A Student in Paris: Ana Gimeno Fuster (1908-1931) and the Musical Renovation of Seville

Authors

  • Adriano Duque

DOI:

https://doi.org/10.12795/enclaves.2024.i04.09

Keywords:

Ana Gimeno Fuster, Music Revival, European Classical Music, Spanish Folklore, Seville

Abstract

The article discusses the life and musical contributions of Ana Gimeno Fuster, a pianist born in 1908 in Villena, Alicante, who played a key role in the musical renewal of Seville in the early 20th century. It is structured in several sections covering her biography, collaborations with prominent musicians, her studies in Paris, her relationship with maestro Eduardo Torres, and her impact on music both in Seville and Paris. The text focuses on how Gimeno fused European classical music with Spanish folklore, influenced by teachers such as Joaquín Nin and Theodor Szántó. The main objective of the research is to highlight Ana Gimeno's role in the musical evolution of the time, linking her experiences with European trends and Spanish musical movements. It argues that her work not only promoted a fusion of styles but also helped define a new musical aesthetic in Seville. Furthermore, her pedagogical work and the impact she had on her contemporaries are emphasized. As for anticipated conclusions, it is suggested that Ana Gimeno’s contribution was crucial in creating a bridge between local musical traditions and European modernist currents. Her legacy, although lesser known, is presented as fundamental to the history of music in Seville and to the expansion of the Spanish repertoire internationally.

Downloads

Download data is not yet available.

References

«Anuncio». Ilustración Iberoamericana, Nov. 1930, p. 20.

Barberá Soler, José Miguel. Music and Musicians in Granada’s Setting, traducido por Tanya Jill Summerville. Granada: Junta de Andalucía, 2022.

Bartok, Béla. On Modern Music in Hungary, editado por Benjamin Sichoff. Lincoln, Nebraska: University of Nebraska Press, 1993.

Brendel, Alfred. Musical Thoughts and After-Thoughts. Princeton: Princeton University Press, 1976.

«Dans le monde». Le Gaulois, 4 Ag. 1927, p. 2

«Dans le monde». Le Gaulois, 4 May. 1928, p. 2

Dauphin, Claude. «Nin, Joaquín (1879-1949): présentation synthétique des écrits». 2019, https://dicteco.huma-num.fr/fr/pdffile/39847. Acceso 9 octubre 2024.

Delgado Peña, Luis. Fundación y Desarrollo de la Sociedad Sevillana de Conciertos. Tesis doctoral, Universidad de Sevilla, 2015.

Falla, Manuel de. El retablo de maese Pedro de Manuel de Falla, edición y estudio de Elena Torres. Granada: Junta de Andalucía, 2011.

García López, Olimpia. «Eduardo Torres (1872-1934) de la Catedral al Conservatorio: gestión, educación y crítica musical en Sevilla durante el primer tercio del Siglo XX». Anuario Musical, vol. 76, 2021, pp. 127-149.

García López, Olimpia. «De Luis Rojas a Norberto Almandoz: el Amor Brujo a través de la crítica musical sevillana (1923-1939)». El amor brujo, metáfora de la modernidad: estudios en torno a Manuel de Falla y la música española del siglo, editado por Elena Torres Clemente, Madrid, Granada: INAEM / Fundación Archivo Manuel de Falla, 2017, pp. 335-370.

Hess, Carol A. Manuel de Falla and Modernism in Spain, 1898-1936. Chicago: Chicago University Press, 2001.

Hopkins, Charles. New Grove Dictionary of Music and Musicians. Oxford: Oxford University Press, 1981.

«Informations Musicales Internationales». La Quinzaine Critique, 19 Jun. 1929, p. 510.

Kim, Hyun Joo. The Dynamics of Fidelity and Creativity: Liszt’s Reworkings of Orchestral and Gypsy-Band Music. Tesis doctoral, Indiana U-Bloomington, 2015.

Lafita, Rafael. «Velada en honor de Mendelssohn». El Correo de Andalucía, 1 Mar. 1922, p. 12.

Lafita, Teresa. «Juan Lafita». Diccionario de Ateneistas. Sevilla: Ateneo de Sevilla, 2003, p. 165.

Laparra, Raoul. «La musique et la danse populaires en Espagne». Encyclopédie de la Musique et Dictionnaire du Conservatoire, vol. 1: Histoire de la Musique: Espagne-Portugal, editado por Albert L. Lionel de la Laurencie, Paris: Librairie Delagrave, 1920, pp. 2586-2400.

