History and present os Andalusian women audiovisual creators: The case of Oliva Acosta
DOI:
https://doi.org/10.12795/RiCH.2021.i16.11Keywords:
Women, Equality, Audiovisual, Documentary, AndalusiaAbstract
Women have historically played a subordinate role in the audiovisual world, especially behind the camera. The shortage of female audiovisual creators is even more acute in Andalusia, a region traditionally far from the production centres of the Spanish industry. The Transition brought with it a gradual incorporation of women into the sector and proof of this is Oliva Acosta. The Cadiz-born filmmaker has developed her work from the early 1990s, when she began devising and directing documentaries for TVE, to the creation of her own production company, including Las constituyentes (2011), her most awarded feature film. Acosta has also been in charge of communications for Equality Affairs at the UN and is a member of AAMMA. Through a documentary review and an in-depth interview, this case study explores the historical relevance of her figure in Andalusian and Spanish audiovisuals, as well as her professional career, filmography and production routines. The results show a life and work deeply marked by social and gender perspectives, with special interest in the recovery of women's oral memory and the incorporation of women into technical and managerial positions in the audiovisual industry.
Downloads
References
AAMMA (2021): Oliva Acosta. Asociación Andaluza de Mujeres de los Medios Audiovisuales. Disponible en Internet (17-2-2021): http://aammaudiovisual.com/portfolio/oliva-acosta/
ANDALUCÍA. Ley 1/2004, de 17 de diciembre, de creación del Consejo Audiovisual de Andalucía. Boletín Oficial del Estado, 14 de enero de 2005, núm. 12, pp. 1529 a 1533.
ANDALUCÍA. Ley 10/2018, de 9 de octubre, audiovisual de Andalucía. Boletín Oficial del Estado, 7 de noviembre de 2018, núm. 269, pp. 108238 a 108290.
ARRANZ, F. (coord.) (2008): Mujeres y hombres en el cine español. Una investigación empírica, Madrid, Instituto de la Mujer.
BALLESTEROS GARCÍA, R. M. (2011): “Escritoras en la gran pantalla. La legión de la decencia vs. la fábrica de sueños” en Aposta. Revista de Ciencias Sociales, nº 50, pp. 1-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3858880
BAÑÓN CASTELLÓN, L. (2021): “Comunicar i marcar la diferència. Testimonis de joves periodistes valencianes, por A. Carratalá, D. Palau, R. Miralles i J.L. Gómez Mompart, eds.: Por Lola Bañón Castellón”, en RIHC. Revista Internacional de Historia de la Comunicación, (15), pp. 273–276. https://doi.org/10.12795/RiHC.2020.i15.19
BARRERA VELASCO, P. (2019): “Pionerismo femenino en la cinematografía española: el papel de las mujeres en la configuración de la modernidad fílmica”, en MORENO LAGO, E. M. Pioneras, escritoras y creadoras del siglo XX 16, Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 141-154.
BARTOLOMÉ PINA, C. (2017): “La mujer cineasta, ¿un hecho diferencial...?”, en MARCILLAS PIQUERAS. I. (ed.): Dones i identitats: Realitats i imaginaris, Alicante: Servicio de publicaciones de la Universidad de Alicante, pp. 175-185.
BERNÁRDEZ-RODAL, A. Y PADILLA-CASTILLO, G. (2018): “Mujeres cineastas y mujeres representadas en el cine comercial español (2001-2016)”, en Revista Latina de Comunicación Social, 73, pp. 1247-1266. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2018-1305
CINES ZOCO MAJADAHONDA (2014). Oliva Acosta (Directora de "Las Constituyentes") en Cines Zoco Majadahonda. Disponible en Internet (12-3-2021): https://www.youtube.com/watch?v=Zb2JqxPvcLQ
DEL RÍO, O. Y VELÁZQUEZ, T. (2005): “Planificación de la investigación en Comunicación: fases del proceso”. En BERGANZA, R. Y RUIZ SAN ROMÁN, J. A., Investigar en comunicación, McGraw Hill, pp. 43-76.
