Connections between radio and historical avant-garde in Spain: the contribution of Rosa Arciniega

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/enclaves.2023.i03.02

Keywords:

Radio, Historical Avant-garde, Radio Art, History of Radio, Rosa Arciniega

Abstract

This article delves into the close creative relationship that radio maintained with the historical
avant-garde in its beginnings. A first approach is made to the identification of the contributions
that the world of the avant-garde contributed to the establishment of the medium’s own
language, especially through the main radio artistic genres, and in parallel between theory and
praxis. It focuses on the Spanish radio of the time, to search for the existence of an impulse
equivalent to that of currents in other countries, and to identify the most outstanding contributions of avant-garde figures to the medium, such as Enrique Jardiel Poncela, Ramón
Gómez de la Serna or Tomás Borrás, including for the first time here the figure of the Peruvian
writer Rosa Arciniega.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Vega Toscano, Universidad Autónoma de Madrid Radiotelevisión Española

Periodista de RTVE (Radiotelevisión Española)

Profesor asociado del Departamento de Música de la Universidad Autónoma de Madrid

Miembro de la   Academia de Artes Escénicas de España

Miembro del Consejo Editorial de la Revista Artes Escénicas

Secretaria  de la Agrupación de Danza del Ateneo Científico, Literario y Artístico de Madrid

References

Afuera, Ángeles. Aquí, Unión Radio. Crónica de la primera cadena española (1925-1939). Madrid: Catedra, 2021.

Arce, Julio. Música y radiodifusión. Los primeros años, 1923-1936. Madrid: ICCMU, 2008.

Arnheim, Rudolf. Radio. The Art of Sound. Londres: Faber & Faber, 1936.

Balsebre, Armand. El lenguaje radiofónico. Madrid: Cátedra, 1994.

Balsebre, Armand. Historia de la radio en España, vol. I. Madrid: Cátedra, 2001.

Barea, Pedro. «70 años de Todos los ruidos de aquel día de Tomás Borrás», Zar. Revista de comunicación, n.o 12, 2002.

Brecht, Bertold. «Teorías de la radio (1927-1932)». El compromiso social en literatura y arte, traducido por Joan Fontcuberta, Barcelona: ed. Península, 1973, pp. 231-240.

Borrás, Tomás. Todos los ruidos de aquel día. Madrid: CIAP, 1931.

Eco, Umberto. Apocalípticos e integrados. Barcelona: Lumen, 1965.

Faus Belau, Ángel. Historia de la radio en España (1896-1977). Una historia documental. Madrid: Taurus, 2007.

García-Marín, David. «La radio de papel. Precedentes de la narrativa transmedia en el binomio

Unión Radio - revista Ondas (1925-1935)». Historia y comunicación social, vol. 28, n.o 1, 2023, pp. 133-146.

Germinet, Gabriel y Pierre Cusy. Thèatre Radiophonique. Mode nouveau d’expression artistique. París: E. Chiron, 1925.

Gómez de la Serna, Ramón. «Nuestro Cronista de guardia. Micrófono privado, en funciones universales». Ondas, 1 de noviembre de 1930, p. 9.

Gómez de la Serna, Ramón. Ismos. Madrid: Biblioteca Nueva, 1931.

Gómez de la Serna, Ramón. Greguerías onduladas, editado por Nigel Dennis. Sevilla: Renacimiento, 2012.

Gómez de la Serna, Ramón. El Orador. Folioscopio y edición crítica de Alicia Grueso. Madrid:

Museo de Arte Contemporáneo, 2022.

Iges, José. El arte radiofónico. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 1992.

Jardiel Poncela, Enrique. «La impresión que da el micrófono». Ondas, 12 de enero de 1929, p. 29.

Jardiel Poncela, Enrique. «Matemáticas». Ondas, n.o 198, 30 de marzo de 1929, p. 8.

Jlébnikov, Velimir. «Radio budushego». Krasnaya nov [Красная новь] n.o 8, 1927, pp 185-187.

Kieve, Robert. El arte radiofónico. Madrid: Epesa, 1945.

Legorburu, José María. «Los orígenes de la investigación científica de la radio para definir sus

señas de identidad», El debate de hoy, 23 de agosto de 2017, https://eldebatedehoy.eldebate.com/medios/investigacion-cientifica-de-la-radio/. Acceso

septiembre 2024.

Lergo, Inmaculada. «Una distopía de la modernidad: Mosko-Strom de Rosa Arciniega». Mosko-Strom, de Rosa Arciniega, Sevilla: Renacimiento, 2020, pp. 11-32.

Mancebo Roca, Juan Agustín. «La radio futurista». ADE Teatro, n.o 99, 2004, pp. 66-71.

McLuhan, Marshall. «Playboy Interview: Marshall MacLuhan». Playboy, marzo de 1969, pp. 26-37.

Marinetti, Filipo y Masnata, Pietro. «La Radia». La Gazetta del Popolo, Turín, 22 de septiembre 1933, p. 8.

Méadel, Cécile. «Maremoto, Une pièce radiophonique de Gabriel Germinet et Pierre Cusy (1924)», Réseaux, n.o 52, 1992, pp. 75-94.

Mechthild, Albert. «Tomás Borrás y los comienzos del teatro radiofónico en España». Vanguardia española e intermedialidad: artes escénicas, cine y radio, editado por Albert Mechthild, Madrid: Vervuert, 2005, pp. 563-584.

Moles, Abraham. Théorie de l’information et perception esthetique. París: Denöel, 1973.

Molina, Miguel. «Futurismo italiano (1909-1944)». Ruidos y susurros de las vanguardias.

Reconstrucción de obras pioneras del Arte Sonoro. Laboratorio de creaciones intermedia,

editado por Miguel Molina. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia, 2004, pp. 20-51.

Robot. «Por una estética de la acción audible», Ondas, 2 de julio de 1932, p. 8.

Rodero, Emma y Xosé Soengas, eds. Ficción radiofónica. Madrid: RTVE, 2010.

Sarmiento, José Antonio. La radio futurista. Cuenca: Universidad de Castilla y la Mancha, 1997.

Schaffer, R. Murray. El paisaje sonoro y la afinación del mundo, traducido por Victoria Cazorla, Barcelona: Intermedio, 2013.

Vega Toscano, Ana. El imaginario sonoro en «El Quijote»: del texto cervantino a la creación

radiofónica española. Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, 2022.

Vega Toscano, Ana. «Radio, arte y vanguardia». Documentos RNE, RTVE Play

https://www.rtve.es/play/audios/las-cunas-de-rne/radio-arte-vanguardia/16244178/.

Acceso 12 septiembre 2024.

Ventín Pereira, José Augusto. Radiorramonismo. Antología y estudio de textos radiofónicos de

Ramón Gómez de la Serna. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 1987.

Ventín Pereira, José Augusto. Juglares radiofónicos del siglo XX. Jardiel Poncela. Madrid: ICCR, 1998.

Published

2024-12-12

How to Cite

Vega Toscano, Ana. “ Connections Between Radio and Historical Avant-Garde in Spain: The Contribution of Rosa Arciniega”. Enclaves. Revista De Literatura, Música Y Artes Escénicas, no. 3, Dec. 2024, pp. 10-34, doi:10.12795/enclaves.2023.i03.02.