Laparra, Raoul. «Nuestro Canto», traducido por Ana Gimeno, Archivo Aquilino Duque.

Llano, Samuel. «Hispanic Traditions in a Cross-Cultural Perspective: Raoul Laparra’s «La Habanera» (1908) and French Critics». Journal of the Royal Musical Association, vol. 136, n.º 1, 2001, pp. 97-140.

Morgan, Robert P. Twentieth-Century Music: A History of Musical Style in Modern Europe and America. New York: W. W. Norton & Company, 1991.

Nin, Joaquín. Vingt Chants Populaires Espagnols. París: Max Eschig, 1926.

Nin, Joaquín. Prelude à Seizes Sonates Anciennes d’Auteurs Espagnols. París: Max Eschig, 1925.

Nin, Joaquín. «Les Musiciens Espagnols Anciens et le Clavecin». Le Courrier Musical, París, 15 Nov. 1925, p. 536.

Nin, Joaquín y Paul Kochanski. Chants d’Espagne, pour Violon et Piano par Joaquin Nin, en Collaboration avec Paul Kochanski. París: Max Eschig, 1926.

Nin, Joaquín. En el jardín de Lindaraja: diálogo para violín y piano. París: Max Eschig, 1927.

Nommick, Yvan. «La présence de Debussy dans la vie et l’oeuvre de Manuel de Falla. Essai d’interprétation». Cahiers Debussy, n.º 30, 2006, pp. 27-83.

«Palique musical». El Liberal, 27 Nov. 1925, p. 2.

Pérez Sentenat, César. «El Maestro Nin visto por un discípulo». Pro-Arte Musical, vol. 2, n.º 2, 1950, pp. 13-19, 28.

Pérez Zalduondo, Gemma. «El auge de la música en Sevilla durante los años 20». Revista de Musicología, vol. 20, n.º 1, 1997, pp. 655-668.

«Radio Club Sevillano». El Liberal, 26 Jun. 1925, p. 4.

Salas, Nicolás. «Soleá, dame la mano». Diario de Sevilla, 9 Abr. 2001, p. 18.

Schmitt, Leopold. «Mitteilungen». Der Merker: Österreichische Zeitschrift für Musik und Theater, vol. 12, 1-4, 1921, p. 26.

«Teatro de San Fernando. El arte prodigioso de Joaquín Nin. María Gar. Quinteto Schachtebeck». La Unión, 20 Dic. 1925, p. 17.

Torres, Eduardo. «Informaciones musicales. Un concierto en Llorens». ABC Sevilla, 11 Abr. 1930, p. 41.

Torres, Eduardo. «El año musical», El Noticiero Sevillano, 1 Ene. 1922, p. 1.

Tormo Soler, Joaquín. Eduardo Torres Pérez (1872-1934): Estudio de su obra orgánica en el contexto del Motu Proprio y catalogación. Tesis doctoral, Universidad de Castilla-La Mancha, 2025.

Valverde Flores, Tamara. «Joaquín Nin Castellanos (1879-1949) y su aportación a los retornos musicales en el contexto Hispano-Francés». Revista de Musicología, vol. 44, n.º 1, 2021, pp. 347-354.

Vogel, Vladimir. «Impressions of Ferruccio Busoni». Perspectives of New Music, vol. 6, n.º 2, 1968, pp. 167-173.

ARCHIVO AQUILINO DUQUE

Gimeno, Ana. «Carta a su hermana Victoria Gimeno» (14-IV-1930).

Nin, Joaquín. «Carta a Juan Lafita» (28-III-1923).

Nin, Joaquín.«Carta a un desconocido» (12-IX-1926).

Nin, Joaquín. «Carta a Miguel Bravo Ferrer» (9-XI-1926).

Nin, Joaquín. «Carta a Eduardo Torres» (11-IX-1926).

Nin, Joaquín. «Carta a Eduardo Torres» (11-IX-1926).

Nin, Joaquín. «Carta a Eduardo Torres» (19-III-1929).

Programa de El Retablo de Maese Pedro, con autógrafo de Manuel de Falla, 1923.

Torres, Eduardo. Programa de estudios para Ana Gimeno (1928).

Published

2025-07-24

How to Cite

Duque, Adriano. “A Student in Paris: Ana Gimeno Fuster (1908-1931) and the Musical Renovation of Seville”. Enclaves. Revista De Literatura, Música Y Artes Escénicas, no. 4, July 2025, pp. 149-73, doi:10.12795/enclaves.2024.i04.09.