CABRERA, A., FLORES, T. M., Y MATA, M. J. (2012): “O feminino como" intruso" na política: uma análise do contexto histórico e da representação fotojornalística das deputadas portuguesas no" parlamento paritário" e nas discussões da lei da paridade”, en Revista Media e Jornalismo: política no feminino, vol. 11, nº 21, pp. 77-127. http://hdl.handle.net/10400.21/4145
CASCAJOSA VIRINO, C. (2015): “Mujeres pioneras y creación televisiva en España: una revisión crítica”, en NÚÑEZ DOMÍNGUEZ, T., VERA BALANZA, M.T. Y DÍAZ JIMÉNEZ, R.M. (Eds.) Transversalidad de género en el audiovisual andaluz, Universidad Internacional de Andalucía, pp. 91-103. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/10771/transversalidad-de-genero-en-el-av-andaluz.pdf?sequence=1#page=91
CASCAJOSA VIRINO, C. Y MARTÍNEZ PÉREZ, N. (2016): “Del cine a la televisión: hacia una genealogía de las mujeres guionistas en España”, en FEMERIS: Revista Multidisciplinar de Estudios de Género, vol. 1, nº 1/2, pp. 25-34. http://dx.doi.org/10.20318/femeris.2016.3225
CRUZADO, M. A. (2006): “Grietas en el techo de celuloide. Directoras del siglo XXI”, en ARRIAGA, M. (Coord). Mujeres, espacio y poder, Sevilla, Arcibel Editores, pp. 153-173.
ESPAÑA. Ley 7/2010, de 31 de marzo, General de la Comunicación Audiovisual. Boletín Oficial del Estado, 1 de abril de 2010, núm. 79, pp. 30157 a 30209.
ESPAÑA. Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. Boletín Oficial del Estado, 23 de marzo de 2007, núm 71, pp.12611 a 12645.
ESPAÑA. Real Decreto 1090/2020, de 9 de diciembre, por el que se modifica el Real Decreto 1084/2015, de 4 de diciembre, por el que se desarrolla la Ley 55/2007, de 28 de diciembre, del Cine. Boletín Oficial del Estado, 10 de diciembre de 2020, núm. 322, pp. 112849 a 112859.
EURIMAGES (ed.) (2020): Gender Parity Statistics - Annual Data Collection and Publication Template 2018, Eurimages, Council of Europe. https://rm.coe.int/gender-statistics-annual-data-collection-2018-final-march/16809d43e2
FUNDACIÓN AUDIOVISUAL DE ANDALUCÍA (2009a): “La Ley de Igualdad, un reto para el audiovisual” en Meridiam, nº 50, p. 42. http://www.juntadeandalucia.es/institutodelamujer/catalogo/doc/MERIDIAM/MERIDIAM_50.pdf
FUNDACIÓN AUDIOVISUAL DE ANDALUCÍA (2009b): Análisis de las oportunidades de empleo de la Industria Audiovisual en Andalucía. Caracterización, tendencias y perspectivas, Dirección General de Empleabilidad e Intermediación Laboral, Consejería de Empleo, Junta de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/export/drupaljda/1_1978_analisis_oportunidades_de_empleo_de_la_industria_audiovisual_en_andalucia.pdf
GAITÁN MOYA, J. A. Y PIÑUEL RAIGADA, J. L. (1998): Técnicas de investigación en comunicación social. Elaboración y registro de datos, Síntesis.
GORJÓN, R. (n.d.): “Oliva Acosta: «La política está en lo personal y en lo cotidiano»”, Cine y comedia, http://cineycomedia.com/entrevista-oliva-acosta/
GUARINOS, V. (1999a): “La mujer andaluza tras la cámara: un presente esperanzador”, en GUARINOS, V. (Ed). Alicia en Andalucía: la mujer andaluza como personaje cinematográfico, la mujer andaluza tras la cámara, Filmoteca de Andalucía, pp. 131-135.
