Transtextuality and audio-visual narrative
PDF (Español (España))

Keywords

Relato audiovisual
literatura
teoría del arte
semiología
lingüística
relato icónico
transtextualidad
intratextualidad
extratextualidad
interdiscursividad
metatextualidad
paratextualidad
architextualidad
hipertextualidad
hipotextualidad
Discurso narrativo Story media
literature
art theory
semiology
linguistic
iconic story
transtextuality
intratextuality
extratextuality
interdiscursivity
metatextuality
paratextuality
architextuality
hipertextuality and hipotextuality
Narrative Discourse

How to Cite

Peña Timón, V., & Peña Timón, V. (2022). Transtextuality and audio-visual narrative. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(5), 131–147. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2007.v01.i05.05
Views
  • Abstract 117
  • PDF (Español (España)) 70

Abstract

It analyzes the theoretical and historical reasons for which the basic story is an audio-visual narrative structure likely to be affected, both from the point of view as an expressive art, other texts of varied quality. The constitutive nature of the story as audiovisual media, with their peculiar technical support, the narratologic features that built the forms and contents that were poured into their structures of language, narrative classifications have been established between the different languages and the history that literature, art theory, semiology and linguistic give the audiovisual story, are the main aspects that are discussed in this article.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2007.v01.i05.05
PDF (Español (España))

References

ARAS, A. (1969): Los clásicos y el micrófono. Del arte y oficio para escribir la radio, Caracas, Universidad Central de Venezuela.

BALSEBRE, A. (1994): El lenguaje radiofónico, Madrid, Cátedra.

BARTHES, R. (1976): Retórica de la imagen, en Barthes, R. (et al.): La semiología, Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo.

BAYARD, J. P. (1995): El secreto de las catedrales, Girona, Akal.

BREMOND, C. (1976): El mensaje narrativo, en Barthes, R. (et al.): La semiología, Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo.

CASCAJOSA VIRINO, C. (2006): El espejo deformado. Versiones, secuelas y adaptaciones en Hollywood, Sevilla, Universidad de Sevilla, Secretariado de Publicaciones.

CHATMAN, S. (1990): Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y el cine, Madrid, Taurus.

ECO, U. (1991): Tratado de semiótica general, Barcelona, Lumen.

EISENSTEIN, S. (1958): Teoría y técnica cinematográfica, Madrid, Rialp.

FUZELLIER, E. (1965): Le langage radiophonique, París, Janvier.

GARCÍA GARCÍA, F. (1988): Narrativa de la imagen radiofónica, Proyecto docente, Madrid, Universidad Complutense, 2 vols. (citado el volumen I).

GARCÍA JIMÉNEZ, J. (1993): Narrativa audiovisual, Madrid, Cátedra.

GASCA, L. (1975): El arte del cómic, San Sebastián, Ediciones Pala.

GENETTE, G. (1989): Palimpsestos. La literatura en segundo grado, Madrid, Taurus.

GOMBRICH, E. H. (1997): La historia del arte, Madrid, Debate.

GOMBRICH, E. y ERIBON, D. (1992): Lo que nos cuentan las imágenes, Madrid, Debate.

GUTIÉRREZ SAN MIGUEL, B. (2006): Teoría de la narración audiovisual, Madrid, Cátedra.

HJELMSLEV, L. (1984): Prolegómenos a una teoría del lenguaje, Madrid, Gredos.

QUILIS, A. (1983): Lengua española, Madrid, UNED.

LÉVI-STRAUSS, C. (1972): Antropología estructural, Madrid, Eudeba.

PROPP, V. (1987): Morfología del cuento, Madrid, Fundamentos.

REYES, G. (1984): Polifonía Textual. La citación en el relato literario, Madrid, Gredos.

SCOBELTZINE, A. (1990): El arte social y su contenido social, Barcelona, Mondadori.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2007 Vicente Peña Timón

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...