The universe of the image or the new foundations of the social
PDF (Español (España))

Keywords

comunicación
contrato social
crisis de los relatos
credibilidad
postmodernidad
democracia
medios de comunicación de masas
imagen communication
social contract
crisis of the stories
credibility
postmodernity
democracy
mass media
image

How to Cite

Lasso de la Vega González, . C. (2022). The universe of the image or the new foundations of the social. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(3), 221–233. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2005.v01.i03.10
Views
  • Abstract 46
  • PDF (Español (España)) 12

Abstract

Social contract acted like base of generation of democratic societies, wich, through the applied science, they developed mass media that gradually have left its work mediator to transform it into controlator. This change has supposed, among other things, new organization forms and social interaction, even tunneling that first foundation of contract that is substituted now by contact, opening the way to emergency of universe of image, explain like simplification of reality and necessity of appearing to be a truly social entity.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2005.v01.i03.10
PDF (Español (España))

References

BAUDRILLARD, Jean (1993): Cultura y simulacro. Barcelona, Kairós.

BLUMER, Herbert (1981): El Interaccionismo simbólico: perspectiva y método. Barcelona, Hora.

DURKHEIM, Emile (1988): Las reglas del método sociológico y otros escritos sobre filosofía de las ciencias sociales. Madrid, Alianza.

ELORZA, Antonio (1992): “Las ideologías en el mundo de hoy”. El País, Sevilla, 17 de septiembre, pp. 9-10.

HEIDEGGER, Martin (2000): Carta sobre el humanismo. Madrid, Alianza.

HOBBES, Thomas (1989): Leviatán, Madrid, Alianza.

HUICI, Adrián (1996): Comunicación e imagen pública en la administración cultural: un análisis sobre la comunicación institucional en la Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía. Sevilla, Consejería de Cultura.

KANT, Immanuel (1978): Crítica de la razón pura. Traducción de Pedro Ribas. Madrid, Alfaguara.

KAUFMANN, Felix (1958): Methodology of the Social Sciences. New York, The Humanities Press.

LYOTARD, Jean-François (1994): La condición postmoderna: informe sobre el saber. Traducción de Mariano Antolín Rato. Madrid, Cátedra.

MARCEL, Gabriel (1971): El misterio del ser. Barcelona, Edhasa.

MOUNIER, Emmanuel (1973): Comunismo, Anarquía, Personalismo. Madrid, Zero.

PEÑA, Lorenzo (1978): “Dialéctica, lógica y formalización: de Hegel a la filosofía analítica”. En Cuadernos Salmantinos de Filosofía. Peña ed., Salamanca, vol XIV, pp. 149-171.

RAMÍREZ DE LA PISCINA, Txema (1996): “Gabinetes de Comunicación: de la seducción por la imagen a la obsesión por aparecer”. En Zer. Revista de Estudios de Comunicación nº 1, diciembre de 1996. Abendua, Universidad del País Vasco. Disponible en Internet (12.7.2003): http://www.ehu.es/zer/zer1/7notinvrami.htm

ROSENTAL, Mark Moisevich y IUDIN, Pavel Fedorovich (1995): “Comunicación”, en Diccionario soviético de filosofía. Montevideo, Pueblos Unidos.

ROUSSEAU, Jean-Jacques(1987): Discurso sobre el origen y fundamento de la desigualdad entre los hombres. Traducción de Antonio Pintor Ramos Madrid, Alianza.

SARTRE, Jean Paul (1974): Obras completas. Traducción de Alfonso Sastre, Madrid, Aguilar.

VV AA (1975): Diccionario de economía política. Madrid, Akal.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2005 Carmen Lasso de la Vega González

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...