Attempts to construct a material history (of the media) in the second half of the twentieth century
PDF (Español (España))

Keywords

Historia de los medios
Teoría de los medios
Walter Benjamin
Materialismo histórico History of the Media
Theory of the Media
Walter Benjamin
Historical Materialism

How to Cite

Cornago, Óscar, & Verzero, L. (2022). Attempts to construct a material history (of the media) in the second half of the twentieth century. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(5), 67–92. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2007.v01.i05.02
Views
  • Abstract 63
  • PDF (Español (España)) 19

Abstract

This articles explores the possibilities of a kind of “materialism history” of the media in the second half of XX century. After an analyse of Walter Benjamin´s theory, specially the concept of “dialectic image” as a key of his critical discourse, two series of images related two different media, television and theater, are proposed. In both cases the material contrasts are analyzed, which allow to wake up not only from the historical myths which wrap them, but also their media discourse.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2007.v01.i05.02
PDF (Español (España))

References

ADORNO, Theodor W. (1972): “La idea de historia natural”, en Actualidad de la filosofía, Barcelona, Paidós, 1991, pp. 103-134.

AGUILAR, Gonzalo (1999): “Televisión y vida privada”, en DEVOTO, Fernando,

MADERO, Marta (dir.), Historia de la vida privada en la Argentina. Buenos Aires, Taurus, pp. 255-283.

APREA, Gustavo (2004): “La memoria visual del genocidio”, en YOEL, Gerardo (ed.): Pensar el cine 1: imagen, ética y filosofía. Buenos Aires, Manantial, pp. 185-208.

BACHELARD, Gastón (1957) [1991]: La poética del espacio. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

BAUDRILLARD, Jean (1983) [1984]: Las estrategias fatales, Barcelona, Anagrama.

BENJAMIN, Walter (1963) [1990]: El origen del drama barroco alemán, Madrid, Taurus.

— (1971): Angelus Novas. Barcelona, Edhasa.

— (1982) [2005]: “Libro de los pasajes”. Ed. Rolf Tiedemann. Madrid, Akal.

BUCK-MORSS, Susan (1989) [1995]: Dialéctica de la mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los Pasajes. Madrid, Antonio Machado Libros.

CORNAGO, Óscar (2005a): Resistir en la era de los medios. Estrategias performativas en literatura, teatro, cine y televisión. Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert.

— (2005)b: “Alegorías de la Modernidad: las ruinas de la Historia a finales del siglo XX”, en Metamorfosis de la alegoría desde la Edad Media al siglo XX, Madrid/ Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, pp. 242-258.

DELEUZE, Gilles y Claire PARNET (1996) : Dialogues. Paris, Flammarion.

DUBOIS, Philippe (2001): Video, cine, Godard. Buenos Aires, Libros del Rojas/Universidad de Buenos Aires.

FLUSSER, Vilém (1990): Hacia una filosofía de la fotografía. México, Trillas.

— (1994): Los gestos, fenomenología y comunicación. Barcelona, Herder.

KANTOR, Tadeusz (1977): El teatro de la muerte. Buenos Aires, Eds. de la Flor, 1984.

— (1981). Wielopole Wielopole, en Pipirijaina, 19-20, octubre.

LYOTARD, Jean-François (1973) [1981]: Dispositivos pulsionales. Madrid, Fundamentos.

RUSSO, Eduardo (2004): “Imágenes, aparatos y gestos: Flusser y el campo de lo audiovisual”, en YOEL, Gerardo (ed.): Pensar el cine 1: imagen, ética y filosofía. Buenos Aires, Manantial, pp. 127-148.

VAN REIJEN, Willem (1994): Die authentische Kritik der Moderne. München, Fink.

— (Ed.), (1992): Allegorie und Melancholie. Frankfurt am Main, Suhrkamp.

VV.AA. (1993): Sobre Walter Benjamin. Vanguardias, historia, estética y literatura. Una visión latinoamericana. Buenos Aires, Alianza Editorial/Goethe-Institut.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2007 Óscar Cornago, Lorena Verzero

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...