― (1999b): “Pepa Álvarez. Del escondite a la firme presencia”, en GUARINOS, V. (Ed). Alicia en Andalucía: la mujer andaluza como personaje cinematográfico, la mujer andaluza tras la cámara, Filmoteca de Andalucía, pp. 141-150.
HIGUERAS-RUIZ, M. J. (2019): “Showrunners y personajes femeninos en las series de ficción de la industria televisiva norteamericana: Sharp Objects (Marti Noxon, HBO: 2018) y Killing Eve (Phoebe Waller-Bridge, BBC America: 2018)”, en: Admira: Análisis de Medios, Imágenes y Relatos Audiovisuales, vol. 7, nº 2, pp. 85-106. https://hdl.handle.net/11441/100972
IMDb (2021): Oliva Acosta, Internet Movie Database. Disponible en Internet (17-2-2021): https://www.imdb.com/name/nm4791185/
LOZANO, S. (2020): “Mirada al pasado: Estereotipos y arquetipos de género en series históricas españolas (2011-2018)”, en Comunicación y medios, vol. 29, nº 41, pp. 67-79. https://dx.doi.org/10.5354/0719-1529.2020.54276
MARTÍN, A. P (2013, 31 de enero). “Las constituyentes nos enseñan la pasión por el servicio al país”, El País, Disponible en Internet (17-2-2021): https://elpais.com/elpais/2013/01/31/mujeres/1359633309_135963.html
MARTÍNEZ-COLLADO MARTÍNEZ, A. Y NAVARRETE TUDELA, A. (2011): “Mujeres e industria audiovisual hoy: Involución, experimentación y nuevos modelos narrativos”, en TESI, vol. 12, nº 1, pp. 8-23. http://hdl.handle.net/10366/100620
MIA (2020). Informe MIA 2020: Mujeres en la industria de la animación, MIA. Disponible en Internet (17-2-2021): https://animacionesmia.com/wp-content/uploads/2020/10/INFORME_MIA_2020.pdf
NÚÑEZ DOMÍNGUEZ, T. (2010a): “Mujeres directoras de cine: un reto, una esperanza”, en Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, nº 37, pp. 121-133. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36815118010
― (2010b): “De lo visible y lo invisible: acceder y promocionar en la empresa audiovisual”, en Revista Digital de la Fundación Audiovisual de Andalucía (1-2) https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/23752/delovisible.pdf?sequence=1
― (2014): “Barreras en el acceso y la promoción profesional de las mujeres: argumentos para el cambio en el sector audiovisual”, en CARO, F., J., Y NOGALES, A. I. Emprender en femenino en la Comunicación, Cuadernos Artesanos de Comunicación, pp. 71-95. http://hdl.handle.net/11441/30615
NÚÑEZ DOMÍNGUEZ, T. Y VERA BALANZA, M. T. (2020): “Directoras de cine argentinas y españolas. Una década re-creando imaginarios”, en Cuadernos.info, (46), pp. 96-128. https://doi.org/10.7764/cdi.46.1459
OCÓN ABURTO, M. Y NÚÑEZ DOMÍNGUEZ, T. (2020): “Gestión del tiempo de mujeres y hombres en la producción cinematográfica andaluza”, en Mediaciones Sociales, nº 19, pp. 1-11. http://dx.doi.org/10.5209/meso.66582
PRADO, I. (1998): “Al otro lado de la cámara propia: Mujeres directoras del cine español”, en Confluencia, 13, nº 2, 76-83. http://www.jstor.org/stable/27922622
PROMMER, E. Y LOIST, S. (2015): Wer dreht deutsche Kinofilme? Gender report: 2009–2013, Universität Rostock, Institut für Medienforschung.
