La autenticidad en el turismo: concepción y dificultades de un ideal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/araucaria.2022.i51.09

Keywords:

autenticidad, turismo, homo viator, pseudo-hechos, hipermodernidad

Abstract

In this article we do three things. First we present the tourist ideal of authenticity. Second, we wonder how the ideal as such originated - what sources or ideas fueled it. Finally, thirdly, we ask ourselves if the tourist ideal of authenticity is a viable, plausible, feasible ideal. In this regard, we highlight two sets of difficulties. We call the former intrinsic, because they affect the very idea of authenticity. We call the latter extrinsic, because they have to do not so much with the very concept of authenticity as with the economic or social conditions or circumstances in which tourism displays the ideal of authenticity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Adorno, Theodor (1987). Minima moralia. Madrid: Taurus.

Agamben, Giorgio (2005). Profanaciones, Barcelona: Anagrama.

Benjamin, Walter (2008). “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”, en Ídem. Obras, libro I, vol.2. Madrid: Abade Editores.

Boorstin, Daniel J. (1992). The Image: A Guide to Pseudo-Events in America. New York : Vintage Books.

Christin, Rodolphe (2018). Mundo en venta: crítica de la sinrazón turística. Madrid: Kadmos.

García de Cortázar, José Ángel (1994). “El hombre medieval como homo viator: peregrinos y viajeros”, en IV Semana de Estudios Medievales: Nájera, 2 al 6 de agosto de 1993 (coord. por José Ignacio de la Iglesia Duarte), págs. 11-30.

Elliot, Anthony & John Urry (2010). Mobile Lives. London: Routledge.

Han, Byung-Chul (2018). Hiperculturalidad. Barcelona: Herder.

Kierkegaard, Soren (1992). La repetició. Barcelona: Ed. 62.

Lipovetsky, Gilles (2006). Los tiempos hipermodernos. Barcelona: Anagrama.

Lipovetsky, Gilles (1986). La era del vacío. Barcelona: Anagrama.

MacCanell, Dean (1999). El turista: una nueva teoría de la clase ociosa. Madrid: Melusina.

Maistre, Xavier de (2006). Viatge al voltant de la meua cambra. València: PUV

Nietzsche, Friedrich (1988). La Gaya Ciencia. Barcelona: Akal.

Rousseau, Jean-Jacques (1985). Les confessions. Barcelona: Edicions 62.

Safranski, Rüdiger (2018). El Romanticismo: una odisea del espíritu alemán. Barcelona: Tusquets.

Taylor, Charles (1994). Ética de la autenticidad. Barcelona: Paidós.

Timm Knudsen, Britta & Anne Marti Waade (eds.) (2010). Re-investing Authenticity. Bristol: Channel View Publications.

Thoreau, Henry D. (2002). Walden o la vida en los bosques. Sant Cugat del Vallès: Los libros de la Frontera.

Published

2022-11-17

How to Cite

Vergés Gifra, J. (2022). La autenticidad en el turismo: concepción y dificultades de un ideal. Araucaria, 24(51). https://doi.org/10.12795/araucaria.2022.i51.09

Issue

Section

Las ideas. Su política y su historia
Received 2021-04-15
Accepted 2021-12-20
Published 2022-11-17
Views
  • Abstract 511
  • PDF (Español (España)) 272