The Tendency to Spectacularization as Journalistc Cirterion: the Case of Refugees

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/araucaria.2021.i48.24

Keywords:

Espectacularización; emotivismo; Siria; prensa española, medios

Abstract

Phenomena as immigration or refugee flows are usually present in the media agenda in a globalized world. The processes to get the integration between personal and social believes depend on the collective imaginary created through social media in an audience society. Journalistic photography characterized by spectacularization and drama provoke punctual informative increases and structural unfocused informative treatment on the immigration and refugees question. The turning point about the way journalism addresses these questions is conditioned by the phenomena of spectacularization and emotivism. As a example, it can be seen in the information about the Syrian conflict that has caused the biggest refugees crisis in the XXI century. The information about the evolution of the conflict had a daily basis presence in the social media.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alizadeh Afrouzi, O. (2020). Un análisis crítico del discurso en los titulares de noticias sobre el caso de corrupción de Lula en los principales periódicos de Brasil. Revista De Comunicación De La SEECI, (52), pp. 171-192. https://doi.org/10.15198/seeci.2020.52.171-192

Anderson, B. (2004). News Flash: Journalism, Infotainment and the Bottom-Line Business of Broadcast News. San Francisco: Jossey-Bass.

Armentia, J.I. y Caminos, J.M. (2003). Fundamentos de periodismo impreso. Barcelona: Ariel.

Baeza, J. (2001). Invocación y modelo. Las nuevas imágenes de la prensa. Revista Anàlisi, 27, pp. 159-171. https://tinyurl.com/4tue36ww

Barnhurst, K.G. Y Mutz D. (1997). American journalism and the decline in event-centered reporting. Journal of Communication 47(4), pp. 27-53. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1997.tb02724.x

Barquero Cabero, M., Rodríguez Terceño, J. Y Gonzálvez Vallés, J.E. (2018). Tecnologías de la Comunicación y posverdad: implicaciones para la gestión de la Comunicación Hospitalaria. Revista de Comunicación y Salud, 8(1), pp. 85-97. https://doi.org/10.35669/revistadecomunicacionysalud.2018.8(1).85-97

Barrientos Báez, A., Barquero Cabrero, M. Y García García, E. (2018). Posverdad y comunicación 2.0: el reto periodístico de una era sin periodistas. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 23(1), 4, pp. 3-52. https://doi.org/10.35742/rcci.2018.23(1).43-52

Berrocal, S., Redondo, M., Martín, V. Y Campos-Domínguez, E. (2014). La presencia de infoentretenimiento en los canales generalistas de la TDT española. Revista Latina de Comunicación Social 69, pp. 85-103.

Chakravatty, P. Y Schiller, D. (2010). Neoliberal newspeak and digital capitalism in crisis. International Journal of Communication 4, pp. 670-692.

Del Rosario González, L. (2019). Democracia, esfera pública y medios de comunicación. Vivat Academia. Revista de Comunicación, (149), pp. 25-44. http://doi.org/10.15178/va.2019.149.25-44

Díaz Nosty, B. (2008). Medios de comunicación social. En Del Campo, S. Y Tezanos, J.F. (Eds.), La Sociedad. Madrid: Biblioteca Nueva.

Ferré Pavia, C. (Ed.) (2013). Infoentretenimiento. El formato imparable de la era del espectáculo. Barcelona: UOC.

Franklin, B. (1997). Newszak and News Media. Londres: Arnold.

García Avilés, J.A. (2007). El infoentretenimiento en los informativos líderes de audiencia en la Unión Europea. Anàlisi 35, pp. 47-63. https://tinyurl.com/tkakneen

García-Marín, D. (2021). Las fake news y los periodistas de la generación z. Soluciones post-millennial contra la desinformación. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 154, pp. 37-63. http://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1324

Gómez Patiño, M. (2018). La profesión periodística española a la deriva. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 143, pp. 45-59. https://doi.org/10.15178/va.2018.143.45-59

Gomis, L. (1991). Teoría del periodismo. Cómo se forma el presente. Barcelona: Paidós.

