The monarchical identity and discourse on Francoist press: 1968, a key year for Bourbon restoration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/RiCH.2022.i18.03

Keywords:

nationalism, identity, monarchy, Francoism, press

Abstract

Despite attempts of the Francoist dictatorship to avoid the monarchism have presence in the Spanish press, the juanistas didn’t give up in their purposes to spread the country’s historical monarchical identy through the medias, principally the newspaper ABC. Once the Ley Fraga will allow certain informative plurality from 1966, finding in 1968 an ideal occasion to boost the throne of the Bourbon’s restoration after dictator’s death, especially extolling the support of the Spanish young people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMOND, G., VERBA, S. (1963): The civic culture. Political Attitudes and Democracy in Five Nations, Newbury Park, Sage Publications. https://doi.org/10.1515/9781400874569

ANSON, L.M. (1994): Don Juan, Barcelona, Plaza & Janés.

BARRERA DEL BARRIO, C. (1994): “La prensa española ante la designación de D. Juan Carlos como sucesor de Franco a título de Rey”, Comunicación y sociedad, vol. 7, 1, pp. 93-109.

― (1995a): El diario Madrid (1966-1971). Realidad y símbolo de una época, España, EUNSA.

― (1995b): “Factores de cambio en el periodismo de la Transición”, en TUSELL, J. y SOTO, A. (coord.): Historia de la transición y consolidación democrática en España (1975-1986), vol. 2, Madrid, UNED, pp. 449-463.

CABRERA, M. Á. (2010): “La investigación histórica y el concepto de cultura política”, en PÉREZ LEDESMA, M. y SIERRA

ALONSO, M. (eds.): Cultura Política: Teoría e Historia, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, pp. 19-85.

CHULIÁ, E. (2001): El poder y la palabra. Prensa y poder político en las dictaduras. El régimen de Franco ante la prensa y el periodismo, Madrid, Biblioteca Nueva.

DAVARA TORREGO, F. J. (2005): “Los periódicos españoles en el tardo franquismo consecuencias de la nueva ley de prensa”, Comunicación y hombre, 1, pp. 131-148. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2005.1.69.131-147

DEL MARCO MARRÓN, F. (2021): El exilio de una reina de España: Victoria Eugenia de Battenberg. Universidad de Sevilla [Trabajo Fin de Máster].

DEL PALACIO MONTIEL, C. (2014): Para una metodología de análisis histórico de la prensa, Perú, ALAIC (PUCP).

FERNÁNDEZ DEL MORAL, J. (2012): “Luces y sombras de la ley que acabó con la censura previa”, Cuenta y Razón, 26, pp. 35-38.

FRANCO SALGADO-ARAÚJO, F. (1976): Mis conversaciones privadas con Franco, Barcelona, Planeta.

GIMÉNEZ, G. (2007): Estudios sobre la cultura y las identidades sociales, Guadalajara, ITESO.

― (1983): Poder, Estado y discurso, México, UNAM.

GONZÁLEZ REYNA, S. (2010): “Reflexiones teórico-metodológicas para caracterizar al discurso de la prensa escrita como un discurso político”, Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, vol. LII, 208, pp. 97-112. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2010.208.25936

HOBSBAWM, E. y RANGER, T. (eds.) (1983): La invención de la tradición, Barcelona, Crítica.

IGLESIAS GONZÁLEZ, F. (1980): Historia de una empresa periodística. Prensa Española: editora de “ABC” y “Blanco y negro” (1891-1978), Madrid, Prensa Española.

MARCO, J. M. (2015): Sueño y destrucción de España. Los nacionalistas españoles (1898-2015), Barcelona, Planeta.

RUIZ CARNICER, M. Á. (coord.) (2013): Falange, las culturas políticas del fascismo en la España de Franco (1936-1975), Zaragoza, Instituto “Fernando el Católico”.

SAZ, I. (2008): “Las culturas de los nacionalismos franquistas”, Ayer, 71, pp. 153-174.

― (2003): España contra España. Los nacionalismos franquistas, Madrid, Marcial Pons.

― (2013): Las caras del franquismo, España, Comares.

SINOVA, J. (1995): El poder y la prensa, Barcelona, Ediciones Internacionales Universitarias.

TOQUERO, J. M. (1989): Franco y Don Juan, Barcelona, Plaza & Janés.

TRULLÉN FLORÍA, R. (2016): España trastornada. La identidad y el discurso contrarrevolucionario durante la Segunda República y la Guerra Civil, Madrid, Akal.

VAN DIJK, T. A. (1996): “Opiniones e ideologías en la prensa”, Voces y culturas, 10, pp. 9-50.

ZUGASTI AZAGRA, R. (2009): “Esperando el nombramiento de Juan Carlos de Borbón: la cuestión monárquica en la prensa española (1968-1969)”, Comunicación y pluralismo, 8, pp. 181-194.

Published

2022-06-27

How to Cite

del Marco Marrón, F. (2022). The monarchical identity and discourse on Francoist press: 1968, a key year for Bourbon restoration. RIHC. Revista Internacional De Historia De La Comunicación, (18), 33–51. https://doi.org/10.12795/RiCH.2022.i18.03
Received 2022-01-11
Accepted 2022-03-29
Published 2022-06-27
Views
  • Abstract 208
  • PDF (Español (España)) 257