la prensa”, Voces y culturas, 10, pp. 9-50.
ZUGASTI AZAGRA, R. (2009): “Esperando el nombramiento de Juan Carlos de Borbón: la cuestión monárquica en la prensa española (1968-1969)”, Comunicación y pluralismo, 8, pp. 181-194.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 RIHC. Revista Internacional de Historia de la Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación is an open access publication, offering its content under the principle that making research available to the public free of charge contributes to the greater exchange of global knowledge.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación adheres to the various initiatives that promote access to knowledge. All content is therefore free of charge and is published under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license.
By virtue of this, the authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Open access content may be freely shared (that is, copied and redistributed in any medium or format) and adapted (remixed, transformed and built upon).
- Attribution: The user of the content must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. This may be done in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses the user or their use.
- Non Commercial: The content may not be used for any commercial purpose.
- Share Alike: If the content is remixed, transformed or built upon, it must be distributed under the same licence as the original.
- No additional restrictions: No legal terms or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the licence permits.
Accepted 2022-03-29
Published 2022-06-27
- Abstract 208
- PDF (Español (España)) 257