Grabe, M. E., Zhou, S. Y Barnett, B. (2001). Explicating sensationalism in television news: Content and the bells and whistles of form. Journal of Broadcasting & Electronic Media 45(4), pp. 635-655. http://dx.doi.org/10.1207/s15506878jobem4504_6

Granados, A. Y García, F.J. (2012): “¿Qué hay de integración en la incorporación de alumnado extranjero (inmigrante) a la luz de las informaciones en la prensa española?”, en Granados Martínez, A.: Las representaciones de las migraciones en los medios de comunicación. Madrid, Trotta.

Granados, A (1998): La imagen del inmigrante extranjero en la prensa española. Abc, Diario 16, El Mundo, El País (1985¬-1992). Tesis doctoral. Universidad de Granada.

Humanes, M.L., Martínez Nicolás, M. y Francescutti, P. (2009). Los contenidos tabloide y la crisis del periodismo de calidad. en Actas I Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. Tenerife: Sociedad Latina de Comunicación Social.

Igartua, J.J., Muñiz, C. y Cheng L. (2005). La inmigración en la prensa española. Aportaciones empíricas y metodológicas desde la teoría del encuadre noticioso. Migraciones. Publicación del Instituto Universitario de Estudios sobre Migraciones 17, pp. 143-181.

Labio Bernal, A. (2008). Periodismo de entretenimiento: la trivialización de la prensa de referencia. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 14, pp. 435-447.

Langer, J. (2000). La televisión sensacionalista. Barcelona: Paidós.

Larrondo Ureta, A., Peña Fernández, S. y Morales I Gras, J. (2021). Desinformación, vacunas y Covid-19. Análisis de la infodemia y la conversación digital en Twitter. Revista Latina de Comunicación Social, 79, pp. 1-18. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1504

Lozano, J.C. (2001). Espectacularización en la cobertura informativa de las elecciones mexicanas a la Presidencia. Comunicación y sociedad 14(1), pp. 29-49.

Macintyre, A. (1984). Tras la virtud. Crítica: Barcelona.

Martínez, A. (1995), Las migraciones: un signo de los tiempos. Jalones para una pastoral inmigrante. Estella: Pamplona.

Pérez Del Pulgar, M. (2020). El papel de los medios de comunicación en la construcción del relato sobre género y conflicto en Siria. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 25(1), pp. 1-18 https://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(1).1-18

Rosolo, G (1987) Léxico migratorio, Mondadori: Roma.

Ruiz Rico, M. (2020). El periodismo reconstructivo como género periodístico en la era de la posmodernidad digital. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 25(1), pp. 39-48 https://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(1).39-48

Segado Boj, F., Díaz Campo, J. y Navarro Sierra, N. (2020). Emociones y difusión de noticias sobre el cambio climático en redes sociales. Influencia de hábitos, actitudes previas y usos y gratificaciones en universitarios. Revista Latina de Comunicación Social, 75, pp. 245-269. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1425

Thussu, D.K. (2007). News as Entertainment: The Rise of Global Infotainment. London: Sage.

Thussu, D.K. (2011). Infotainment Inc.: the ascent of a global ideology. In S. Papathanassopoulos (Ed.), Media Perspectives for the 21st Century. New York: Routledge.

Vaquerizo Domínguez, E. (2020). Medios de comunicación y flujos culturales internacionales: la vigencia actual del informe McBride. Revista De Comunicación De La SEECI, (51), pp. 43-62. https://doi.org/10.15198/seeci.2020.51.43-62

Published

2021-11-27

How to Cite

Serrano Oceja, J. F., & Solano Altaba, M. (2021). The Tendency to Spectacularization as Journalistc Cirterion: the Case of Refugees. Araucaria, 23(48). https://doi.org/10.12795/araucaria.2021.i48.24
Received 2021-07-19
Accepted 2021-07-24
Published 2021-11-27
Views
  • Abstract 1303
  • PDF (Español (España)) 127