The common thread of teenage tastes. Thematic unity in media content
PDF (Español (España))

Keywords

Medios de comunicación
Adolescentes
Contenidos de los medios
Gusto juvenil
Zona cognitiva Mass Media
Adolescents
Media Contents
Youth Taste
Cognitive Zone

How to Cite

Pindado, J. (2022). The common thread of teenage tastes. Thematic unity in media content. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(3), 52–65. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2005.v01.i03.03

Abstract

This article examines the relation between adolescents and mass media contents. The conclusions emphasize that a thematic unit exists in media contents independently of the media that transports them. This composes a sort of Cognitive Zone of Meaning Adolescents integrated by diverse topics of the youth taste. These contents are horror and mystery, also elements depending on the genre, such action for boys and romantic components for girls.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2005.v01.i03.03
PDF (Español (España))

References

ATKIN, David. J. et al., (1991): “The Home Ecology of Children´s Television Viewing: Mediation Parental and the New Video Environment”, Journal of Communication, nº 41 (3), 1991, pp. 40-52

AUSTIN, Erica W. (1993): “Exploring the Effects of Activa Parental Mediación of Television Content”, Journal of Broadcasting and Electronic Media, nº 37, 1993, pp. 147-158

AUFENANGER, Stefan (1990): “Hermeneutic case reconstruction in media research”, en CHARLTON, Michael y BACHMAIR Ben (eds): Media Communication in Everyday Life. Interpretative Studies on Children´s and Young People´s Media Actions, Munich, K.G.Saur.

BEENTJES, Johanes W., KOOLSTRA, Cess M., MARSEILLE, Nies. y VAN DER

VOORT, Tom (2001): “Children’s Use of Different Media: For How Long and Why?”, en S. LIVINGSTONE y M. BOVILL, Children and their Changing Media Environment, Londres, Lawrence Erlbaum Associates

CALVO, Ana M. (1998): “Videojuegos: del juego al medio didáctico”, Comunicación y Pedagogía, nº 152, 1998, pp. 63-69.

CHARLTON, Michael y BACHMAIR, Ben (1990) (eds): Media Communication in Everyday Life. Interpretative Studies on Children´s and Young People´s Media Actions, Munich, K.G. Saur

ESTALLO, Juan A. (1995): Los videojuegos. Juicios y prejuicios. Barcelona, Planeta

FOUASSIER, Valérie (1997): “La telenovela para adolescentes y su mediatización”, en VERÓN, Eliseo y ESCUDERO, Lucrecia (eds.): Telenovela, ficción popular y mutaciones culturales, Barcelona, Gedisa

GARITAONANDIA, Carmelo., JUARISTI, Patxi. y OLEAGA, Jose A. (2001): “Media Genres and Content Preferences”, en LIVINGSTONE, Sonia y BOVILL (eds): Moira Children and their Changing Media Environment, Londres, Lawrence Erlbaum Associates

GROS, Begoña (2000): “La dimensión socioeducativa de los videojuegos”, Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa nº 12. Disponible en Internet http:// www.uib.es/depart/gte/edutec-e/Revelec12/gros.html

ORTIZ, Joan (1999): “Juegos de rol e identidades inventadas”, Cuadernos de Pedagogía, nº 285, 1999, pp. 61-65

PINDADO, Julián (1996): “Adolescentes y televisión: la pantalla amiga”, Comunicar, nº 6, 1996, pp. 22-28

PINDADO, Julián (1998): “No hay texto sin contexto: a propósito de las relaciones familia-TV”, Comunicar, nº 10, 1998, pp. 61-67

PINDADO, Julián. (2003): El papel de los medios de comunicación en la socialización de los adolescentes de Málaga, Tesis Doctoral, Universidad de Málaga

PINDADO, Julián (2004): “El desencuentro entre los adolescentes y la lectura”, Comunicar, nº 23, 2004, pp. 167-172

TREMEL, Laurent. (2000) : « Les ‘bons’ jeux vidéo présentent-ils un aspect pédagogique? » Le Monde de l’éducation, octubre 2000, nº 47.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2005 Julián Pindado

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...