Abstract
The present text analyses the three feature films of J.C. Chandor and the way they appeal to capitalism and financial turndown. Margin Call (2011) tells the outburst of the crisis with a discourse shifting from a circumstantial point of view to a structural one. All Is Lost (2013) is about the individual trying to survive in the midst of the storm. A Most Violent Year (2014) points to the logics of the capitalism system and its implicit violence. This essay tries to get deep into that heterogeneous view on capitalism and understand its diagnosis of the structural and systemic problems.
References
BAUMAN, Zygmunt. Modernidad líquida, Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires, 2007
CATALÀ, Josep Maria y CERDÁN, Josetxo (2007): “Después de lo real. Pensar las formas del documental, hoy”, en Archivos de la filmoteca nº 57, pp. 6-25.
HOBSBAWM, Eric (2009): “Socialism has failed. Now capitalism is bankrupt. So what comes next?”, en The Guardian, 10 de abril. Disponible en línea:
KINKLE, Jeff y TOSCANO, Alberto (2011): “Filming the Crisis: A Survey”, en Film Quarterly, vol. 65, nº1, otoño de 2011, pp. 39-51.
KRAUTHAMMER, Daniel (2011): “How ‘Margin Call’ Gets it Right About the Financial Crisis”, en New Republic, 22 de octubre de 2011. Disponible en línea:
http://www.newrepublic.com/article/film/96569/margin-call-2008-financialcrisis-banking-reform
MANLY, Lorne (2014): “Another Movie Means Another Crisis”, en The New York Times, 30 de octubre de 2014. Disponible en línea:
MARCHE, Stephen (2013): “Robert Redford's New Movie Explains the Shutdown Crisis”, en Esquire, 16 de octubre de 2013. Disponible en línea:
http://www.esquire.com/entertainment/movies/a25251/robert-redford-all-islost-shutdown/
ORR, Christopher (2011): “'Margin Call': A Financial-Crisis Film That's on the Money”, en The Atlantic, 21 de octubre de 2011. Disponible en línea:
PENA, Jaime (2014): “La película de la semana: Cuando todo está perdido, de J.C. Chandor”, en Caimán Cuadernos de cine, 13 de febrero de 2014. Disponible en
línea: https://www.caimanediciones.es/la-pelicula-de-la-semana-cuando-todoesta-perdido/
PEÑA, Álvaro (2015): “Supervivencia estructural”, en Miradas de cine, 22 de abril de 2015. Disponible en línea: http://miradasdecine.es/criticas/2015/04/ano-masviolento.html
REVERT, Jordi (coord.) (2012): “(Des)encuentros – Más dura fue la caída: la crisis económica en el cine”, en L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos,
núm. 14, julio-diciembre 2012. Valencia, SPUV, pp. 86-97.
SÁNCHEZ-ESCALONILLA, Antonio (2013): “Indiewood y las narrativas de la crisis. La vigencia del arquetipo doméstico del New Deal”, en L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, nº 16, julio-diciembre 2013. Valencia, SPUV.
SÁNCHEZ-ESCALONILLA, Antonio y RODRÍGUEZ MATEOS, Araceli (2014): “Narrativas de la crisis en el cine”, en Fotocinema, nº8, abril 2014. Disponible en línea:
TAPLEY, Kristopher (2013): “Telluride: J. C. Chandor on the Multiple Metaphors of ‘All is Lost’”, en Hitflix, 2 de septiembre de 2013. Disponible en línea:
http://www.hitfix.com/in-contention/telluride-jc-chandor-on-the-multiplemetaphors-of-all-is-lost/2
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2016 Jordi Revert