Melody in words. Gerardo Diego’s musical approach to his poetry
DOI:
https://doi.org/10.12795/enclaves.2023.i03.07Keywords:
Sound Poetry, Poetisation of Music, Gerardo Diego, Avant-garde, Tonality, Sound FiguresAbstract
Sound poetry has been a particularly influential phenomenon in the development of 20th century artistic representations linked to the exploration and re-representation of sound. These poetic creations have expanded, broadening their fields of representation. Sound poetry, radio art, interactive sound art, and sonic art are some of the new manifestations that have been included
within the broad domain of sound art. Sound poetry constitutes a genre of acoustic art or sound art that inhabits the intermediate space between poetry and music, mobilizing all elements of language: orality, breathing, the body, and all the sonorous dimensions of the phonatory apparatus, used as material for artistic creation.
This study establishes the assumptions that preceded the formation of this discipline, while also focusing on its main characteristics and early development in Spain. The aim is to explore how these new inter-artistic experiences find a correlative in the score-poems of the
Santander poet Gerardo Diego. To this end, an interdisciplinary analysis of four poems from his ultraist period will be conducted to delve into the exploration of the sonic world in the poetry of this Generation of ‘27 poet.
Downloads
References
Ansón, Antonio. Cómo leer un poema: estudios interdisciplinares, poesía, prosa, pintura, foto, cine, música, talleres, web. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, 2006.
Dalmonte, Rossana. «El concepto de expansión en las teorías relativas a las relaciones entre
música y poesía». Música y literatura. Estudios comparativos y semiológicos, editado por Silvia Alonso, Madrid: Arco/Libros, 2002, pp. 93-119.
Diego, Gerardo. Obras completas, tomos I y II. Madrid: Alfaguara, 1996.
Domínguez, Millán. «Visualidad y experimentación en la poesía de neovanguardia española».
Tintas. Quaderni di letterature iberiche e iberoamericane, n.o 4, número extraordinario, 2014, pp. 113-140, https://doi.org/10.13130/2240-5437/3914. Acceso 9 de junio de 2024.
Espejo-Saavedra, Rafael. «Elementos tradicionales en la poesía ultraísta de Gerardo Diego». Anales de la literatura española contemporánea, vol. 7, n.o 2, 1982, pp. 201-214. https://www.jstor.org/stable/27741607. Acceso 6 de junio 2024.
Fernández Campón, Miguel. «Dadá / Sloterdijk: El ruido como pre-lenguaje del ser-que-respira». Norba: revista de arte, vol. 30, 2010, pp. 133-152, https://dehesa.unex.es/handle/10662/5471?locale=pt. Acceso 4 junio 2024.
Fundación Juan March. «El universo musical de Gerardo Diego». Fundación Juan March, 2021. https://www.march.es/es/madrid/universo-musical-gerardo-diego. Acceso 5 junio 2024.
Jakobson, Roman. «Poetry of Grammar and Grammar of Poetry». Selected Writtings II, The Haghe: Mouton, 1981, pp. 87-97.
Lacroix, Anne. «La poesía sonora de Gerardo Diego: una orquesta en verso». Entre artes, culturas y tiempos. Poesía y teatro hispánicos, 2014, pp. 67-75, https://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/133596/PDF/Baczynska_Entres_artes.pdf. Acceso 9 junio 2024.
López Castro, Armando. «Gerardo Diego, músico y poeta». Cuadernos hispanoamericanos, 553-554, pp. 23-58, https://www.cervantesvirtual.com/obra/gerardo-diego-musico-y-poeta-782294/. Acceso 5 junio 2024.
Martinet, André. La Linguistique Synchronique. París: Presses Universitaires de France, 1965.
Meyer B., Leonard. Émotion et signification en musique. Arles: Actes Sud, 2011.
Molina Alarcón, Miguel. «El Arte Sonoro». Itamar. Revista de investigación musical: territorios para el arte, n.o 1, 2019, pp. 235-257, http://dx.doi.org/10.7203/itamar.0.14028. Acceso 22 diciembre 2023.
Sánchez Ochoa, Ramón. Poesía de lo imposible, Gerardo Diego y la música de su tiempo. Valencia: Pre-textos, 2014.
Sopeña Ibáñez, Federico, ed. Correspondencia Gerardo Diego – Manuel de Falla. Santander: Fundación Marcelo Botín, 1988, pp. 244-245.
Spang, Kurt. «Acerca de los tonos en la literatura». Revista de literatura, vol. 68, n.o 136, 2006,
pp. 387-404, https://doi.org/10.3989/revliteratura.2006.v68.i136.13. Acceso 9 junio 2024.
Vela, Marta. Correspondencias entre música y palabra. Un estudio sinestésico sobre Harmonie du soir, Baudelaire / Debussy, y Le Gibet, Bertrand / Ravel. Vigo: Editorial Academia del Hispanismo, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paula García Andúgar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.