The evolution of the original production of the paly television network HBO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/RiCH.2021.i17.12

Keywords:

Cable Television, television production, television programmes, entertainment, programme content

Abstract

When the pay television network HBO debuted on a stormy night in the autumn of 1972, it was never believed that its future would be so promising. In these four decades, the cable television has become an institution that offers a service that has changed television, has reconfigure film industry and has simulated home entertainment. Thanks to the evolution of its original programming, HBO has made audiovisual content that changes television narrative and traditional genres. This fact has cleared the way to a new method of telling stories where the identification with audience is greater.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AKASS, K. y MCCABE, J. (2005): Reading “Six Feet Under”: tv to die for, Londres, Reading Contemporary Television.

BARRIOS SOCÍAS, M. (1998): “La censura en la televisión por cable”. Revista Chilena de Derecho, nº4, octubre-diciembre de 1998, pp. 793-825. Recuperado de https://bit.ly/3dKllJY

BONAUT IRIARTE, J. (2016): “La muerte de la tercera edad dorada de la ficción televisiva: ¿y ahora qué?” en Nueva Revista, nº158, julio de 2016, pp. 140-152. Recuperado de https://bit.ly/3lZYezA

CABRERA, F. J., CAPPELLO, M., GRECE, C. y VALAIS, S. (2016): VOD, platforms and OTT: which promotion obligations for European works? European Audiovisual Observatory. Recuperado de https://bit.ly/3oFHe3u

CALVO, A. G. (11 de marzo de 2021): “Nueve razones por las que ‘The Wire’ es una obra maestra”. Sesnacine. Disponible en Internet: https://bit.ly/31P273a

CARTER, B. (1 de noviembre de 1992): “HBO as a Modern-Day Dickens”. New York Times. Disponible en Internet: https://nyti.ms/3zRftau

CASCAJOSA, C.C. (2006): No es televisión, es HBO: La búsqueda de la diferencia como indicador de calidad en los dramas del canal HBO. ZER, Revista de Estudios de Comunicación, nº21, noviembre de 2011, pp. 23-33. https://doi.org/10.1387/zer.3714

CELAYA, J. (2014): Nuevos modelos de negocio en la era digital, Madrid, Liber.

CBS News (26 de abril de 2002): “TV Guide Names Top 50 Shows”. CBS News. Disponible en Internet: https://cbsn.ws/3CYivMl

DEFINO, D.J. (2014): The HBO Effect, Estados Unidos, Bloomsburry.

DEL PINO, C. y AGUADO, E. (2012): “Internet, Televisión y Convergencia: nuevas pantallas y plataformas de contenido audiovisual en la era digital. El caso del mercado audiovisual online en España”. Observatorio (OBS) Journal, nº4, 2012, pp. 57-75. https://doi.org/10.15847/obsOBS642012590

DURÁN MANSO, V. (2016): “La representación del deseo en el cine de Tennessee Williams: homosexualidad masculina frente al Código Hays”. Femeris, nº1-2, julio de 2016, pp. 58-73. http://dx.doi.org/10.20318/femeris.2016.3227

EDGERTON, G.R. y JONES, J.P. (2008): Essential HBO Reader, Estados Unidos, The University Press of Kentucky.

El País (20 de mayo de 2019): “Así han respondido al final de ‘Juego de Tronos’ críticos de todo el mundo”. El País. Disponible en Internet: https://bit.ly/3oeBgab

GARCÍA MARTÍNEZ, A.N. (2010): “La despedida más amarga (‘In Treatment’)”. Diamantes en serie. Disponible en Internet: https://bit.ly/3zVL9eN

GUERRERO PÉREZ, E. (2011): “El ecosistema multiplataforma de los grupos televisivos españoles: los formatos de entretenimiento”. Revista Comunicación y Hombre, nº7, julio de 2011, pp. 85-103. Recuperado de https://bit.ly/3CSbigA

FERNÁNDEZ PENAS, M. y AGUADO PELÁEZ, D. (2013): “La hibridación como motriz de cambio en la las comedias de las series de televisión”. Archivos de la Filmoteca, nº72, enero de 2013, pp. 133-143. Recuperado de https://bit.ly/39JWzry

HUERTA, J.C. y DOMÍNGUEZ y SANZ, V. (2011): “Modelos over the top (OTT): regulación y competencia en los nuevos mercados de Internet”. Política Económica y Regulatoria en Telecomunicaciones, nº6, pp. 84-98.

HUERTAS PÉREZ, M. (2018): “Westworld a la estela de Juego de Tronos y de HBO”. Fòrum de recerca, nº13, 2018, pp. 115-128. http://dx.doi.org/10.6035/ForumRecerca.2018.23.8

IMDB (s.f.): “El show de Larry Sanders. Awards”. IMDb. Disponible en Internet: https://imdb.to/3rYJIfx

IMDB (s.f.): “Los Soprano. Awards”. IMDb. Disponible en Internet: https://imdb.to/3pVAcan

IZQUIERDO CASTILLO, J. (2012): “Distribución online de contenidos audiovisuales: análisis de los tres modelos de negocio”. El profesional de la información, nº4, julio de 2012, pp. 385-390. https://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.jul.09

IZQUIERDO CASTILLO, J. (2015): “El nuevo negocio mediático liderado por Netflix: estudio del modelo y proyección en el mercado español”. El profesional de la información, nº6, noviembre de 2015, pp. 819-826. https://doi.org/10.3145/epi.2015.nov.14

LASIERRA, I. (2012): “Nuevos caminos en las estrategias narrativas de una serie dramática de televisión: The Wire (HBO, 2002-2008)”. Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, nº10, mayo de 2012, pp. 136-150. Recuperado de https://bit.ly/39JuHE2

LAVERY, D., HOWARD, D. L. y LEVINSON, P. (2011): The essential Sopranos Reader, Estados Unidos, The University Press of Kentucky.

