Radio, Literature, and Performing Arts in Latin America and Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/enclaves.2023.i03.01

Keywords:

Radio, Literature, Performing Arts, Latin America, Spain

Abstract

This issue of Enclaves, coinciding with the centenary celebration of the official creation of the first broadcasting station in Spain—Radio Barcelona, inaugurated in November 1924—serves as a meeting space for the analysis of the interrelations between radio, literature, and performing arts, approached from perspectives linked to various temporalities, geographies, and disciplines. The articles gathered in this monograph aim to delve into the panorama of formal, artistic, structural, and institutional ramifications that encompass these historical and transitional practices, considering both their diachronic dimension and their current manifestations, within the context of their development in Latin America and Spain. By combining different contributions—from the analytical spectrum of philology, theater studies, media studies, radio studies, and sound studies—and addressing various Spanish-speaking national contexts—Argentina, Spain, Mexico, and Uruguay—this issue seeks to offer an extensive and specific approach to the radio and sound phenomenon as a medium that intersects with literary and theatrical practices, producing new ways of thinking about both listening and the meanings of sounds in art, and reconfiguring the relationships of writers and playwrights with sound intermediality, as well as with listener communities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afuera, Ángeles. Aquí, Unión Radio. Crónica de la primera cadena española (1925-1939). Madrid: Cátedra, 2021.

Adorno, Theodor W. Current of Music: Elements of a Radio Theory. Cambridge: Polity, 2009.

Balsebre, Armand. Historia de la radio en España. Madrid: Cátedra, 2001.

Barea Monge, Pedro. La estirpe de Sautier: la época dorada de la radionovela en España (1924-1964). Madrid: Aguilar, 1994.

Benjamin, Walter. «Reflections on Radio». The Work of Art in the Age of its Technological Reproducibility, Cambridge: Harvard University Press, 2008, pp. 391-392.

Berman, Mónica. «Las huellas de la ciudad en los primeros radioteatros». Revista LIS — letra,

imagen y sonido—, vol. 3, n.o 5, 2010, pp. 134-143.

Bull, Michael, ed. The Routledge Companion to Sound Studies. Nueva York: Routledge, 2018.

Crook, Tim. Audio Drama Modernism. The Missing Link between Descriptive Phonograph Sketches and Microphone Plays on the Radio. Londres: Palgrave: 2020.

Ehrick, Christine. Radio and the Gendered Soundscape: Women and Broadcasting in Argentina and Uruguay 1930-1950. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.

Ezcurra, Luis. Historia de la radiodifusión en España. Los primeros años. Madrid: Editora Nacional, 1974.

Fernández González, Belén. El radiodrama experimental en España (1923-2000). Tesis doctoral, Universidad Carlos III, 2019.

González-Conde, Julia, Miguel Ángel Ortiz-Sobrino y Hugo Prieto-González. «El radioteatro en España: marco de referencia para una aproximación diacrónica». Index.comunicación, vol. 9, n.o 2, 2019, pp. 13-34.

Herrero Vecino, Carmen. «Teatro radiofónico en España: Ondas (1925-1936)». Anales de la literatura española contemporánea, Dramma/ Theater, vol. 24, n.o 3, 1999, pp. 557-570.

Karpf, Anne. «Women and Radio». Women and Media, editado por Helen Baehr. Oxford: Pergamon, 1980, pp. 41-54.

Karush, Matthew. Culture of Class: Radio and Cinema in the Making of a Divided Argentina, 1920-1946. Durham: Duke University Press, 2012.

Keeffe, Linda O. e Isabel Nogueira, eds. The Body in Sound, Music and Performance: Studies in Audio and Sonic Arts. Nueva York: Routledge, 2023.

Lewis, Peter. «Private Passion, Public Neglect: The Cultural Status of the Radio». International Journal of Cultural Studies, vol. 3, n.o 2, 2000, pp. 160-167.

Lindgren, Mia y Jason Loviglio, eds. The Routledge Companion to Radio and Podcast Studies. Nueva York: Routledge, 2022.

Maronna, Mónica. Prendidos al dial. La radio en Uruguay, de la periferia al centro de la cultura (1922-1940). Barcelona: Planeta, 2022.

Maronna, Mónica y Rosario Sánchez Vilela. «Prácticas culturales y de consumo: la escucha cotidiana del radioteatro». Signo y Pensamiento, vol. 20, n.o 39, 2001, pp. 90-96.

Marteles, Elvira. «Notas sobre la historia de las mujeres en la radio española». Arbor, vol. 182, n.o 720, 2006, pp. 455-467.

Matallana, Andrea. Locos por la radio. Una historia social de la radiofonía en la Argentina,1923-1947. Buenos Aires: Prometeo, 2006.

McDonald, Kathryn y Hugh Chignell, eds. The Bloomsbury Handbook of Radio. Londres: Bloomsbury, 2023.

Mitchell, Caroline. «Re-Sounding Feminist Radio». Feminist Media Histories, vol. 1, n.o 4, 2015, pp. 126-143.

Pérez Martínez, José Emilio. «Mujeres en la radio española del siglo XX (1924-1989)». Arenal. Revista de historia de las mujeres. (Dossier «Las mujeres y la radio»), vol. 23, n.o 1, 2016, pp. 35-58.

Piñeiro Otero, Teresa y Daniel Martín Pena. «Los estudios sobre radio: Un balance desde la academia iberoamericana». Comunicar, vol. 26, n.o 57, 2018, pp. 101-111.

Revuelta Sanz, Pablo y María J. Miranda Suárez. «Estudios de sonido. Otredades perceptivas para explorar nuevos mundos». Arbor, vol. 199, n.o 810, 2023. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2023.810001.

Saítta, Sylvia. «Ficciones de radio en los años treinta». Aventuras de la cultura argentina en el siglo XX, editado por Carlos Altamirano, Ciudad de México: Siglo XXI, 2024, pp. 117-132.

Steingo, Gavin y Jim Sykes, eds. Remapping Sound Studies. Durham: Duke University Press, 2019.

Tordera Sáenz, Antoni. «Una vieja/nueva tecnología: el escenario radiofónico». Teatro, prensa y nuevas tecnologías (1990-2003): actas del XIII seminario internacional del centro de investigación de semiótica literaria, teatral y nueves tecnologías. Madrid: Biblioteca Filología Hispana, 2004, pp. 143-157.

Ulanovsky, Carlos. Días de Radio 1920-1959: Historia de los medios de comunicación en la Argentina. Buenos Aires: Emecé, 2004.

Wittington, Ian. «Radio Studies and 20th-Century Literature: Ethics, Aesthetics and Remediation». Literature Compass, vol. 11, n.o 9, 2014, pp. 634-648.

Published

2024-12-12

How to Cite

Paz López, Lorena, and Ana Sánchez Acevedo. “Radio, Literature, and Performing Arts in Latin America and Spain”. Enclaves. Revista De Literatura, Música Y Artes Escénicas, no. 3, Dec. 2024, pp. 1-9, doi:10.12795/enclaves.2023.i03.01.