RUFFINELLI, J. (2014): “Ellas lo hacen mejor (Un cine nuevo: el de mujeres)”, en Cinémas d’Amérique latine, nº 22, pp. 80-89. https://doi.org/10.4000/cinelatino.785
SARDÁ, J. (2012, 14 diciembre): “Oliva Acosta”, en El Cultural. Disponible en Internet (17-2-2021): https://elcultural.com/Oliva-Acosta
SILVA, M. (2015): Women in focus. Situación de las mujeres en el Audiovisual Andaluz, Fundación Audiovisual de Andalucía. Recuperado de https://archivo.amecopress.net/-2020/pdf/women_in_focus.pdf
SMITH, S., CHOUEITI, M., Y PIEPER, K. (2014): “Gender Bias Without Borders. An investigation of female characters in popular films across 11 countries”, en Media, Diversity & Social Change Initiative USC Annenberg. Disponible en Internet (27-2-2021): https://seejane.org/wp-content/uploads/gender-bias-without-borders-full-report.pdf
SWEDISH FILM INSTITUTE (ed.) (2021): WHICH WHO MEN? Gender Equality Report 2019/2020. Swedish Film Institute. Disponible en Internet (4-2-2021): https://rm.coe.int/gender-equality-report-19-20swedish-film-institute/1680a11fe4
TORRES-MARTÍN, J. L. Y CASTRO-MARTÍNEZ, A. (2021): “Prácticas comunicativas periféricas en los medios de comunicación en España. El caso de La Poderío”, en Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 8 (15), pp. 170-198. https://doi.org/10.24137/raeic.8.15.8
UNIVERSIDAD INTERNACIONAL DE ANDALUCÍA (2015). Women in focus. Sin las mujeres no es cine. Disponible en Internet (9-3-2021): https://vimeo.com/158077706
VERA BALANZA, M. T. Y NÚÑEZ DOMÍNGUEZ, T. (2020, 28 de septiembre): “Las directoras del cine español, del blanco y negro al color”, en The Conversation. Disponible en Internet (17-2-2021): https://theconversation.com/las-directoras-del-cine-espanol-del-blanco-y-negro-al-color-146992#:~:text=As%C3%AD%2C%20Cristina%20Andreu%2C%20Marta%20Arribas,Azucena%20Rodr%C3%ADguez%20Pomeda%2C%20Mireia%20Ros%2C
WEITZ, R. (2016): “Feminism, Post-feminism, and Young Women’s Reactions to Lena Dunham’s Girls”, en Gender issues, nº 33, pp. 218–234. https://doi.org/10.1007/s12147-015-9149-y
WIMMER, R. D. Y DOMINICK, J. R. (1996): La investigación científica de los medios de comunicación: una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.
WOMEN IN FILM LOS ÁNGELES (ed.) (2020): Women in Film annual report gender parity: the view from here 2019. Women in Film Los Ángeles. Disponible en Internet (17-2-2021): http://womeninfilm.org/wp-content/uploads/2020/05/WIF_AR_3-25_FINAL_hi-res.pdf
ZURIAN, F.A. (coord.) (2015): Construyendo una mirada propia: mujeres directoras en el cine español. De los orígenes al año 2000. Madrid, Editorial Síntesis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 RIHC. Revista Internacional de Historia de la Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación is an open access publication, offering its content under the principle that making research available to the public free of charge contributes to the greater exchange of global knowledge.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación adheres to the various initiatives that promote access to knowledge. All content is therefore free of charge and is published under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license.
By virtue of this, the authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Open access content may be freely shared (that is, copied and redistributed in any medium or format) and adapted (remixed, transformed and built upon).
- Attribution: The user of the content must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. This may be done in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses the user or their use.
- Non Commercial: The content may not be used for any commercial purpose.
- Share Alike: If the content is remixed, transformed or built upon, it must be distributed under the same licence as the original.
- No additional restrictions: No legal terms or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the licence permits.
Accepted 2021-05-27
Published 2021-06-27
- Abstract 293
- pdf (Español (España)) 142