The concept of national cinema. Towards another history of Spanish cinema
PDF (Español (España))

Keywords

Cinematografía
Historiografía
Cine Español
Patrimonio Cinematography
Historiography
Spanish cinema
Patrimony

How to Cite

Utrera Macías, R. (2022). The concept of national cinema. Towards another history of Spanish cinema. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(3), 83–97. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2005.v01.i03.04
Views
  • Abstract 301
  • PDF (Español (España)) 145

Abstract

The concept of national cinema is questioned, and is focused to the light of new expositions as well as from cultural perspectives oriented by very diverse criteria of authority. Under plural methodologic expositions, the historiography around the Spanish Cinema is analyzed and the rewriting of its History is glimpsed by means of an investigation where predominates the interdisciplinar and group approach.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2005.v01.i03.04
PDF (Español (España))

References

Caparrós Lera, José Mª (1999), Historia crítica del cine español (desde 1987 hasta hoy), Ariel, Barcelona

García Fernández, Emilio Carlos (1985), Historia Ilustrada del Cine Español, Planeta, Barcelona

García Fernández, Emilio Carlos (2002), El cine español entre 1896 y 1939, Historia, industria, filmografía y documentos, Ariel, Barcelona

Hennebelle, Guy (1977), Los cinemas nacionales contra el imperialismo de Hollywood, Fernando Torres Ed., Valencia, págs. 3-5

Lagny, Michèl (1997), Cine e Historia: problemas y métodos de la investigación cinematográfica, Bosch, Barcelona

Elsaesser, Thomas (1997), El concepto de cine nacional. El sujeto fantasmal del imaginario de la Historia del cine, Ediciones Episteme, Valencia

Méndez Leite Serrano, Fernando (1975), Historia del Cine Español en cien películas, Jupey, Madrid

Pérez Perucha, Julio (1992), Cine español. Algunos jalones significativos (1896-1936), Films 210, Madrid

Rosen , Philip (1995), “El concepto de cine nacional en la ´nueva´ era ´mass mediática”, en Palacio, M / Zunzunegui, S. Historia General del Cine, vol. XII, El Cine en la era del audiovisual, Cátedra, Madrid, págs. 115-149

Volúmenes colectivos:

Alonso García, Luis (2001), “Anomalías históricas y perversiones historiográficas: de la Malquerida a La niña de tus ojos”, en Fernández Colorado, L. / Couto Cantero, P. (Coord.), La herida de las sombras. El cine español en los años 40, Cuadernos de la Academia, nº 9, Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España, Madrid.

Colectivo (1997), Historia del Cine Español, Cátedra

Pérez Perucha, Julio, Coord.,(1997), Antología Crítica del Cine Español. 1906- 1995. Flor en la sombra Cátedra /Filmoteca Española, Madrid

Torres, Augusto M. (Coord.) (1984), Cine Español 1896 – 1983, Ministerio de Cultura, Madrid

Torres, Augusto M. (Coord.) (1989), Cine español 1896-1988, Ministerio de Cultura, Madrid.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2005 Rafael Utrera Macías

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...