Abstract
We are hereby approaching the presence of disability within the cinematographic scope under the perspective of the Theories of Text. In so doing, we state that the presence of the disabled will constitute another component of the filmic test. Hence this paper will be focusing the way (better saying, the plural ways) in which this presence is ascribed to the filmic text. Simultaneously, it will interrogate, if at all, can it contribute, and in which ways, towards the instructional education of the viewer’s sight.
References
ALEGRE, Olga Mª (2003): La discapacidad en el cine. Santa Cruz de Tenerife, Octaedro.
BLACK, Ronda, y PRETES, Lori (2007): “Victims and Victors: Representation of Physical Disability on the Silver Screen”, en Research & Practice for Persons with Severe Disabilities nº 32, 2007, pp. 66-83.
DE CARLO, Keri (2007): “Ogres and Angels in the madhouse. Mental health nursing identities in film”, en International Journal of Mental Health Nursing nº 16, 2007, pp. 338-348.
DOLTO, Françoise (1986): La imagen inconsciente del cuerpo. Traducción de Irene Agoff. Barcelona, Paidós.
DURAND, Gilbert (1969) : Les structures anthropologiques de l’imaginaire. Paris, Bordas.
HUERTA, Laura, y JIMÉNEZ, Cipriano (2005): “Cine e discapacidade”, en Maremagnum nº 9, 2005, pp. 75-82.
KELLER, James (1995): “Like to a chaos: deformity and depravity in contemporary film”, en Journal of Popular Film and Television nº 23, 1995, pp. 8-14.
MARTÍN ARIAS, Luis (2009): En los orígenes del cine. Valladolid, Castilla Ediciones.
MARTÍN ARIAS, Luis (1987): “Psicosis. El encuentro del ojo con lo real”, en Contracampo nº 42, 1987, pp. 79-90.
ORTIZ, Lorena (2001): “Séptimo arte. De víctimas a héroes, los discapacitados en el cine”, en Gaceta Universitaria nº 217, agosto de 2001. Disponible en Internet (12.4.2010): http://www.gaceta.udg.mx/Hemeroteca/paginas/217/contenidos217.html
RODRÍGUEZ FUENTES, Antonio (2003): “Integración escolar de alumnos con deficiencia visual en España: algunas sugerencias espaciales y contribuciones tecnológicas y tiflotecnológicas”, en Estudios pedagógicos nº 29, 2003, pp. 143-153.
TRÍAS, Eugenio (1982): Lo bello y lo siniestro. Barcelona, Seix Barral.
ÜSTÜN, Bedirhan (Ed.) (2001): Disability and Culture: Universalism and Diversity. Göttingen, Hogrefe & Huber.
ZUNZUNEGUI, Santos (2007): Contracampo: Ensayos sobre teoría e historia del cine. Madrid, Cátedra.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2010 Antía María López Gómez