Man trapped in his image
PDF (Español (España))

Keywords

publicidad
narcisismo
consumo advertising
narcissism
consumism

How to Cite

López Vázquez, B. (2022). Man trapped in his image. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(3), 175–186. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2005.v01.i03.17
Views
  • Abstract 303
  • PDF (Español (España)) 129

Abstract

This article analyzes the role of the current masculine model in the advertising discourse. This model is directly connected to the beauty market and fulfills the everlasting desire of esthetic perfection, inspired directly by the new media icons. In relation to these eternal needs of the indivual, this discourse is based on the mythical structures, which advertising takes into account in order to achieve an emotional and effective communication with consumers. And this is the way Narcissus emerges, more beautiful and fascinated with his own beauty than ever, reflexion of a society in which individuals take shelter in the idolatry of their own image.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2005.v01.i03.17
PDF (Español (España))

References

BOLEN, Jean Shinoda (1999): Los dioses de cada hombre. Una nueva psicología masculina. Traducción de Alicia Sánchez. Barcelona, Kairós.

FERNÁNDEZ GÓMEZ, Jorge David y PINEDA CACHERO, Antonio (2002): La belleza embriagadora. El mito de Dioniso en la publicidad. Sevilla, Alfar.

HUICI, Adrián (1993): “Mito y publicidad”, en Questiones publicitarias nº 1, pp. 72-86.

LEÓN, José Luis (2001): Mitoanálisis de la publicidad. Barcelona, Ariel Comunicación.

LOWEN, Alexander (2000): El narcisismo. La enfermedad de nuestro tiempo. Traducción de Matilde Jiménez Alejo. Barcelona, Paidós Ibérica, S.A.

PÉREZ GAULI, Juan Carlos (2000): El cuerpo en venta. Relación entre arte y publicidad. Madrid, Cátedra.

REY, Juan (1994): El hombre fingido. La representación de la masculinidad en el discurso publicitario. Madrid, Fundamentos.

ROJAS, Enrique (1998): El hombre light. Una vida sin valores. Madrid, Temas de hoy. 19 edición.

RUSHKOFF, Douglas (2001): Coerción. Por qué hacemos caso a lo que nos dicen. Traducción de Juan José García Piñeiro. Círculo de Lectores.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2005 Belén López Vázquez

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...