New alliances between creativity and technology in fiction podcasts on spanish sound platforms. Case study
DOI:
https://doi.org/10.12795/enclaves.2023.i03.06Keywords:
Cinema, Podcast, Audiovisual Productions, Series, Sound Fiction, AdaptationsAbstract
The fiction podcast is one of the most precious genres on digital platforms. These are productions that require a great investment and human talent. The platforms are committed to recovering the dramatic genre but trying to go beyond what radio theater once achieved, thanks to an elaborate creative process, careful scripts, production, impeccable sound design, direction
of actors, format-adapted interpretation, post-production with binaural sound and other technologies that enhance the quality of the final result. This paper carries out a bibliographic review of the evolution of audiodrama and a series of case studies of the most representative
formats on private platforms with a significant sample. The aim is to analyze the creative symbiosis and the incorporation of new storytelling techniques together with technology that
have given rise to a format that was born thanks to radio theater but evolves towards what new theorists call «sound cinema». The result of this study reflects the transformation and irruption of sound in Spain, with the commitment of these productions to specialized platforms and communication groups. Audio and fiction are an industry of the future, as shown by the Spanish Government’s commitment in 2023 to launch the Audio Space with an aid program of 160 million euros.
Downloads
References
Afuera, Ángeles. «La extinción del género dramático de la radio de la Transición (1970-1980)».
El Radioteatro: olvido, renacimiento y su consumo en otras plataformas, coordinado por Paloma López Villafranca y Silvia Olmedo Salar, Salamanca: Comunicación Social, 2020, pp. 39-60.
Afuera, Ángeles. Aquí, Unión Radio: crónica de la primera cadena española (1925-1939). Madrid: Cátedra, 2021.
Aguilera, Mayca e Isabel Arquero Blanco. «La ficción sonora y la realización en directo: el reto de RNE». Área Abierta, vol. 17, n.o 1, 2017, pp. 117-146.
Berry, Richard. «A Golden Age of Podcasting? Evaluating Serial in the Context of Podcast Histories». Journal of Radio & Audio Media, vol. 22, n.o 2, 2015, pp. 170-178.
Gómez, Sara, Mario Alcudia Borreguero y José María Legorburu Hortelano. «Radio y pódcast: la nueva vida de la ficción sonora en España (2012-2021)». Austral Comunicación, vol. 11, n.o 2, 2022, pp. 1-30.
Gordillo Álvarez, Inmaculada. «El cine de senderos bifurcados: propuesta metodológica para el análisis narrativo del discurso de historias múltiples». Guiónactualidad, Sevilla: Universidad de Sevilla, 2008, pp. 1-11.
Guarinos, Virginia. El teatro radiofónico. Una narración radiofónica inaudible. Tesis doctoral, Universidad de Sevilla, 1999.
Guarinos, Virginia. «La ficción monumental de la radio actual en España. Las adaptaciones sonoras cinematográficas». Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, vol. 4, n.o 7, 2017, pp. 137-148.
Hernando Lera, Marta, Nereida López Vidales, y Leire Gómez Rubio. «Ficción radiofónica en tiempos de crisis: Ficción sonora de RNE (2009-2015)». Historia y Comunicación Social, vol. 25, n.o 1, 2020, pp. 113-123.
Herrero Morales, Saida. Narrativa ad infinitum: la narrativa transmedia de Doctor Who. Trabajo de Fin de Grado, Universidad de Sevilla: 2015.
Heyer, Paul. «Orson Welles’ War of the Worlds Broadcast». Communication in History. New York: Routledge, 2018, pp. 219-224.
Kawashima, Takashi. «Miners, Wales and the BBC Radio Drama Richard Hughes’s Danger». Journal of Radio & Audio Media, vol. 31, n.o 1, 2022, pp. 1-16, https://doi.org/10.1080/19376529.2022.2046584. Acceso 8 octubre 2024.
López Villafranca, Paloma. «Estudio de casos de la ficción sonora en la radio pública, RNE, y
en la plataforma de pódcast del Grupo Prisa en España». Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social, vol. 12, n.o 2, 2019, pp. 65-78.
López Villafranca, Paloma y Silvia Olmedo Salar. El Radioteatro: Olvido, renacimiento y su consumo en otras plataformas. Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 2020.
Martínez Carazo, Piedad Cristina. «El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica». Pensamiento & gestión, n.o 20, 2006, pp. 165-193.
Martínez, Silvia. «La audificación de la información o cómo los medios incorporan el audio en
sus estrategias de distribución». COMeIN: Revista de los Estudios de Ciencias de la Información y de la Comunicación, n.o 129, 2023, https://comein.uoc.edu/divulgacio/comein/es/numero129/articles/s-martinez-l-audificacio-de-la-informacio-o-com-els-mitjans-incorporen-l-audio-en-les-seves-estrategies-de-distribucio.html. Acceso 8 octubre 2024.
Olmedo Salar, Silvia y Paloma López Villafranca. «Análisis comparativo de “pódcasts” y series televisivas de ficción. Estudio de casos en España y Estados Unidos». Index comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, vol. 9, n.o 2, pp. 183-213.
Perryman, Neil. «Doctor Who and the Convergence of Media: A Case Study in Transmedia Storytelling». Convergence, vol. 14, n.o 1, 2008, pp. 21-39.
Rodero Antón, Emma, Ma Jesús Espinosa de los Monteros y Aurora Pérez Maíllo. «Ficción sonora en el ecosistema digital». La transformación digital de la radio. Diez claves para su comprensión profesional y académica, coordinado por Luis Miguel Pedrero Esteban y José María García Lastra-Núñez, Madrid: Tirant lo Blanch, 2019, pp. 151-171.
Rodríguez Ortiz, Raúl. «Las tres etapas del radioteatro en Chile: de la época dorada al nuevo
auge de las series de ficción». Index. comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, vol. 9, n.o 2, 2019, pp. 55-73.
Rodríguez Pallares, Miriam. «Reutilización de la ficción sonora en la Cadena Ser. El caso de Podium Podcast». Área Abierta, vol. 17, n.o 1, 2017, pp. 83-97.
Sánchez Gómez, José Luis. «Funciones y características de la música en la ficción sonora en el caso de RNE y Podium Podcast». Popular Music Research Today: Revista Online de Divulgación Musicológica, vol. 4, n.o 1, 2022, pp. 163-179.
Sandín Esteban, María Paz. «La enseñanza de la investigación cualitativa». Revista de Enseñanza Universitaria, n.o 21, 2003, pp. 37-52.
Sellas, Toni. «¿Revoluciona el podcasting la comunicación?». Blogs y periodismo en la red, coordinado por Jesús Miguel Flores Viva y Mariano Cebrián Herreros, Madrid: Fragua, 2007, pp. 459-469.
Torres Figueroa, Oneibys y Elizabeth González Ocaña. «Radionovela: lágrimas, susurros y una
felicidad siempre pospuesta». Pangea. Revista de Red Académica Iberoamericana de Comunicación, vol. 2, n.o 1, 2011, pp. 159-170.
Yin, Robert K. Case Study Research: Design and Methods (Applied Social Research Methods). California: Sage Publications, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Paloma López Villafranca

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.