LEE, E. y KOBLIN, J. (8 de julio de 2018): “HBO Must Get Bigger and Broader, Says Its New Overseer”. The New York Times. Disponible en Internet: https://nyti.ms/2XX0GOt

LEVERRETE, M., OTT, B.L. y BUCKLEY, C.L. (2008): It’s Not T.V.: Watching HBO in the Post-Television Age, Nueva York, Routledge.

LINARES BARRONES, Á. (2021): El viaje fragmentado del héroe. Su representación en la ficción televisiva Game of Thrones, Madrid, Fragua Editorial.

LOZANO DELMAR, J., RAYA BRAVO, I. y LÓPEZ RODRÍGUEZ, F. J. (2013): Reyes, espadas, cuervos y dragones. Estudio del fenómeno televisivo Game of Thrones, Madrid, Fragua Editorial.

MESCE, B. (2015): Inside the Rise of HBO, Estados Unidos, McFarland & Company, Inc., Publishers.

MELLINS, M. (2012): “The Fantasia experience: True Blood fans, commodification and lifestyle”, en CHERRY, B. (eds.): True Blood: Investigating Vampires and Southern Gothic. Investigating Cult TV Series, Londres, Tauris, pp. 172-185.

MONZONCILLO, J. M. y SENDRÁ, J. (2010): “La televisión, entre la gratuidad y el pago”. Telos: Cuadernos de Comunicación e Innovación, nº85, diciembre de 2010, pp. 36-44. Recuperado de https://bit.ly/2Y4rn3x

OLIVEIRA JUNIOR, L. C. (2020): “Érase una vez en Westworld”. ARS (São Paulo), nº38, abril de 2020, pp. 107-137. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.165541

ONANDIA GARATE, M. (2013): “Tres obras maestras de la ficción televisiva: The Sopranos, The Wire y Mad Men”. Revista del Departamento de Historia del Arte y Música de la Universidad del País Vasco, nº3, julio de 2013, pp. 133-150. Recuperado de https://bit.ly/39R8CDw

OJER, T. y CANAPÉ, E. (2012): “Nuevos modelos de negocio en la distribución de contenidos audiovisuales: el caso de Netflix”. Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, nº10, mayo de 2012, pp. 191-192. Recuperado de https://bit.ly/3F7LbUL

ORGAZ, C. (18 de diciembre de 2019): “Cómo AT&T se convirtió en la empresa más endeudada del mundo (y qué tiene que ver HBO con ello)”. BBC News. Disponible en Internet: https://bbc.in/3kO6BhE

OSTERWALDER, A y PIGNEUR, Y. (2011): Generación de modelos de negocio, Barcelona, Deusto.

PALLOTTA, F. (3 de octubre de 2019): “‘Sesame Street’ is heading to HBO Max in 2020”. CNN. Disponible en Internet: https://cnn.it/3m8sBDg

PARSONS, P. (2003): “The evolution of the Cable-Satellite Distribution System”. Journal of Broadcasting & Electronic Media, nº47, 2003, pp. 1-17. Recuperado de https://bit.ly/3CNjNJM

PEPPER, S. (2019): What “Sesame Street” Can Teach Us About HBO, Estados Unidos, Northeastern Illinois University.

PÉREZ MIRANDA, P. (30 de noviembre de 2021): “Último día para suscribirse a HBO Max a mitad de precio para siempre”. El País. Disponible en Internet: https://bit.ly/3yaxfq8

POLAN, D. (2009): The Sopranos, Estados Unidos, Duke University Pres.

RUBIO HERNÁNDEZ, M. M. (2014): “Sexo en Nueva York”. FRAME, nº10, julio de 2014, pp. 111-115. Recuperado de https://bit.ly/2ZEh07r

SANTAELLA, F. (2016): “Series de HBO, piel del storytelling”. Estudios Venezolanos de Comunicación, Centro Gumilla, nº175, 2016, pp. 47-52. Recuperado de https://bit.ly/2WrujXN

SULLIVAN, J. (2010): Seven Dirty Words: The Life and Crimes of George Carlin. Estados Unidos, Da Capo Press Inc. Recuperado de https://bit.ly/2XWoh1r

ZARAZUA ABASCAL, D. (28 de septiembre de 2018): “HBO colgó los guantes después de 45 años de transmitir boxeo”. AS. Disponible en Internet: https://bit.ly/2WhnTu4

Published

2021-12-30

How to Cite

Linares-Barrones, Álvaro. (2021). The evolution of the original production of the paly television network HBO . RIHC. Revista Internacional De Historia De La Comunicación, (17), 260–279. https://doi.org/10.12795/RiCH.2021.i17.12
Received 2021-09-30
Accepted 2021-12-14
Published 2021-12-30
Views
  • Abstract 227
  • pdf (Español (España)) 1079