Hearing processes in cinema
PDF (Español (España))

Keywords

sonido
cine
teoría del emplazamiento
espectador
diseño sonoro
música
Apocalypse Now Sound
film
Placement Theory
audience
sound design
music
Apocalypse Now

How to Cite

Cuadrado Méndez, F. J. (2022). Hearing processes in cinema. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(11), 24–39. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2013.v01.i11.02
Views
  • Abstract 88
  • PDF (Español (España)) 22

Abstract

The present article is centered on the establishment of the principles of the audience’s identification with the film through the sound, based in the Placement Theory contributions as well as in some approaches coming from the semiotic of the communication and in different cinematography studies. All the theoretical arguments are exemplified with the use of musical and sound resources in the film Apocalypse Now (1979, Francis Ford Coppola).

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2013.v01.i11.02
PDF (Español (España))

References

ALTMAN, Rick (1992): “Cinema as event”, en ALTMAN, Rick (ed.): Sound theory /sound practice, New York, Routledge, pp. 1-14.

AUMONT, Jacques; BERGALA, Alain; MARIE, Michel y VERNET, Marc (1996): Estética del cine. Paidós, Barcelona.

BELTON, John (1985): “Technology of film sound”, en WEISS, Elisabeth y BELTON, John (eds.): Film sound, New York, Columbia University Press, pp. 63 - 72.

BORDWELL, David y THOMPSON, Kristin (1985): “Fundamental aesthetics of sound in cinema”, en WEISS, Elisabeth y BELTON, John (eds.): Film sound, New York, Columbia University Press, pp. 181 - 199.

COWIE, Peter (2001): El libro de Apocalypse Now, Barcelona, Ediciones Paidós.

CUADRADO, Francisco José (2003): “Notas para una aplicación de la Teoría del Emplazamiento sobre lo cinematográfico: el emplazamiento auditivo”, en

VÁZQUEZ MEDEL, Manuel Ángel (dir.), ACOSTA, Ángel y otros (ed.) Teoría del emplazamiento: aplicaciones e implicaciones, Sevilla, Ediciones Alfar, pp.211-222.

CHION, Michel (1993): La audiovisión, Barcelona, Ediciones Paidós.

FLUECKIGER, Barbara (2002): Sound Design – Die virtuelle Klangwelt des Films, Marburg.

GAUDREAULT, André y JOST, Françoise (1995): El relato cinematográfico, Barcelona, Ediciones Paidós.

GORBMAN, Claudia (1987): Unheard melodies: narrative film music, Bloomington (Indiana), Indiana University Press.

KENNY, Tom, editor (1993): Sound for Picture, California, Ed. Mixbooks.

METZ, Christian (1973): Lenguaje y cine, Barcelona, Planeta.

MORIN, Edgar (1972): El cine o el hombre imaginario, Barcelona, Seix Barral.

MURCH, Walter (2003) : En el momento del parpadeo. Un punto de vista sobre el montaje cinematográfico, Madrid, Ocho y Medio.

SOURIAU, Étienne (comp). (1953): L’Univers filmique, Paris, Flammarion.

STORR, Anthony (2002): La música y la mente, Barcelona, Ediciones Paidós.

SRAGOW, Michael (2000): “The sound of Vietnam”, Disponible en Internet (04/2000): <http://dir.salon.com/ent/col/srag/2000/04/27/murch/index.html>

TRÍAS, Eugenio (2000): Ética y condición humana, Barcelona, Península.

VÁZQUEZ, Manuel Ángel (2003): “Bases para una teoría del emplazamiento”, en VÁZQUEL MEDEL, Manuel Ángel (dir.), ACOSTA, Ángel y otros (eds.): Teoría del emplazamiento: aplicaciones e implicaciones, Sevilla, Ediciones Alfar, pp. 21 – 40.

ZUNZUNEGUI, Santos (1995): Pensar la imagen, Madrid, Ediciones Cátedra.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2013 Francisco José Cuadrado Méndez

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...