Audio fiction and performing arts. History of an illustrated dialogue in four pieces of Mexican radio (1930-1990)

Authors

  • Berenice Ponce Capdeville doctoranda Universidad Pompeu Fabra

DOI:

https://doi.org/10.12795/enclaves.2023.i03.05

Keywords:

Radio drama, Audio drama, Audionarratology, Scenophony, Sonoturgy

Abstract

The relationship between performing arts and the sonic world has a long history of mutual enrichment. However, the sonic aspect of stage performances has often taken a secondary role among researchers and creators in this field. This article explores the paths, encounters, and divergences between radio and performing arts in Mexico, guided by the following research questions: How did the articulation of radio staging evolve to develop its own distinct language? What elements endowed audio fiction with expressiveness and an artistic aesthetic? And finally, in what ways could sonic narrative contribute to performing arts?

The aim of this article is to highlight the narrative and dramatic expressiveness of the sound by emphasizing the work of sound artists in the recreation of soundscapes, through the analysis and description of four audio fiction from different periods of Mexican radio: Sueño de día (1939), Ha llegado el momento (1939), Martín Corona (1950), and Cuando la radio conmovió al mundo (1990), all of which were broadcast on Mexican radio. These pieces illustrate significant aspects of the creative exchanges between audio fiction and performing arts, particularly theatre, and could provide elements to develop the expressive and aesthetic potential of sound on stage. We propose a dialogue between artists and researchers from both artistic fields to share resources, explore possibilities, and innovate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adame, Domingo. Más allá de la gesticulación. Ensayos sobre teatro y cultura en México. Buenos Aires y Los Ángeles: Argus-a, 2017.

Abbott, Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

Ariza, Javier. Las imágenes del sonido: una lectura plurisensorial en el arte del siglo XX. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 2008.

Arnheim, Rudolf. Estética Radiofónica. Barcelona: Gustavo Gili, 1980.

Balsebre, Armand. El lenguaje radiofónico. Madrid: Cátedra, 1994.

Basset, Lluís. «Nota editorial a la presente edición». Arnheim, Rudolf, Estética Radiofónica, Barcelona: Gustavo Gili, 1980, pp. 7-10.

Calero Rodríguez, Luis. «Actores y cantantes en la Antigua Grecia: algunas consideraciones técnicas». Estudios Clásicos, vol. 151, 2017, pp. 53-78.

Camacho, Lidia. El radioarte. Un género sin fronteras. México D. F.: Trillas, 2007.

Genette, Gérard. Metalepsis. De la figura a la ficción. Buenos Aires y México D. F.: Fondo de Cultura Económica, 2004.

Haye, Ricardo. El arte radiofónico. Buenos Aires: La Crujía, 2004.

Herman, David. Basic Elements of Narrative. Oxford: Wiley-Blackwell, 2009.

Huwiler, Elke. «Radio Drama Adaptations: An Approach towards an Analytical Methodology». Journal of Adaptation in Film & Performance, vol. 3, n.o 2, 2010, pp. 129-140.

Huwiler, Elke. «A Narratology of Audio Art: Telling Stories by Sound». Audionarratology. Interfaces of Sound and Narrative, editado por Jarmila Mildorf y Till Kinzel, Berlín: De Gruyter, 2016, pp. 99-115.

Iglesias Simón, Pablo. «Diseño de sonido, espacio sonoro y sonoturgia». ADE-Teatro, n.o 161, julio-septiembre 2016, pp. 88-101.

Kendrick, Lynne y David Roesner. Theatre Noise. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2011.

Luis Rey, Leandro. La exploración sonoro-escénica de Rodolfo Sánchez Alvarado. De la escenofonía a la dramaturgia del sonido. Tesis de Maestría, Universidad Veracruzana, 2021.

María y Campos, Armando de. «El Teatro Radiofónico en México». Revista de Revistas, Excélsior, 17 de enero de 1937.

Massip, Francesc. El teatro medieval: voz de la divinidad, cuerpo del histrión. Barcelona: Montesinos Editor S. A., 1992.

Medina Ávila, Virginia. «Los pioneros». Homo Audiens: Conocer la radio: Textos teóricos para aprehenderla, editado por Virginia Medina Ávila y José Botello Hernández, México D. F.: Universidad Nacional Autónoma de México, 2013, pp. 37-129.

Mildorf, Jarmila y Till Kinzel. Audionarratology: Interfaces of Sound and Narrative. Berlín: De Gruyter, 2016.

Mildorf, Jarmila y Lars Bernaerts. Audionarratology: Lessons from Radio Drama. Columbus: Ohio State University Press, Edición de Kindle, 2023.

Mora Contreras, Francisco Javier. El ruido de las nueces: List Arzubide y el estridentismo mexicano. Alicante: Universidad de Alicante y Espagrafic [edición electrónica], 1998. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/9116/1/Mora_Ruido_de_las_nueces.pdf. Acceso

de diciembre de 2023.

Pérez Santoja, Luis. «La música de Shakespeare». El Universal, Confabulario, 26 de abril de 2018, s. p., https://confabulario.eluniversal.com.mx/la-musica-de-shakespeare/. Acceso 18 de septiembre de 2023.

Ponce Capdeville, Berenice. Caravana de sonidos: Historias de radio, música y efectos. Tesis

doctoral, Universidad Nacional Autónoma de México, 2004.

Ponce Capdeville, Berenice. Teatro del Aire en México 1936-1940. Tesis doctoral, Universidad Iberoamericana Ciudad de México, 2018.

Rodero, Emma. «Clasificación de los géneros de ficción en la radio». Ficción radiofónica. RTV, 2010, pp. 57-74.

Schaeffer, Pierre. Tratado de los objetos musicales. Madrid: Alianza, 2003.

Published

2024-12-12

How to Cite

Ponce Capdeville, Berenice. “Audio Fiction and Performing Arts. History of an Illustrated Dialogue in Four Pieces of Mexican Radio (1930-1990)”. Enclaves. Revista De Literatura, Música Y Artes Escénicas, no. 3, Dec. 2024, pp. 74-93, doi:10.12795/enclaves.2023.i03.05.