Dies irae: ¿Por qué las democracias liberales no logran domesticar la ira y la violencia?

Dies irae: Why have liberal democracies failed to tame anger and violence?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/araucaria.2023.i52.02

Keywords:

Protests, liberalism, democracy, recognition, thymos

Abstract

The 21st century has been marked by countless street protests in different regions of the world that have been unleashed by dissimilable political circumstances. The article has two objectives: first, to propose the political emotions of rage, resentment and desire for recognition as interpretative categories of expressions of citizen dissatisfaction vis-à-vis contemporary politics. Secondly, to warn that the inability of liberal democracies to domesticate violence is one of the greatest failures of political modernity. Thus, from the critical reading of the most relevant contemporary political philosophers in the Western sphere, both objectives will show that the crisis of liberal democracies and capitalism has structural roots and demand the reinvention of the triumphant paradigm in 1989 known as the End of History.

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Author Biography

Iván Garzón Vallejo, Universidad Autónoma de Chile

Profesor investigador senior en la Universidad Autónoma de Chile. Doctor en Ciencias Políticas de la Pontificia Universidad Católica Argentina. Abogado de la Universidad Pontificia Bolivariana (Colombia), donde también realizó estudios de Filosofía.
Ha sido visiting researcher en Georgetown University, visiting scholar en Missouri State University, investigador visitante en la Universidad Complutense de Madrid (beca de la Fundación Carolina), investigador de la Comisión de la Verdad de Colombia y asesor del Centro Nacional de Memoria Histórica. Investigador senior según la clasificación vigente del Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación de Colombia. Autor de ocho libros y más de sesenta trabajos académicos, la mayoría de ellos en revistas Scopus y WoS sobre temas de teoría política, filosofía del derecho y teoría constitucional.
Su último libro es El pasado entrometido. La memoria histórica como campo de batalla (Editorial Crítica, 2022).

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Published

2023-02-09

How to Cite

Garzón Vallejo, I. (2023). Dies irae: ¿Por qué las democracias liberales no logran domesticar la ira y la violencia? Dies irae: Why have liberal democracies failed to tame anger and violence?. Araucaria, 25(52). https://doi.org/10.12795/araucaria.2023.i52.02

Issue

Section

Las ideas. Su política y su historia
Received 2021-12-11
Accepted 2022-02-10
Published 2023-02-09
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