Between the law and desire: the problematic dichotomy of gender roles in Vicente Aranda’s Lovers
PDF (Español (España))

Keywords

estudios de género
representación fílmica
feminidad
ideología gender studies
representation
femininity
ideology

How to Cite

Guillamón Carrasco , S. (2022). Between the law and desire: the problematic dichotomy of gender roles in Vicente Aranda’s Lovers. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(12), 38–51. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2014.v01.i12.03
Views
  • Abstract 83
  • PDF (Español (España)) 64

Abstract

The aim of this article is to analyze the representation of the feminine roles in Amantes (Vicente Aranda, 1991). The two feminine stereotypes in the film, based on the classic dichotomy of virgin/sexualized woman, are closely related to the classic genres that identify them: the melodrama and the film noir. Our reading of the movie shows how this dichotomy presents fissures and contradictions which question the apparent stability and consistency of stereotypes, marked by to the discursive ambivalence ensuing the inclusion of Hollywood models in a film set in the Spanish post-war.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2014.v01.i12.03
PDF (Español (España))

References

BALLESTEROS, Isolina (2001): Cine insurgente. Textos fílmicos y contextos culturales de la España postfranquista, Madrid, Fundamentos.

BUTLER, Judith (1997): The Psychic Life of Power. Theories in Sujection, Stanford University Press.

BURCH, Noël (1991): El tragaluz del infinito. Traducción de Francisco Llinás, Madrid, Cátedra.

COBO BEDIA, Rosa (1995): Fundamentos del patriarcado moderno, J.J. Rousseau, Madrid, Cátedra.

COLAIZZI, Giulia (2007): La pasión del significante, Madrid, Biblioteca Nueva.

COLMEIRO, José Francisco (2005): Memoria histórica e identidad cultural: de la postguerra a la postmodernidad, Barcelona, Anthropos.

CRUZ, Jacqueline y ZECCHI, Barbara (Eds.) (2004): La mujer en la España actual. ¿Evolución o involución?, Barcelona, Icaria.

EVANS, Peter (1999): “The Dame in the Kimono: Amantes, Spanish Noir and the Femme Fatale”, en Bulletin of Hispanic Studies nº 76, 1999, pp. 93-100.

JORDAN, Barry & MORGAN-TAMOSUNAS, Rikki (1998): Contemporary Spanish Cinema, Manchester University Press.

KAPLAN, Ann (1988): Women & Film. Both sides of the Camera, London & New York, Routledge.

KINDER, Marsha (1993): Blood Cinema. The Reconstruction of National Identity in Spain, Berkeley, University of California Press.

GÁMEZ Fuentes, María José (2004): Cinematergrafía. La madre en el cine y la literatura de la democracia, Castelló de la Plana, Universitat Jaume I.

GILA Juana y GUIL Ana (1999): "La mujer actual en los medios: estereotipos cinematográficos", en Comunicar nº 12, 1999, pp. 89-93.

GUARINOS, Virginia (2007): "Mujeres en proyección. La mujer en el cine. Teoría Fílmica Feminista" en LOSCERTALES, Felicidad y NÚÑEZ, Trinidad (coord.): La mirada de las mujeres en la sociedad de la información, Madrid, Siranda Editorial VisionNet, pp. 91-112.

MARTÍN-MÁRQUEZ, Susan (1999): Feminist Discourse and Spanish Cinema. Sight Unseen, Oxford University Press.

MEDINA DOMÍNGUEZ, Alberto (2001): Exorcismos de la memoria: políticas y poéticas de la melancolía en la España de la transición, Madrid, Libertarias.

MONLEÓN, José (Ed.) (1995): Del franquismo a la posmodernidad, Madrid, Akal.

SÁNCHEZ VIDAL, Agustín (1995): “El cine español y la transición”, en MONLEÓN, José (ed.): Del franquismo a la posmodernidad, Madrid, Akal, pp. 85-98.

TRIANA-TORIBIO, Nuria (2003): Spanish National Cinema, London & New York, Routledge.

VEGETTI-FINZI, Silvia (1996): “El mito de los orígenes”, en TUBERT, Silvia (ed.): Figuras de la madre, Madrid, Cátedra, pp. 121-154.

VILARÓS, Teresa (1998): El mono del desencanto: una crítica cultural de la transición española (1973-1993), Madrid, Siglo XXI.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Silvia Guillamón Carrasco

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...